2x per jaar ontwormen slecht..?Hoe vaak ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoe vaak ontworm jij?

ik ontworm 2x per jaar de goede en om de 8 tot 10 weken een 'gewone'
22 (41%)
Ik ontworm ook 2 x per jaar
10 (18%)
ik ontworm anders namelijk....
21 (39%)

Totaal aantal stemmen: 53


Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:29

Ik ontworm om de 8 weken met een ontwormingsmiddel op basis van ivermectine, eerst Furexel maar nu heb ik bij de paardendrogist een jaarvoorraadje Hippomec besteld, ook op basis van ivermectine. In het najaar geef ik één keer in de plaats van een gewone spuit op basis van ivermectine Equimax, dat is op basis van ivermectine en praziquantel en is dus ook tegen lintwormen.



Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:32

wyko schreef:
We hebben hier wel horzels, alleen ik heb het geluk dat mijn paardje waarschijnlijk niet zo lekker is.
Hij heeft eigenlijk nooit last van steekvliegen en horzels.


Heeft jouw paard ook geen horzeleitjes op zijn benen tijdens het weideseizoen? Verward

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:46

Neen, zo'n wormenspuit bestaat niet!!! Er wordt geadviseerd om om de 6 maanden Equimax (ivermectine + praziquantel) te geven en vandaar de verwarring bij sommigen, maar dat is ook maar voor 2 maanden, tussendoor moet je dus een andere wormenspuit gebruiken (of Equimax, maar dat doet natuurlijk niemand want Equimax is heel duur), hoe je 't ook draait of keert, als je ontworming op basis van ivermectine gebruikt moet je om de 8 à 10 weken opnieuw. Maar sommige mensen begrijpen dat blijkbaar verkeerd Verward

Edit: bijv op de website van de Paardendrogist staat alles duidelijk uitgelegd...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:16

willeke16 schreef:
wat is ivermectine ???

En als er op de verpakking staat om de 3 maanden is dat dan ook goed? of moet ik dan persee ook nog andere dingen kopen?


Ivermectine is de werkzame stof van oa Furexel, Hippomec, Eqvalan, enz.

Als er op de verpakking staat om de drie maanden heb je wsch Equest (op basis van moxidectine), dat moet idd maar om de 12 weken herhaald worden. Equest is net zoals wormspuiten op basis van ivermectine ook tegen de horzellarven maar niet tegen de lintworm. Dus na het weideseizoen (en ev ook ervoor) moet je dat vervangen door Equimax.

Nogmaals: www.paardendrogist.nl en je vind zo het antwoord op al je vragen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, xAlice en 91 bezoekers