Voer-vraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Voer-vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 12:47

Ik las net een topic over voeren, en ben erg benieuwd wat jullie van mijn voerschema vinden:

Pompidou, een 5 jarige KWPN merrie van 1m60, rank gebouwd, heel energiek, werkt normaal gersproken 5 keer per week. Loopt de hele dag buiten met onderstaand paard.

Ochtend: 1 kilo bix, 1/2 kilo muslie, 1/2 plak hooi
Middag: 1 kilo bix, 1/2 muslie, en 1/2 plak hooi
Avond: 1 kilo bix, 1/2 muslie en 2 plakken hooi, en een emmer wortelen.

Chester, een 2 jarige Shire ruin van bijna 1m70, volop in de groei, loopt de hele dag buiten met Pompidou.

Ochtend: 1 kilo bix, 1 kilo muslie, 1 plak hooi
Middag; 1 kilo bix, 1 kilo muslie, 1 plak hooi
Avond: 1 1/2 kilo bix, 1 kilo muslie, 3 plakken hooi, en ook een emmer wortelen.

Wat vinden jullie ervan?
Chester ga ik binnenkort nog wat opvoeren, hij wordt ietwat mager.
Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:43

Ik vind dat je erg weinig hooi voert. Een paard is gemaakt om (bijna) de hele dag te eten, Vork op die manier houdt hij zijn darmen op gang. Bij ons op stal krijgen de wedstrijdpaarden tussen de 1,5 en 3 scheppen krachtvoer en daarnaast tussen de 1 en 2 emmers luzerne en tussen de 6 en 10 kilo hooi. Vroeger voerden we anders maar nadat ik op de H.A.S. voedingsleer heb gehad ben ik me vooral gaan verdiepen in paardenvoeding en ik moet zeggen dat onze paarden heel fit zijn en we weinig problemen hebben. Bijkomend voordeel is dat ze veel tijd kwijt zijn aan heten eten van ruwvoer t.o.v. krachtvoer waardoor ze wat te doen hebben op zo'n dag en je minder kans hebt op stalondeugeden.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:22

Ik vind inderdaad ook dat je wat weinig hooi voert. Het krachtvoer vind ik wel goed.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:31

het lijkt mij zat, Flair krijgt minder hooi en maar 2 keer per dag eten... en ze leeft er al haar hele leven op

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:03

Ik vind het een super schema! Verder moet je gewoon op het oog voeren, als ze er goed uit zien (niet te dik maar ook niet te dun, glanzende vacht etc), dan is het goed.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 15:06

Haha! Als ik meer hooi geef, eten ze het gewoon niet eens op! Dan laten ze het doodleuk liggen. Scheve mond
Het zijn heel dikke, in elkaar geperste plakken, wel gewoon uit die kleine baaltjes.
Soms heb ik wel eens ander, iets jonger, hooi, daarvan zijn de plakken ook dunner, dus krijgen ze meer plakken.

Ik vind het zelf ook weinig klinken, wat dat hooi betreft, maar ze eten gewoon niet meer.
*LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:50

Ik vind de krachtvoer gift wel aan de hoge kant.
Zeker als je beschrijft dat die Pompidou erg energiek is, zou ik toch eens zien of ik die krachtvoergift met zeg 30 % zou kunnen verminderen, zonder dat het paard helemaal invalt kwa dikte....

Misschien dat ze dan ook wel meer ruwvoer tot haar zal nemen. Want je ruwvoer vind ik dus ook aan de lage kant.
Kan je nagaan, ik ben nog wel iemand die graag met krachtvoer voert.....

Nog een tip: ruwvoer geef je niet in plakjes, maar ook gewoon per kilo. Het ene plakje is immers kwa gewicht het andere niet. Zo kan er best een pak tussen zitten waarbij 1 plakje slechts 50 % van eht gewicht van een ander plakje heeft....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 16:30

Dus ze zouden minder krachtvoer moeten krijgen, en meer ruwvoer( hooi)?
Is dat ruwvoer in zoverre belangrijk dan?
Ik bedoel, ze zien er echt prima uit, is het echt niet goed voor ze dat ze weinig ruwvoer krijgen?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:50

Je kan een paard heus in leven houden louter op krachtvoer. Alles wat ze nodig hebben kwa voedingsstoffen zit er immers gewoon in.

Maar, een paard heeft ook ruwe celstof nodig om een gezonde spijsvertering te hebben.
De wenselijke verhouding is 60 % ruwvoer, 40 % krachtvoer. In kilos. 50/50 kan ook.

Het is dichter bij de natuur om je paard meer ruwvoer te geven. Ik denk dat het in geval van de merrie Pompidou zeker in haar karakter zal schelen! Je vind haar druk en iel, welnu, door minder krachtvoer en dus meer ruwvoer, zal ze minder energie over hebben en ze zal wat gaan uitdijen. je wilt niet een hangbuik, maar dat zal je bij een drukke merrie ook niet zo heel gauw krijgen.

Van de ruin begrijp ik dat hij nog geen werk doet voor de kost....in dat geval vind ik echt dat je erg veel krachtvoer geeft. Wat wil je er dan wel niet in gaan stoppen als hij wel aan het werk gaat? voor zo'n paard in de groei is geod voer wel heel belangrijk, dus kuil/hooi van goede kwaliteit (veel eiwit) aangevult met een kilo of 2 aan onderhoudsbrok. Meusli is waarschijnlijk sport-meusli; dat is komplete onzin om dat aan jonge opgroeiende dieren te verstrekken, onnodig duur want er zitten dingen in die ze helemaal niet gebruiken en dus gewoon uitmesten.

Ik zou met de merrie ook het eerste bezuingigen op de muesli, want sport-voer geeft meer energie dan vulling, dus in principe zou ze er zonder kunnen. Scheelt je een hoop euros! ik zou de merrie ander ruwvoer geven dan de ruin in opgroei, ik zou kiezen voor ruwvoer met een wat minder eiwitgehalte, bijvoorbeeld langstengelig hooi van een natuurweide.

Tip: het groene boekje over Voeding voor paarden, uit de Groene Reeks, verkrijgbaar bij ruitersportzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:58

Gewoon met je ogen voeren, ik zou pers. wel meer hooi voeren, maar dat is natuurlijk verschillend. Als hij dik word minder krachtvoer, als hij dun word meer krachtvoer.

Zelf voer ik de paarden 2 x 1 kilo brok per dag, en 3 keer kuilgras. En dat zijn paarden die gewoon in de sport lopen, of in de opfok, zodra ze dik of dun worden voer ik minder brok of meer.

Behalve de jaarlingen en veulens, die krijgen geen brok, maar doorlopend de hele dag kuil zoveel als ze willen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:19

Pipo: in het groene boekje over paarden voeding staat goed beargumenteerd beschreven waarom een dieet bestaande uit alleen kuilvoer voor jonge opgroeiende paarden niet voldoende is...

Ik zou ze toch ietsjes brok bijvoeren...In kuilvoer zit bijvoorbeeld geen vitamine D6 en E...hebben ze toch wel nodig tijdens de groei, ook in de winter...
Klinkt heel theoretisch, begrijp ik, maar toch, ik denk echt dat een heleboel van de onvolkomenheden van onze tegenworodige paarden komen van de opfok op slechts kuilvoer.... en in het groene boekje staat dus de wetenschappelijke onderbouwing daarvan...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 17:42

Vergeet niet dat Chester een Shire is, een die erg groot is voor zijn leeftijd. Hij heeft deze hoeveelheid krachtvoer zeker nodig, want toen ik hem kocht was hij erg klein, iel en somber. Nu is het een heel grote flinke manse jongen!!
De brok heeft hij echt zeker nodig, en een Shire mag niet te veel eiwitten, daar kunnen ze erg slecht tegen.
Liefst zoveel mogelijk wortelen hooi brood, en bix.
Brood halen we vaak op bij de bakker, en wortelen hebben we altijd.

Zou het aan het hooi kunnen liggen dat ze het weinig eten? Ik heb gemerkt dat ze het jonge hooi ontzettend lekker vinden.
Maar ja, jong hooi is nou niet bepaald goed.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 19:37

als je paarden het er goed op doen, moet je vooral zo door gaan. jij ziet dat het beste, vanaf de computer is dat moeilijker te beoordelen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:43

Ik heb een Clydedale van 7 jaar oud, die zo'n 4 x in de week werkt en voor de rest in de wei loopt. Hij krijgt 2 x per dag 1 kilo biks en zoveel hooi als hij maar wil. Toen ik hem kocht was hij veels te dik, nu ziet hij er goed uit. Lovers Als je paard te mager wordt kun je dat alleen maar oplossen met ruwvoer, meer biks levert alleen meer energie op. Lekker hooi hoeft niet perse eiwitrijk te zijn, gewoon zoeken naar goed hooi. Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 15:46

Ik bedoelde meer het kuilgras qua eiwitten, dat kan ik niet gaan geven.
De merrie ben ik nu al minder voer aan het geven, en meer hooi. Ze eet het nu keurig op. Knipoog
De shire krijgt ook iets minder bix, en ook meer hooi, hij heeft wat meer moeite.

Overdag lopen ze (met dit weer dan) de hele dag in de bak, en ook al zet ik hooi neer, dan eten ze de helft niet op.
Ik denk dat als ze de hele dag op stal zouden staan, ze wel alles op zouden eten.

Binnenkort is het gras in het weiland 'klaar', en gaan ze de hele dag het land op. Dan geef ik sowiso al veel minder brok.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:17

Ik ben ook van mening dat het vanachter de computer moeilijk te beoordelen is of jouw paarden het goed doen op het genoemde voerschema.

Maar ik heb ook een 5 jarige merrie. (NRPS, ook 1.60 hoog en ook vrij rank gebouwd.) Mijn paard is nu ong. een half jaartje onder zadel en ik ben de hoeveelheid werk langzaam iets aan het opvoeren. Sydney krijgt aan krachtvoer 2 kilo biks per dag en een kilo kruidenmix per dag. (daar zit ook haver doorheen) En ik voer haar als ze hard heeft gewerkt een halvje muesli bij, maar dat is een extraatje. Mijn paard heeft momenteel zeker niet meer nodig.

Dit heb ik neergezet omdat ik, aan jouw beschrijving te zien, denk dat onze paarden kwa leeftijd, type en hoeveelheid werk wel een beetje te vergelijken zijn. Dus vergeleken met Sydney krijgt jouw merrie vrij veel krachtvoer. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat dat voerschema verkeerd is hoor! Dat kan ik niet beoordelen en zeker niet over jouw jonge Shire. Als ze er goed uitzien, dan zou ik me geen zorgen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:28

Waarom fokken alle opfokbedrijven op deze manier dan??? Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van het kuilvoer waar je ze mee voert, en jonge paarden krijgen daar voldoende vitamines uit, Ook al is dit wetenschappelijk bewezen, ik ga toch uit op mijn eigen ogen, ook gezien het feit dat onze paarden altijd rontgenologisch en klinisch goedgekeurd worden, en ook dat heeft veel met voeren te maken. Veulens en jaarlingen brok voeren vind ik niet slim, ze worden dat snel te vet, en dat is heel slecht voor een jong paard, dus ik ben het niet met je eens. Zelfs een voedingsdeskundige heeft verteld dat ieder paard kan leven op kuil, daar zit alles in wat een paard nodig heeft.
Dees schreef:
Pipo: in het groene boekje over paarden voeding staat goed beargumenteerd beschreven waarom een dieet bestaande uit alleen kuilvoer voor jonge opgroeiende paarden niet voldoende is...

Ik zou ze toch ietsjes brok bijvoeren...In kuilvoer zit bijvoorbeeld geen vitamine D6 en E...hebben ze toch wel nodig tijdens de groei, ook in de winter...
Klinkt heel theoretisch, begrijp ik, maar toch, ik denk echt dat een heleboel van de onvolkomenheden van onze tegenworodige paarden komen van de opfok op slechts kuilvoer.... en in het groene boekje staat dus de wetenschappelijke onderbouwing daarvan...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:13

Pipo schreef:
Waarom fokken alle opfokbedrijven op deze manier dan???


Omdat het goedkoop is.....
Nergens anders om...

Bij opfokbedrijven draait het alleen maar om de euro's, echt niet om de liefde voor het paard...
Sommigen hebben wel liefde voor het paard, maar de liefde voor de euro's overstijgt dat altijd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:34

Goedkoop????? , weet je wel dat kuilgras voeren veel duurder is dan brok voeren?
Goede kuilgras tenminste. Verwar je het niet met kuilvoer?[quote="Dees"

De hoeveelheid kuilgras wat een paard nodig heeft om te groeien, is veel meer dan de hoeveelheid brok, daarbij is brok per kilo, veel goedkoper dan kuilgras. Dus het gaat niet om de kosten hoor, maar echt omdat het veel beter voor ze is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:37

Ik woon midden in agrarisch Friesland...
Kuilvoer en Kuilgras in overschot al hier.....
en echt bijzonder goedkoop, goedkoper dan hooi......

Voor de goede orde Pipo, wat versta jij dan onder kuilgras en wat dan onder kuilvoer...ik vind het verschil niet zo groot eigenlijk....en wat die opfokbedrijven hier voeren is echt kuilgras, namelijk ingekuilde gras. Is echt spotgoedkoop hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:52

Wat voor kwaliteit heeft dat spul dan?? onder kuilgras, versta ik ingekuilde gras, onder kuilvoer versta ik ingekuilde mais. Waarschijnlijk is het inderdaad veel duurder bij mij ( het gooi) maar reken eens uit wat een paard aan kuil nodig heeft om goed te kunnen leven per dag, en aan brok, ga dan het financiele plaatje erbij hangen, want brok is 50 gldcent per kilo, van kuil hebben ze veel meer nodig. Dus het is echt veel duurder.
Dees schreef:
Ik woon midden in agrarisch Friesland...
Kuilvoer en Kuilgras in overschot al hier.....
en echt bijzonder goedkoop, goedkoper dan hooi......

Voor de goede orde Pipo, wat versta jij dan onder kuilgras en wat dan onder kuilvoer...ik vind het verschil niet zo groot eigenlijk....en wat die opfokbedrijven hier voeren is echt kuilgras, namelijk ingekuilde gras. Is echt spotgoedkoop hier.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:54

Ook kuilmais is hier erg goedkoop....
Er is hier een overschot van dat spul....

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:40

goed voerschema, even commentaar op het hooi, wat bedoel jij met een plak hooi?(van een kleine of zo'n grote baal) en hij loopt toch de hele dag buiten?ik neem aan op de wei, daar eet hij ook al de hele dag gras, dus ik vind het wel goed hoor!!!