Vraagjes ivm hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Vraagjes ivm hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:00

Ushi geeft al een tijdje aan dat ze het bit echt nix vind, en ben nu dus van plan om over te schakelen naar bitloos, en een hackamore leek me het interessants ivm toch nog dressuur rijden. Nu vroeg ik me af of hier nog veel mensen zijn die (dressuur) rijden met een hackamore, en hoe dat bevalt? Ook vroeg ik me af of je een gewoon hoofdstel (neusriem erafhalen) kan gebruiken om een hackamore aan vast te maken, of je echt een speciaal hoofdstel nodig hebt?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:27

Ik heb begrepen dat je erg voorzichtig moet zijn met een hackamore.
Je kan er wel mee leren rijden, maar dus geen wedstrijden ofzo mee rijden.
Hackamore kan op een gewoon hoofdstel.
Maar je hebt ook speciale bitloze hoofdstellen.
Kan je niet eens proberen te rijden in afgesloten ruimte zonder bit?
Maak je teugels met een musketonhaao oid eens vast aan je neusriem (als dat kan).
Of leen eens een hackamore van iemand eerst. Eerst aan de hand proberen en dan erop aan een lijn enz.. Ik zou voorzichtig opbouwen. En vraag eerst iemand die er wel entje gebruikt. Neem er eentje zonder ketting.
Heb trouwens ergens een plaatje van een mooi bitloos hoofdstel..

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:46

Ik rijd met een hackamore, maar niet dressuurmatig. Daar lijkt het me niet echt geschikt voor. Je kunt best een gewoon hoofdstel gebruiken, gewoon de neusriem eruit halen.
Het rijden met de hackamore bevalt mij erg goed, wij hebben een draver die echt niet lekker liep op een gewoon bit en nu loopt-ie lekker aan een los teugeltje buiten.
Het zou denk ik wel handig zijn als je er een keer een kan lenen of op proef kunt krijgen om te zien hoe je paard erop reageert. Succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:55

ik wilde ook bitloos gaan rijden en dacht ook aan een hackamore, eerst werd er verteld hoe zo'n hackamore werkte en dat ik er goed over na moest denken, hij werkt me eigenlijk min of meer afgeraden.
ik heb toen een side-pull gekoht.

ik zou inderdaad eerst een op proef van iemand nemen om te kijken wat je ervan vind Lachen

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:07

Ik heb mijn paard ook een tijdje met hackamore gereden ivm o.a. kleine ontstekingen in haar mond.
Het rijden met een hackamore is niet veel anders dan het rijden met een normale bit MITS je een goede zachte en stille hand hebt! Je moet je wel realiseren dat je bij verkeerd gebruik van een hackamore (te harde hand, hard ingrijpen, te laag op het neusbeen vast maken, etc.) grote schade kan veroorzaken. Een hackamore werkt namelijk met het hefboomprincipe. Dit heb je ook bij een liverpool. Door die hefboomwerking komt de kleinste ophouding van jouw hand een stuk sterker over dan met een normaal bit.
Dressuur rijden met een hackamore gaat uitstekend. Enig nadeel is dat je niet met een hackamore op (officiele) wedstrijden mag starten. Wat ik wel gemerkt heb bij mijn paard is dat ze af en toe de neiging had om sneller in mijn handen te gaan hangen met een hackamore. Met bit doet ze dit bijna nooit.
Mijn paard vond de hackamore echter een fijne manier om te rijden. Tijdens het rijden werd ze compleet ontspannen en relaxt, ging haar centenbakje half open en kauwde/schuimde ze als normaal.

Tegenwoordig rij ik weer met bit maar nu op een zeer losse manier: met zo min mogelijk druk (alleen wanneer het nodig is) nagevelijkheid, ontspanning en afbuiging vragen. We hebben nu geen gevechten meer en zij loopt net zo ontspannen als met de hackamore.

Voor een hackamore kun je je gewone hoofstel gebruiken maar ik raad je wel aan om de hulp in te schakelen van iemand die weet hoe een hackamore gebruikt moet worden. Wees niet bang om te vragen want als je het niet vraagt en gewoon gaat gebruiken dan kun je heel veel fout doen en je paard misschien wel een gebroken neusbeen geven.......

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:44

Wanneer een paard last heeft van de tanden, bijvoorbeeld door wisselen gebruik ik wel eens (de vriendelijkste) hackamore. Vind het een héle fijne oplossing! Wel zou ik er even iemand naar laten kijken met ervaring van een hackamore om zeker te weten dat je een vriendelijke hebt en dat hij goed zit.

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:59

stil zijn met uw handen, anders heb je wat voor