leren laarzen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

leren laarzen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:12

Vroeg ik me eigenlijk wel af, hoe gaan jullie met je laarzen om? elke dag poetsen, invetten enz? en hebben jullie ze alleen met rijden aan of ook wel gewoon op stal?

Mayraa

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:50

ik heb geen leren laarzen dus kan moeilijk er antwoord op geven.Weet wel dat je eens in de zovel tijd ze moet poeten of invetten om ze soepel te houden

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:54

hmm verder iemand?!!?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:16

Ik gebruik ze gewoon, als ze erg modderig zijn gaan ze onder de spuit en af en toe neem ik ze mee naar huis en poets ik ze (eerst schoonmaken met water, goed laten drogen, vervolgens militaire (=kiwi) schoensmeer)... Ik trek ze na het opzadelen aan en doe ze meestal na het afzadelen, maar voor het terug in de paddock zetten weer uit...

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:18

Het aan hebben varieert, de ene keer alleen met rijden, de andere keer wandel ik er ook met uitmesten en longeren op. Ik poets ze ongeveer 2 keer per maand, op de zelfde manier als Jacksal. Ik heb ze nu 3 jaar en ze zien er nog perfect uit.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:21

Ik zorg geweldig goed voor mn Petrie's Schijnheilig .....loop er zo goed als dagelijks mee door de blubber (modderpad waar de paarden en koeien ook door gaan richting land) en het natte land (vormen ze mooi naar mn benen en voeten Pling ), rijd ermee, loop er zelfs mee door de stad *incl paard welteverstaan Cool *, , verder zo nu en dan (komt vaak uit tot 1 a 2 keer per maand) worden ze even grondig gereinigd....dat gaat als volgt: eerst onder de kraan, vervolgens schoongemaakt met glycerinezeep, zeep weer met water verwijderen. Laten drogen, zwarte schoenpoets erover, ledervet erover, in laten trekken en goed uitpoetsen....

Heb ze nu ongeveer een half jaartje denk ik, misschien ietsjes langer (moet ik gaan rekenen, geen zin in)....maargoed, zitten nu onder de ene een keer nieuwe zool en nieuwe hak, andere ook nieuwe zool, maar al 2 keer nieuwe hak (tjah foutje van de zaak)!!

Ze lopen verder super, niet te soepel niet te stijf...vet soms wel de binnenkant in, dat is dan weer makkelijker met er in komen (gezien de hoge wreef)....je moet het beetje smeren he Tong uitsteken

Ik leef er dus zo'n beetje in kun je zeggen....ze gaan aan zodra ik van huis kom en uit als ik weer thuis kom; tjah heb ze nu eenmaal niet voor de sier gehaald Haha!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:12

gewoon,na het rijden,dan poets ik ze eerst met water,en daarna vet ik ze in met lederolie.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:31

nadat ik er 3 keer mee heb gereden maak ik ze schoon met petrie cleaner en om de keer doeik er ook wax op van petrie. Ze moeten wel mooi blijven Lachen

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:12

na elk gebruik maak ik ze schoon (neem ze af) met petrie cleaner, dat werkt echt heel snel en beschadigd het leer niet.2 keer per maan goed poetsen met kiwi schoensmeer (dat maakt ze ook vuilafstotend en waterdicht).NOOIT produckten gebruiken die voor tuig/zadels gemaakt zijn zoals zadelzeep,lederolie.ledervet of iets dergelijks dit tast het leer aan omdat het leer waar de laarzen van gemaakt zijn heel ander leer is dan van een zadel of tuig! als je dat wel doet kunnen stiksels eerder loslaten, of word het leer te zacht (gevolg laars zakt in als een plumpudding Huilen ,vooral kalfsleren laarzen) Neem maar van mij aan, ik spreek uit ervaring, ik wou dat oemand dat mij wat eerder had verteld dan had ik mijnkalfleren laarzen niet verpest Boos! , heb nu petrie anky's en ze blijven prachtig.

succes!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:21

Citaat:
gemaakt zijn heel ander leer is dan van een zadel of tuig! als je dat wel doet kunnen stiksels eerder loslaten

En toch snap ik nog steeds niet de logica erachter, waarom?? (en dan niet met als antwoord; want dat heeft dat als gevolg, maar echt waarom, want als in dat product tast dat aan zeg maar, kan namelijk niet bedenken wat glycerine of natuurlijke vet voor stof bevat dat stiksels aantast?)
Kijk bij mij laten de stiksels ook wel los, maar weet zeker dat dat niet komt door de zeep of het vet...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:32

Ik heb nu ong 2 jaar de mountainhorse sportive riders. Ze zitten heerlijk. ik rijd ermee, deed er de stal mee uit breng m'n paard naar t land. Ik doe d'r gewoon alles mee Haha!
Ik heb ze nu alleen misschien al een maand niet meer een keer goed schoongemaakt ofzo....word weer eens tijd.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:16

AniqueN schreef:
nadat ik er 3 keer mee heb gereden maak ik ze schoon met petrie cleaner en om de keer doeik er ook wax op van petrie. Ze moeten wel mooi blijven Lachen


jij bent nog beter voor je laarzen dan ik ! Haha!

maar ik heb dan ook strontlaarzen:van rectilinge Scheve mond Huilen
ze zijn al ik weet niet hoeveel keer geschilferd,en ze hebben er steeds ander leer op gedaan. Scheve mond
maar als ze nu schilferen dan krijgen we ons geld terug

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:57

Ow dat is rot Boos!
Wel netjes dat ze geld terug willen geven (als het nu nog neit goed is dN).

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:10

ik heb ze alleen aan met rijden en maak ze altijd ff schoon na het rijden
ben er super blij mee. merk cavallo! Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:48

Ik heb Petrie's. Voor het rijden doe ik ze aan (nou ja, na het poetsen, voor het opzadelen Lachen ) en ik doe ze uit zodra m'n paard weer op stal staat. Verzorg ze niet super... Haal af en toe het (paarden)zweet en zand eraf en vet ze daarna af en toe in of doe er ledermelk op, vooral als het een keer hard geregend heeft. Ik maak ze voor een wedstrijd, ongeveer 1x per maand, goed schoon met water en doe er daarna schoensmeer op.

Ik hoor allemaal verschillende verhalen over wat je wel en niet op je laarzen moet smeren, dus ik gebruik maar van alles wat...
Vb. Verkoopster zegt; rapide ledermelk, kom ik weer een keer in die winkel, kijkt iedereen me raar en en schijnt het met vet te moeten, vervolgens zegt de zadelmaker (van datzelfde bedrijf!) dat het wel met ledermelk moet. Tsja...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:23

Bij mij hebben ze in de winkel gezegd schoonmken met water en dan gewone schoensmeer erop... Maarja, wij hebben alleen maar militaire (=kiwi) zwarte schoensmeer in huis... Schijnt nog 'de beste' te zijn ook Tong uitsteken

Overigens heb ik ook Petrie's

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:26

heb je nog nooit van de zoekfunctie gehoord Schijnheilig
er zijn zoveel topics over leren laarzen *LOL* niet dat dat het erg is
Haha! tja je zet het er maar bij Knipoog haha

ik heb petries en ze bevallen me geweldig!!! ik onderhoud ze met zadelzeep,een likje schoensmeer of bienwass

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:33

Water is toch neit goed voor leren laarzen( dacht ik)

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:41

Ik maak ze schoon als ik een wedstrijd heb, laten we het gemiddelde op 2 keer per maand houden.
Ik ga nu alleen vanmiddag terug naar de zaak waar ik ze gekocht heb want onderin aan de onderkant waar de schoen in de schacht overgaat laat heel mijn stiksel los. En ik gebruik alleen speciaal spul om ze schoon te maken. Dit vind ik niet kunnen, ik heb ze nu 2 jaar.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:46

Ik rij er 2 tot 3x per week mee, en maak ze ongeveer 1x in de maand schoon.
Goed schoonmaken met water, laten drogen, insmeren met schoensmeer of leervet, ligt eraan of er "bijgekleurd" moet worden of niet.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:48

SuuSkeBaB schreef:
Water is toch neit goed voor leren laarzen( dacht ik)

volgens mij ook niet het kan wel eventueel in samenwerking met zadelzeep maar niet zo rechtstreesks erop,dat is idd niet goed

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:15

Mijn neef maakt schoensmeer e.d. en die heeft tegen mij gezegd dat ik ze gewoon met water schoon moet maken, dan droog wrijven. Als ze er dan goed uit zien, niks aan doen. En dan eens in de zoveeltijd een keer insmeren met schoensmeer. Overigens zei hij dat in elke schoensmeer vet en olie zit. Het maakt niet uit of je melk, creme of i.d. neemt het zit er altijd in!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:17

Vriendin vaan mij haalt dr alleen een lap ovehreen als ze klaar is, en 1 x in de zolvel tijd even in t vet zetten.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:21

toevallig dat ik vorige week leren laarzen gekocht heb.. en dat mevrouwtje in de winkel raadde het af om ze in te vetten met ledervet.
Gewoon afdoen met water regelmatig en dan met schoenpoets (zwarte) behandelen

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:23

ik heb zelf leren laarzen, net als marshaha zei gewoon af en toe met water en dan met schoenpoets.