Leren stijgeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Leren stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 16:48

Of was het nou met een korte EI? Haha!

Wat vinden jullie daar nou van?
Ik zou het Pinky graag aanleren. Ik weet dat hij er misbruik van kan gaan maken maar ik denk dat ik mijn kleine toch wel goed genoeg ken om te weten dat hij dat niet zomaar doet.

Wie van jullie heeft zijn pony ook het commando aangeleerd? iemand hier spijt van?

En dna het volgende, hoe kan ik hem dit het beste leren?
Door zijn voorbenen op te tillen en UP of Hoog (denk ik niet, lijkt teveel op mijn commando hooo) te zeggen? Of wachten tot hij zelf steigert (zal moeilijk worden want dat doet hij amper Schijnheilig ).
Iemand tips??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:56

Hmmm.... ik heb een boek waarin staat hoe je allerlei kunstjes kunt aanleren.
Behalve dus steigeren. Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:00

Ik zou het persoonlijk nooit aanleren, want je kan dan voor verassingen komen te staan Haha! , maar als je het graag wilt denk ik dat je idd zijn voorbenen moet optillen en dan het kommando erbij zeggen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 18:04

Paardenschool van Nathalie Penquit toevallig Linda??

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:20

Ik heb de mijne het op een kwartiertje geleerd (hij is slim)
Hij liep los in z'n weitje en ik was er wat onozel mee aan het doen, het viel op dat ie naar m'n lange dressuurzweep steigerde...ik ben toen een zak koekjes gaan halen en op 15 minutjes had ie al door dat als ik 'up' zei dat ie dan op z'n achterbenen moest gaan staan.
Mijn pony deed het dus eigenlijk al uit zichzelf ik heb hem enkel geleerd dat hij het moest doen als ik het zei.

Dat pony's misbruik gaan maken als je ze hebt leren steigeren daar ben ik het niet mee eens.
Mijn pony kan steigeren onder het zadel en gewoon los, hij weet donders goed het verschil tussen werk en spelen om te beginnen en hij gaat niet om het minste op z'n achterbenen staan als ie geen zin heeft in het werk.(dat doen de Lippizaners ook niet!)
het is dus de bedoeling dat hij niet van de overtuiging is dat hij braaf is als hij op z'n achterbenen staat, want dat is hij enkel als jij vraagt om op z'n achterbenen te staan.
Dat vond ik even moeilijk/makkelijk aan te leren als het verschil tussen spelen (stom doen in de bak) en serieus werk (dressuur en springen dus)
Bij spelen mag ie al eens een bok geven enzo, maar als ik begin met het "serieuze" werk luistert ie ook en gaat ie niet lopen klieren op z'n achterbenen, hij doet hetzelfde als wat elk 'normaal' (normaal is relatief) paard zou doen en dat is een keertje hangen, dan weer tegen het bit je kent dat wel, als een paard geen zin heeft om te werken gaat ie ook niet uit verzet z'n Z proef lopen...nou mijn pony gaat dan ook niet steigeren want das dezelfde oefening voor hem als een overgang of een zijgang (maar lang niet elk paard zal het zo evenaren denk ik dus moet je die wel ff leren dat het een "gewone" oefening is, overigens pony's kunnen je behoorlijk voor de gek houden hoor dus wees er consequent mee (gouden raad))

Ik vindt het dus een beetje moeilijk om uit te leggen hoe je een pony zoiets leert...gooi hem een keer los in de bak en ga aan het werk met een longeer of dressuurzweep en observer goed hoe zijn reacties zijn tegenover dat ding in je hand (en vergeet de zak koekjes niet!! neem er maar gelijk genoeg mee je zult ze nodig hebben..).
Om het heel duidelijk te maken voor je pony maak je je eerst klein op de grond (gehurkt zitten) en sta dan kaarsrecht met je zweep in de lucht en roep overtuigend "up" (of wat je wil) je moet dan wel voor je pony staan wil je het duidlijk laten overkomen, als hij aan de ene en jij aan de andere kant van de bak staat haalt het ni veel uit.Oefen bij voorkeur dus in een kleine ruimte, een longeerbak bijvoorbeeld.
Als hij dan ook maar iets doet wat er op lijkt (dat ie z'n gewicht verplaatst naar achter of z'n voetje optilt) beloon hem dan alsof hij de Olympische spelen heeft gewonnen en doe het opnieuw.
Hou z'n aandacht erbij door met de zweep op de grond te slagen hou hem gefixeert op dat ding maar sla hem er niet mee als hij het niet doet (hij kent het niet) maar dat zul je warschijnlijk zelf al bedacht hebben.
Op deze manier heeft mijn pony het geleerd op (ik lieg niet) echt maar een kwartiertje tijd.
Bedenk wel dat niet iedere pony zo "slim" is en dat je er mss wel weken mee kunt bezig zijn.

Zolang hij weet dat dit een oefening is als voor de kar lopen (want dat doet die van jou geloof ik) zou dit geen problemen mogen geven.Maar hou het dan wel duidelijk voor hem.
Je kunt bijvoorbeeld ook aan Pinky leren dat hij het enkel in de longeerbak mag doen en dan nog enkel op jouw commando.(pony's zijn slim hoor tis niet dat ze alles door elkaar gaan halen want dan houden ze je voor de gek en verdienen ze een tik, maar je moet wel duidlijk blijven natuurlijk)

Ik kan uren doorgaan over hoe je het best kunt leren...(maar dan wordt dit wel heeel erg lang) dus als je vragen hebt ofzo dan vraag je ze maar en dan zal ik zo goed mogelijk anwtoorden.
Maar ik zou al wel eens beginnen met de zweep in de bak, Welshjes zijn goed in dit soort dingen dus voor hetzelfde geldt heeft ie het in een kwartier door zoals de mijne.

succes

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:20

gossie wat is ie lang geworden zeg Dromen

wat ik ook nog wou zeggen, geen moment spijt gehad!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:06

Ik heb het Polly dus ook aangeleerd en veel andere mensen van stal wilden het ook, ik heb het afgeraden want of je het een minishet op een kwpner leert steigeren is heel wat anders.
Ik heb het haar niet geleerd door ervoor te gaan staan maar erachter staan, contact met de mond houden, klein tikje aan de zeikant van haar bil enhet commando, in het begin wilde ze steeds weglopen maar inmiddel doet ze het ook aande lange teugel.
Ik heb haar daarna aangeleerd om op haar achterbenen te lopen, gaat ook geweldig en is heel leuk.
Het enige probleem wat ik ondervonden heb is dat ze wel wil steigeren als ze heel fris is, zoals vanmorgen voor de kar Verward maar dan is het meer enthousiasme dan niet willen. Ze staat heel lang stil en je geeft aan dat ze naar voren mag en dan maakt ze even een sprongetje.

Het is heel leuk om te leren, zeker als je je paard een tijdje kent en mekaar door en door vertrouwd.

Renee

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:40

mijn pony kan ook steigeren op commando: Ik hoef alleen maar (vanuit stilstand) en ophouding te maken en hem een tikje op zijn borst te geven... *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:05

Mijn vorige verzorg shet heb ik het ook geleerd. Hij maakt er absoluut geen misbruik van.
Ik heb het hem geleert: hoofd ophoog en een klein tikje onder de buik.
Aangezien er zover ik weet niet echt een hulp is die hier op lijkt zal hij het ook nooit met een andere hulp verwarren.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:19

Mij lijkt dit ook ontzettend gaaf..
Heb er lang over nagedacht, en ben nu op zoek naar DE juiste methode. Die zal er natuurlijk niet zijn, deze is voor elk paard anders, maar ik zoek door!!
Ik ben bang dat ze hierdoor (zweepgebruik) ook al sla ik niet, bang of wantrouwend wordt.
Helaas ben ik er van overtuigd dat ze niet zal reageren op het feit dat ik tegen d'r buik tik, en voorbenen optillen gaat erg moeilijk (weegt toch aardig wat *LOL* )
Ben benieuwd naar de verdere reactie's en tips,
Groetjes

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:23

Chess was eerst wel altijd bang voor de zweep.
Maar ton eerst met een kort zweepje over z'n lichaam aaien. Daarna met een langere en nu kan je gewoon de longeerzweep over z'n hele lichaam halen/aaien.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:26

Zou t super gaaf vinden als Tiko het leerde...maar k vrees dat de boventaande dingen niet bij hem werken Knipoog

daarvoor reageert ie niet genoeg op een zweepje.....vrees ik..