Lopen met singel.....no way!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Lopen met singel.....no way!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:29

Zit even met het volgende:

Mijn tinker van nu 2 1/2 begin ik nu langzaam te wennen aan o.a. het zadel. Het zadel er gewoon opleggen (of wat dat aangaat een groot stuk oranje landbouwplastic) ----> geen probleem.
Maar ja....een zadel moet je ook vast kunnen maken ...en ook dat laat ze toe. Echter het lopen met een aangesingeld zadel vertikt ze. En als ze al een paar passen doet schopt ze hevig met haar voorbenen onder haar buik en kijkt ook steeds naar de singel. Conclusie (da's dan niet zo moeilijk )......ze vindt de singel een verschrikking.
Herkennen jullie dit gedrag en wat kan ik hieraan doen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:31

mm beetje singeldwang dus...
ik zou met twee man gaan longeren , en aan de longe goed door laten lopen, zoals je nu bezig ben kun je haar aanleren dat ze met een strakke singel mag blijven staan
en das dus behoorlijk lastig!
ze moeten zo snel mogelijk leren om gewoon te blijven lopen met de singel eraan ... dus ff iemand met ervaring erbij halen , succes !

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:46

uhm ja ik heb lotte eerst aan een elastische dingel laten wennen.
deze steeds ietsje strakker en later een normale singel.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:48

doe eens een longeersingel om, en zet haar in de wei, dan gaat ze echt wel lopen voor dat gras, en daar voelt ze zich misschien ook wel op d'r gemak!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:53

Ik zou der gewoon lekker tot 3 jaar het weiland in doen en dan verder zien...

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:36

roosje84 schreef:
Ik zou der gewoon lekker tot 3 jaar het weiland in doen en dan verder zien...


Dus jij denkt als ik haar nog een half jaar in het weiland zet dat het probleem dan over is Verward 2 1/2 jaar is toch niets te vroeg om er gewoon simpelweg een zadel op te leggen? Voor de duidelijkheid...ik zit er niet op.
Ze hoeft verder helemaal nog niets hoor....maar zijn gewoon heel rustig bezig met allerlei kleine dingetjes zoals wapperend plastic, paraplu's, langs de weg lopen, alleen weggaan en nu komt de singel erbij. Het zadel heeft er nl. al een aantal keren los opgelegen en dat was geen probleem dus gingen we nu een stapje verder.
Longeren doen we ook nog niet met haar bovendien heeft ze nog niet eens een hoofdstel.
Kortom ...ze heeft 24/7 "feest" in het weiland met 15 andere paarden en de dingen die wij met haar oefenen vindt ze helemaal geweldig. Oortjes altijd naar voren en dan komt die nek er ook op Lachen
T'is net die singel wat het eerste "probleem" is waar we tegenaan lopen.

@Crossmonster: ik longeer haar nog niet omdat ik haar daar nog iets te jong voor vind. Hiermee wil ik nog een aantal maandjes wachten i.v.m. haar groeischijven. Tinkers zijn en blijven laatbloeiers dus ik wil niets overhaast doen waardoor ik haar zou kunnen schaden. Bovendien is zij van "geest" nog errug jong en nog zeer onzelfstandig en weinig zelfvertrouwen. Dit wordt de laatste tijd beter......maar ze mag in alle rust "groot worden".
@Marloez: dit vind ik wel een goed idee

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:40

stapt ze mee met het zadel los?
oefen dat eerste
eventueel met een vooruitg en staartriem
dan doe jde de singel erom, zodat hij eigenlijk de buik net niet geraakt
en je singelt nu en dan eentje bij
zodra hij in contact met de buik is beloon je en stop je
na een week kun je er een gaatje bijdoen
en zo opbouwen tot het aangesingelt is
succes Knipoog

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:53

Kan je niet proberen een elastische singel héél erg los erom doen, zodat ie eigenlijk geen contact heeft met haar buik? En dan steeds iets strakker doen?

Of met een dekensingel in de wei zetten. Dan loopt ze toch echt wel. Zal ze inhet begon wel erg eng vinden, maar dan blijven ze heus geen 2 uur staan...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:55

dutske schreef:
stapt ze mee met het zadel los?
oefen dat eerste


Zou ik zeker niet doen? Gelijk aansingelen en doorstappen, na een tijdje wennen ze wel. Als je een zadel los laat lichen en ze geven eens een bokje o.i.d. en het zadel valt eraf, krijgen ze nog meer angst daarvoor!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:58

Serendipity1 schreef:
Kan je niet proberen een elastische singel héél erg los erom doen, zodat ie eigenlijk geen contact heeft met haar buik? En dan steeds iets strakker doen?

Of met een dekensingel in de wei zetten. Dan loopt ze toch echt wel. Zal ze inhet begon wel erg eng vinden, maar dan blijven ze heus geen 2 uur staan...


Het gekke is, dat toen ze koliek heeft gehad in april, ze een deken om moest van de DA en de geleende deken moest ik dus omdoen met een elastische band. Deze band moest ik er gewoon "strak" omdoen omdat anders die deken zou gaan glijden. Toen werd ze er niet warm of koud van. Nu doe ik eigenlijk hetzelfde maar dan met een echte singel (die ik echt NIET te strak had gedaan) en nu is het een probleem.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:59

Ik zou ook proberen haar met een dekensingel in stal of paddock of wei te zetten.
Dan went ze daar een beetje aan.
Veel succes!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:28

ik zou er mee wachten tot je haar gaat longeren en dan gewoon even goed door laten lopen ermee. Misschien krijg je dan wel even een bokpartij maar dan ben je er wel in een keer vanaf.
En met een longeersingel in de wei zetten is ook wel een goede tip denk ik, maar mijn mening is dat het me nou niet echt noodzakelijk lijkt om haar nu al aan een singel te laten wennen.
Veel succes!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:33

Met een freestyle rope kan je een paard voorbereiden op de singel kan ook met een gewoon touw door de buik aan te raken.
En natuurlijk niet meteen strak aansingelen een longeersingen kan je ook gebruiken en die eerst eens goed los laten zitten en heel rustig opbouwen

Goed dat je nog niet longeert en zo rustig aan met onze jonge paardjes kunnen ze jaren langer mee zonder beengebreken.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:58

LuvdaTossa schreef:
Zou ik zeker niet doen? Gelijk aansingelen en doorstappen, na een tijdje wennen ze wel. Als je een zadel los laat lichen en ze geven eens een bokje o.i.d. en het zadel valt eraf, krijgen ze nog meer angst daarvoor!

daarom ook met een vooruitg+staartriem Clown

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:00

ja paarden zijn rare beesten, je had die van mij een smoeten zien. niet reageren op een deken met singel (ook niet in de wei) en toen het tijd was met zadel te beginnen (lees een pad met singel) kreeg ik me toch een rodeo. ja echt western hihihi.

mijn tip is ga met haar de bak in let een dikke deken dubbelgevouwen op de rug (beetje ala westernpad) en doe de singel daaromheen. en laat haar daarna los. en laat haar het maar uitzoeken. loopt ze na een 15 minuten nog niet drijf haar dan van haar plek. en zorg dan dat ze blijft lopen. als je dit een paar dagen volhoud is het zo over.

vanwege het loslopen geen zadel pakken, het is zo zonde als ze gaat rollen ermee Haha! en met drijven bedoel ik dat ze niet mag blijven staan waar ze staat. een paar meter is in eerste instantie genoeg, even wachten en opnieuw wegdrijven.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:12

dutske schreef:
daarom ook met een vooruitg+staartriem Clown


Dan kan het nog scheef gaan hangen en das misschien nog wel gevaarlijker. Gewoon het zadel op, aansingelen en lopen. Geen fratsen (zo da's duidelijke taal Haha!) Nee, maar net wat Crossmonster zegt, je leert nu wel het verkeerde aan.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:22

Inderdaad, eens met Vonnie, en als je paard te jong is om te longeren, laat dat zadel dan nog gewoon even wachten. En laat het inrijden tegen die tijd dat ze er klaar voor is over aan een pro, die hebben haar zo aan het lopen met de singel vast. Beter dan haar nu verkeerde dingen aan te leren die het inrijden later alleen maar moelijker maken.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:43

Marliesje schreef:
Inderdaad, eens met Vonnie, en als je paard te jong is om te longeren, laat dat zadel dan nog gewoon even wachten. En laat het inrijden tegen die tijd dat ze er klaar voor is over aan een pro, die hebben haar zo aan het lopen met de singel vast. Beter dan haar nu verkeerde dingen aan te leren die het inrijden later alleen maar moelijker maken.


In principe zou ik met haar al kunnen longeren want 2 1/2 is geen rare leeftijd om dat te doen en er zijn leeeeegio eigenaars die dan al met longeren starten. Echter ik kijk naar mijn paard in het geheel en ze is er domweg (fysiek en geestelijk) nog niet klaar voor dus ben ik bezig met dingen die, lichamelijk, voor haar niet belastend zijn. Ik hou haar, bij alles wat ik doe, scherp in de gaten en tot nu toe vindt ze eigenlijk alles verschrikkelijk leuk. Laatst zijn we met een groot stuk oranje landbouwplastic bezig geweest, daar moest ze overheen lopen. Eerst gedaan met een 11 en 19 jarige (die zijn van andere mensen) maar die gingen er dus niet over want oei oei dat was wel zoooo eng. Toen werd ik nieuwschierig en dacht...wat zou Hayley doen? Ze vertrouwde me volkomen en stapte er zo overheen en de tweede keer bleef ze op het plastic stilstaan en begon te graven. Vervolgens zijn we gaan wapperen met het plastic en last but not least, hebben we het over haar heen gelegd als deken. Ze vond het super en was totaal niet bang. Oortjes waren steeds naar voren.
Nee ik hoop toch zeker 20 jaar plezier met haar te kunnen hebben dus ik zal niets doen om dat te verpesten. Ik heb geduld en bovendien anders had ik niet aan een jong paard moeten beginnen als ik het geduld niet had kunnen opbrengen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:45

Ten eerste zou ik wachten tot het voorjaar met zadelmak maken. Maar dat is je eigen keus.

Paarden met singeldwang doen wij een anti rol singel om 24 uur of zolang als nodig is (niet te strak). Zo wennen ze op een vriendelijke manier aan de singel en krijgen ze de tijd om het te verwerken. Tot nu toe altijd voor goed resultaat gezorgd.

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:00

Goed naar voren drijven. Gewoon laten lopen, niet alleen braaf willen laten stappen, laat haar maar even rennen.
Ze moeten er een keer doorheen, ze vind het gewoon heel vreemd nu. Waarschijnlijk durft ze dan de volgende keer, of anders de keer daarna, wel gewoon te lopen.
Ik herken het wel hoor. Ze denken dat ze vast zitten ofzo Tong uitsteken haha

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:08

djuno schreef:
In principe zou ik met haar al kunnen longeren want 2 1/2 is geen rare leeftijd om dat te doen en er zijn leeeeegio eigenaars die dan al met longeren starten. Echter ik kijk naar mijn paard in het geheel en ze is er domweg (fysiek en geestelijk) nog niet klaar voor dus ben ik bezig met dingen die, lichamelijk, voor haar niet belastend zijn. Ik hou haar, bij alles wat ik doe, scherp in de gaten en tot nu toe vindt ze eigenlijk alles verschrikkelijk leuk. Laatst zijn we met een groot stuk oranje landbouwplastic bezig geweest, daar moest ze overheen lopen. Eerst gedaan met een 11 en 19 jarige (die zijn van andere mensen) maar die gingen er dus niet over want oei oei dat was wel zoooo eng. Toen werd ik nieuwschierig en dacht...wat zou Hayley doen? Ze vertrouwde me volkomen en stapte er zo overheen en de tweede keer bleef ze op het plastic stilstaan en begon te graven. Vervolgens zijn we gaan wapperen met het plastic en last but not least, hebben we het over haar heen gelegd als deken. Ze vond het super en was totaal niet bang. Oortjes waren steeds naar voren.
Nee ik hoop toch zeker 20 jaar plezier met haar te kunnen hebben dus ik zal niets doen om dat te verpesten. Ik heb geduld en bovendien anders had ik niet aan een jong paard moeten beginnen als ik het geduld niet had kunnen opbrengen.


Applaus Applaus!!!!! Eindelijk iemand die het begrijpt je vraagt een 3 jarig kind toch ook niet om een hardloop wedstijd van 10 km te doen.
Paarden moet je tot hun derde zoveel mogelijk met rust laten en lekker met soortgenootjes laten spelen (krijgen ze ook spieren van) Wel idd het goede voorbereidende werk zodat als je er eenmaal op kan dat ze dan niet vreemd staat te kijken