Wat zijn paarden duur of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 09:53

Ze zijn volslagen gek geworden in paardenhandel land....
Ze hebben inderdaad gewoon de Fl vervangen door het €-teken....

Vorig jaar betaalde je voor 3 jarig onbeleerd, kwpn-papier, ruin gewoon paard van ongeveer 1.65m. een prijs van 5.000 tot 7.000 gulden; nu is dat kennelijk in euro"s. Het vergelijk is volledig zoek.
Het kan best zijn dat de 5.000 gulden te licht was kwa prijs, maar in euro's is het belachelijk!

Gewoon een prijsstijging van 220 procent! Gek!

Toch, de mkz van vorig jaar betekent nu minder veulentjes, kan er wat mee te maken hebben. Bedenk ook, in elk voorjaar liggen de prijzen hoger dan in het najaar....
Maar als je nu een paard wilt kopen, ben je er lekker mee...goed zoeken!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:22

Pipo schreef:
?????? een 3 jarige voor ong 3 tot 7000 gld??, en dan denk je een goede te krijgen???

Een goede 3 jarige met beweging en goed papier kost toch echt snel 5500 euro, bij mij gaan de paarden dus niet onder dat bedrag weg!!!

Hebben jullie wel eens een rekensommetje gemaakt wat een paard tot zijn 3 de jaar kost? dan moet ie dat geld toch echt gaan opbrengen wil je er nog een beetje winst aanmaken. En daarbij een paard wat netjes kan bewegen ( en die zie je niet veel meer op wedstrijden) en een goed model heeft, is dat gewoon waard. ( hij moet natuurlijk wel rontgenologisch en klinisch goed zijn)



Daar wordt ik nou zo moe van he...al die fokkers die ze alleen verkopen met commercieel verantwoorde winst, dus na aftrek van alle kosten en verrekening van inkomstenbelasting. Bedrijfsmatig dus...
En dan ook nog zeker weten dat al die paarden stuk voor stuk toppers zijn...

Waarmee ik wil helemaal niet zeggen dat Pipo perse uit is op winst, en dat zij echt geen toppaarden op stal zou kunnen hebben.... Ik vind de reele waarde van een paard heel vaak grof overschat!

Een paard is voor de eindconsument een huisdier, waarmee je op recreatief niveau best wel sport kunt bedrijven...
Maar net zoals slechts een procent of 5 van de eindgebruikers werkelijk capaciteiten hebben voor topniveau, zo is dat ook met paarden. En de prestatie komt uit de opleiding, niet de opfok....
Het is dus voor 95 % van de gebruikers helemaal niet nodig om dat toppaard van 10.000 euro of meer op stal te hebben staan. Wat een kostbaar bezit...ze kunnen echt de volgende dag al sterven....

In mijn stal geen duur paard...ik ben dan ook geen Anky, maar gewoon iemand die van paarden houdt, net zoals ik van mijn katten houdt. En die kostten mij slechts een Tom Pouce per stuk!

Een paard is geen produktie-artikel waarvoor geldt : materiaal + arbeid is kostprijs + winstopslag = verkoopprijs....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:32

Nou, Obsession, als je nog eens een paard wilt kopen, ik help je wel zoeken! Bij mij de helft goedkoper en toch net zo goed (3 jarig onbeleerd, volledig goedgekeurd met beweging), en het verschil tussen de werkelijke prijs en wat jij betaalt hou ik dan zelf oke?

Jeetje, jij bent wel erg bereid geweest in de buidel te tasten....die verkoper is vast daarna uit eten gegaan met zijn vrouw.....

Ik geloof eigenlijk niet dat je bijna 25 duizend gulden hebt betaalt voor een 3 jarige onbeleerd, zelfs niet met zo'n papier, zelfs niet al heb je hem direct bij Wiepke van de Lageweg gekocht....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:44

Ach, nou ja, leuk voor je....
ik had het er niet voor neergelegd, ik ben dan ook niet van plan de top te bereiken met een paard....
Ik hoop dat je verwachtingen ervan zullen uitkomen en dat jij werkelijk bij die eerder genoemde 5 % zit, en je paard ook...

in het algemeen; ik geloof echt dat je met een paard wat VEEL minder kost net zo gelukkig kunt zijn.
Mijn paarden hebben beide meer talent dan ikzelf, laat mij dus maar schuiven met mijn goedkope paardjes.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:20

thea schreef:
Maakt dat eigenlijk verschil ??

Dat de paarden b.v.in Groningen of Friesland goedkoper zijn dan ergens anders? Slapen

Weltrusten


Ja dat geloof ik wel!
Ik zit hier midden in Friesland, en praat vaak met mensen vanuit het zuiden (denk randstad) en die betalen weldegelijk meer voor een vergelijkbaar paard...

Alhoewel, echt goedkoop wordt het in Limburg en Zeeland.....als ik op internet zoek naar een paard staan de leukst geprijsde paarden toch echt altijd in Limburg.....

Bytheway: met leukst geprijsd bedoel ik dus: lage prijs in verhouding tot het geboden paard.
Sommigen vatten dat op als "ze wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" , alsof ik alleen maar goedkoop wil en niet zou kijken naar wat er tegenover staat.
Echter, ik wil het meeste waar voor mijn geld, ik werk er te hard voor om het zomaar even over de balk te blazen. Rotzooi kan je overal kopen, ook in de hogere prijsklasse....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers