SintJacobs Kruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

SintJacobs Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 11:11

Wie kan mij iets over dit plantje vertellen?
Giftig is het, dat is duidelijk, erg dodelijk schijnt het als het in je hooi terecht komt.
Maar wie kan mij iets vertellen over de groei van het plantje en vooral de verdelging ervan?
Ik heb begrepen dat het op arme grond groeit, dus flink mesten kan een optie zijn.
Het groeit in onze "dorpsweide", gelukkig erg weinig op het stuk waar onze paarden op staan, maar maaien/hooien is dus niet mogelijk. Dat is natuurlijk niet erg, veiligheid boven alles. Ik weet dat paarden erom heen grazen, maar je wilt natuurlijk geen risico's!

Iemand?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:34

Rond deze tijd schiet het plantje uit de grond, das bij mijn wei ook het geval (en die is niet arm want het gras groeit dara sneller dan ze het kunnen eten)dus ik denk dat het niets met arme grond te maken heeft wel met goed onderhoud.
Nu ja, nu komt ie ds de kop op steken...ik geloof dat ie zo rond juni-augustus in bloei komt te staan, nou ben ik niet zo voor verdelging met vergif dus ik snoei ze tot op de grond af met een snoeischaar (is veel werk, maar verdelging is duur en niet zo gezond..) als de planten niet in bloei komen te staan kunnen ze dus ook geen zaad krijgen en kunnen ze zich niet voortplanten.
Je kunt ze ook met wortel en al uittrekken, maar mijn grasmat is te dik en das erg zwaar werk om ze der dan uit te krijgen..
Als je trouwens je grasmat dik genoeg laat groeien heeft onkruid niet zoveel kans omdat ie niet door de mat geraakt (heb ik van een boer gehoord) nog een keer extra op de wei laten zaaien kan dus ook een optie zijn naast het uittrekken of snoeien.

Als je geen zin hebt in dit werk kun je ze ook verdelgen..er bestaan middeltjes die alles kapot maken behalve het gras (ook mos, distels,St jacobskruid....)
Tis wat je zelf wilt maar ik ben niet zo voor het vergif , vergif is vergif en dat is niet gezond.

Wanneer de plant dus groot genoeg is kun je hem makkelijk snoeien, dit moet je mss wel meer dan 1 keer doen op een jaar omdat ze best snel groeien, maar verdelgen is ook niet het allerbeste omdat ze dan (bij m'n vriendin op de wei) net zo goed evenhard terugkomen..

tis wat jezelf wil, succes dermee

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 17:28

Jantina, er heeft ooit een artikel in Bit gestaan hierover. Met tekening en alles erbij. Ik heb zelf vorig jaar 1 plantje in de wei aangetroffen en meteen met wortel en al eruit getrokken!

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:17

Hopelijk ben je hier wat mee, 't is wel in't engels te doen:

http://www.bhs.org.uk/Welfare_leaflets/RAGWORT-2.htm
http://www.bhs.org.uk/Welfare_leaflets/Welfare4.htm

plus nog een stukje uit een artikel uit HORSE april 2002:


Signs of ragwort poisoning

Ragwort poisoning can occur at any time of the year. Initially, a poisoned horse may show the following signs:

- unexplained weight loss
- staring coat
- loss of appetite
- depression
- constipation
- photosensitization (sunburn)
- jaundice (geelzucht)

As the condition worsens, and by the time euthanasia is the only real option, horses will begin to exhibit the following behaviour:

- restlessness
- pointless, uncoordinated movements.
- abnormal gaits and stance
- pressing the front of the head against a solid object
- signs of blindness



(sorry dat ik het niet vertaald heb, als je bepaalde begrippen niet kent, zeg je het maar)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:53

Jantina:
wij hadden vorig jaar helaas ook enkele axemplaren bij ons in de wei staan, en we hebben ze simpelweg met wortel en al uit de grond getrokken en in de groene container gepleurd!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 12:44

Tender: Komen ze daarna ook weer terug? Of heb je ze nog niet gezien?

Het engelse verhaal heb ik jammergenoeg maar ten dele begrepen, maar de ziekteverschijnselen zeiden mij genoeg! Bah, daar moet je toch niet aan denken!

Het probleem is ook een beetje dat als de planten bloeien, het zaad snel verstuift. En het gebied rond onze wei is "natuur", duingebied.
Ik denk dat er weinig overblijft: NIET hooien!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:21

Jantina: ik heb ze nog niet weer gezien, maar ze kwamen vorig jaar ook pas later in het jaar.

Ik denk dat het ook belangrijk is om ze weg te halen VOOR ze gaan bloeien en om ze echt te vernietigen of af te voeren, en ze niet naast het weiland op een hoopje te gooien bij wijze van spreken...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 13:04

*LOL* Zo bedoelde ik het niet Haha!
Ik bedoelde, het duingebied wat om de wei ligt, staat natuurlijk ook vol met dat giftige goedje.
Staats bosbeheer en Rijkswaterstaat beginnen direct te kwijlen zodra ze zien dat die rotzooi groeit, dus daar verwijderen mag niet. En heeft ook geen zin, het gebied is te groot/ruig.
Als ik dus mijn weitje schoongemaakt heb, staat het direct weer vol, nadat de bloemen Buiten mijn weitje gebloeid hebben....

Ik had gehoopt dat iemand een soort zelfde probleem had en dat die een supertip zou hebben.
Nu moet ik maar met mijn emmer en schepje aan de gang!
(maar hooien doe ik zowiezo niet! moet er toch niet aan denken Lips are sealed )