Zal ik met hem naar buiten gaan of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Zal ik met hem naar buiten gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 15:59

Ik rij nu een weekje een new forest ruintje. Hij is nu 9 jaar en hij is pas op zijn zevende beleerd onder het zadel (daarvoor liep hij altijd voor de wagen). Hij was eerst van een meisje die hem reed en daarna ging hij naar een manege voor gehandicapten maar daar bleek hij niet geschikt voor te zijn.
Hij is van een meisje van 8 jaar en zij rijd anderhalf jaar op een manege.
Ik heb hem deze week elke dag eerst gelongeerd en daarna even gereden, en hij is erg braaf en luisterd goed naar je (vooral stem) maar soms begint ie best wel te bokken, vooral in galop. We hebben zijn vorige eigenaar gebeld en die zegt dat dat uitproberen is, dat deed ie in het begin ook bij haar en hij doet het bij iedereen die er voor het eerst op stapt.
We hebben geen bak ofzo, dus ik heb elke keer tot nu toe op het gras gereden.. alleen dat door de regen is dat landje nu zo glad dat ik er eigenlijk niet meer kan rijden!
Ik zit dus een beetje te twijfelen of ik met hem "echt" naar buiten zal gaan. Ik kan gewoon een rondje maken over een zandpad wat er nu nog wel goed bij ligt, maar ik ben een beetje bang dat ik er precies nu wel af zal vallen als hij gaat bokken! ik weet namelijk niet wat ie doet.. straks rent ie naar huis Scheve mond
Dat meisje waar hij van is is er wel al 2 keer afgevallen, en toen bleef hij gewoon naast haar staan.. maar ik weet niet hoe die dat doet als ik buiten ben!

Tja, eigenlijk ga ik liever nog niet naar buiten dus.. maar hij moet wel de stal uit anders word ie gek! En op het landje ben ik bang dat ie onderuit gaat door het modderige gras.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:04

ik zou zelf denk ik pas naar buiten gaan als ik het paardje volledig zou vertrouwen.. en als je dat bokken er een beetje uit heb.
en dan begin je gewoon met een klein stukje... kijken hoe het gaat.

het is wel jammer dat het de laatste dagen zo regent want zo kan je natuurlijk ook niet echt in de wei rijden, maar het mooie weer komt er vast wel snel aan (I hope/think so).

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:14

ik zou hem los gooien op het gras
Meestal voelen ze zelf wel aan of het glad is of niet..

Maar niet opjagen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:17

Als je het niet probeert, dan kom je er nooit achter! Ik zou het gewoon proberen.
Voor de kar is hij vast vaak genoeg buiten geweest, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik zou wel een bokriempje aan je zadel doen, heb je goed houvast, knappe pony die je er dan af krijgt. Of een stijgbeugelriem om de hals, maar dan is het lastiger om achterover te blijven zitten omdat je moet bukken om die riem te pakken. 1 hand aan het riempje en met de andere hand z'n hoofd omhoog krijgen/houden. En laat als het kan iemand meegaan, te paard of op de fiets.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:19

inprincipe zal ik pas naar buiten gaan met een paardje dat ik ook vertrouw. Maar je kunt proberen hoe het gaat als er iemand met je meefietst.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:48

Margreet schreef:
Als je het niet probeert, dan kom je er nooit achter! Ik zou het gewoon proberen.
Voor de kar is hij vast vaak genoeg buiten geweest, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik zou wel een bokriempje aan je zadel doen, heb je goed houvast, knappe pony die je er dan af krijgt. Of een stijgbeugelriem om de hals, maar dan is het lastiger om achterover te blijven zitten omdat je moet bukken om die riem te pakken. 1 hand aan het riempje en met de andere hand z'n hoofd omhoog krijgen/houden. En laat als het kan iemand meegaan, te paard of op de fiets.


Dat zou ik denk ik ook gedaan hebben maar het is wel het fijnste als het paard je helemaal vertrouwt

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 16:52

ehm.. hoe maak je een bokriempje aan je zadel? gewoon een riempje tussen die ringetjes aan de voorkant van het zadel?

Het zou zonde zijn als ik door het weer nou niet meer kan rijden, de pony is nu eindelijk weer een beetje te rijden (ik heb hem de hele week gelongeerd en gereden) en het is echt een beestje dat er elke dag even uit moet..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:56

Ireentjuh schreef:
ehm.. hoe maak je een bokriempje aan je zadel? gewoon een riempje tussen die ringetjes aan de voorkant van het zadel?


Ja.
Wel een stevig riempje nemen, dat niet breekt als je je er aan vast houdt Haha! Je kunt ze in de winkel kopen, maar een stevig touwtje (niet te dun! Dat snijdt in je handen.) werkt ook goed. En niet te strak doen, je moet het makkelijk kunnen pakken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:15

Hoi,

Ik denk dat je in principe wel met hem naar buiten kan gaan, gewoon rustig aan doen. Wel zou ik vragen of er iemand mee gaat, stel dat er wat gebeurt.
het liefst iemand met verstand van paarden die er in ieder geval niet bang voor is. Die hem evt. ook aan een halstertouw (met bitstukje) vasthoudt.

Succes ermee!

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:43

hoi,
bij twijfel niet naar buiten gaan. Het paard heeft het zo door als je twijfelt, en dan zal je net zien dat er wat gebeurt omdat je er gespannen opzit. Je moet gewoon naar je gevoel luisteren. Je kan ook eerst gewoon gaan wandelen met hem, dan zie je vanzelf wat hij eng vindt of niet. En als je hem echt vertrouwt erop gaan.
succes ermee

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:43

hoi,
bij twijfel niet naar buiten gaan. Het paard heeft het zo door als je twijfelt, en dan zal je net zien dat er wat gebeurt omdat je er gespannen opzit. Je moet gewoon naar je gevoel luisteren. Je kan ook eerst gewoon gaan wandelen met hem, dan zie je vanzelf wat hij eng vindt of niet. En als je hem echt vertrouwt erop gaan.
succes ermee