Dilemma: wel, niet of deels weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Dilemma: wel, niet of deels weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 22:57

Wij hebben geen weiland bij de stal. poedersuiker, maar het is nou eenmaal niet anders.
Tot nu toe kreeg Gipsy iedere zomer minimaal een maand vakantie in een weiland heel ergens anders. Ze staat daar prima, mooi weiland, alleen maar merries bij elkaar, goed toezicht etc. Het nadeel: ze komt altijd graatmager weer terug, ziet er niet uit, geen spier meer erop en conditie nul. Echt weer helemaal terug bij af of zelfs nog verder terug. Ze is gewoon heel moeilijk op gewicht te houden en dan ook nog spieren opbouwen gaat gewoon heel moeilijk, uit het gras haalt ze blijkbaar te weinig. Bijvoeren in de wei is geen optie om diverse redenen.

Ze gaat nu hartstikke fijn, ziet er supergoed uit, loopt lekker en bovendien heb ik wedstrijdplannen Haha!

Als ze echt een maand of meer de wei in gaat zijn we dat dus allemaal kwijt. Dus we hebben een beetje een dilemma wat we moeten doen van de zomer.
De mogelijkheden:

* Gewoon een maand of langer de wei in. Pech dan dat ze zo terug valt, 't is niet anders.

* Kort de wei in, max. 2 weken, dan is niet alles verloren. Vind ik eigenlijk niet de moeite om daar helemaal voor af te bouwen.

* Helemaal niet de wei in. Doortrainen op stal, eventueel tijdelijk op een lager pitje. Vaker wandelen, grazen aan de hand, vaker buitenrijden, meer paddock. Dit is de optie waar mijn instructrice het meest voor voelt, vraag is of dat voor ons haalbaar is ivm eigen vakanties, eventueel kan stalpersoneel bijspringen. Er staan meerdere paarden op stal die zelden of nooit weiland zien en ik heb niet de indruk dat ze er onder lijden, maar ik ben er toch niet zo kapot van.

* Een andere stal voor een maand, waar ze de wei op kan, maar ook gereden kan worden. Een aantrekkelijke optie, maar ook met haken en ogen. (waar ze normaal altijd heen gaat 's zomers kan dit niet) En ik vrees dat er dan van serieus trainen toch weinig terecht komt.

* ? Iemand suggesties?

De eigenaresse van Gipsy en ik vinden dit erg lastig, zijn er echt nog niet uit wat we nou willen.

Voor d'r sociale contacten hoeft ze het land niet in, daar vindt ze niets aan. Voor de afwisseling hoeft het ook niet, die krijgt ze genoeg, fris zat tussen de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:08

Pff moeilijk hoor. Echt zonde dat jullie bij de eigen stal geen wei hebben. Maar om haar nu 2 weken zo op wei te zetten en dan er weer af lijkt me ook zo hard. Ook 1 maand wel en dan 11 maanden niet lijkt me best zonde voor haar.
Maar ja als het bij de eigen stal niet kan is dat gewoon zo. Ik zou haar ook niet zo gauw op een ander stal zetten voor een maand. Ik weet niet hoe stalvastig ze is maar mijn Pieps is behoorlijk gehecht aan zijn eigen stalletje en als het om hem ging zou ik er dan voor kiezen om hem dan zoveel mogelijk aan de hand te laten grazen en verder regelmatig in de bak los te laten scharrelen met een soortgenoot.
Sowieso lastiger omdat het je eigen paardje niet is. Als ik zie hoe gelukkig Pablo is met een paar uur wei met paardenvriendjes zou ik het niet over mijn hart krijgen om hem op een stal te zetten zonder weidegang.
Maar zomaar vanuit het niet een maand op wei lijkt me niet gezond.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 23:18

Katrien schreef:
Echt zonde dat jullie bij de eigen stal geen wei hebben.

Ik zou het ook liever anders zien, maar de mogelijkheden daartoe zijn gewoon heel beperkt. Dan weer geen fatsoenlijke bak, dan weer geen goede verzorging etc. etc. Verder is deze stal perfect.

Citaat:
Ik weet niet hoe stalvastig ze is

Behoorlijk! Maar tot nu toe is ze ieder jaar een maand weggeweest en dit ging prima, het gras was toch wel lekker. Vork

Citaat:
Sowieso lastiger omdat het je eigen paardje niet is.

Dat is het punt niet zo, alles gebeurt in overleg. Uiteindelijk heeft de eigenaresse natuurlijk de laatste stem, maar die van mij telt ook zwaar mee. Zij weet ook niet goed wat ze hiermee aan moet, vandaar.

Citaat:
Maar zomaar vanuit het niet een maand op wei lijkt me niet gezond.

Vanuit het niets is het ook niet hoor, ze wordt netjes afgebouwd en weer opgebouwd, dus uiteindelijk ben je er eigenlijk ongeveer 3 maanden zoet mee. Maand afbouwen, maand wei, maand opbouwen. Zomerseizoen voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:42

Je hoort wel vaker dat men zijn paard een maand of twee wegzet in de wei. Daar heb ik dus nooit iets voor gevoeld en ik heb het ook nooit gedaan.
Als je ergens kunt staan waar ze de wei in kan, waar je bij kunt voeren en ook nog rijden, dan lijkt mij dat de beste keuze. Dat je niet elke dag evenveel rijdt, is niet zo erg. Af en toe een dagje wat minder geeft niet want ze heeft wel beweging en samen met het voer dat je bijgeeft kun je bepalen hoe je moet rijden. Soms zijn de paarden zo rozig na een dag op de wei, dat ze eerst een paar uur op stal moeten Lachen.
Tegelijkertijd is het het leukste om in de zomer op wedstrijd te gaan, lekker buiten. Met dat in het achterhoofd is het wel beter om door te kunnen rijden naar een wedstrijd toe. Als je nu 3 maanden kwijt bent, is het onderhand augustus voordat je een proefje kunt rijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 23:48

Lovely schreef:
Als je ergens kunt staan waar ze de wei in kan, waar je bij kunt voeren en ook nog rijden, dan lijkt mij dat de beste keuze.


Dat lijkt ons ook de beste keus, maar het is nog niet zo makkelijk om zo'n stal te vinden! Als eerst omdat het maar voor een maand is en alle goede (!) stallen hier in de buurt zitten propvol, dag en nacht de wei in vind ik best, maar ik wil toch wel graag de mogelijkheid hebben om haar een nachtje binnen te zetten als het onweert en giet van de regen. En we stellen ook nog eens nogal hoge eisen aan een stalling Bloos De bodem in de bak moet gewoon absoluut goed zijn en meer van die dingen. Vind het ook een beetje eng om haar een maand op een vreemde stal te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:58

Dat maakt het wel moeilijk. Bij ons is wel plek, maar dat zal wel te ver weg zijn (Amsterdam). Als het maar 1 of 2 maanden is, maakt die reistijd dan nog steeds zoveel uit?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 00:02

Voor mij maakt het best veel uit. Ik heb niet altijd de beschikking over een auto en ik heb toch al standaard 2 uur reistijd op een dag, dus ik heb liever niet dat daar nog veel meer bij komt, vind ik zo zonde van m'n tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:05

Margreet"]
[quote="Lovely schreef:
Als je ergens kunt staan waar ze de wei in kan, waar je bij kunt voeren en ook nog rijden, dan lijkt mij dat de beste keuze.


Dat lijkt ons ook de beste keus, maar het is nog niet zo makkelijk om zo'n stal te vinden!
[/quote]

Pfieuw, ik heb nogal eens wat aan te merken op onze stal maar als ik dit zo lees is het nog zo verkeerd niet. Misschien moeten jullie naar Limburg komen Margreet? Haha!
Bij ons gaan de paarden ma hun ochtendbrok (of standaard Pavo Stibro of je hangt ander voer klaar) de wei op (tussn 8 en 9.00 uur). Dan halen we ze via een onderling (de 1 wil zijn paard immers de hele dag op wei en dan ander een halve dag dus hebben we dat onderling verdeeld) geregeld schema tussen 12.00 en 14.00uur van wei zodat ze even kunnnen gaan dutten voor het avond voer. Daarna kunnen we gaan kijken of we buiten/binnen/longe/bos/les gaan rijden.

Als je concours wilt gaan rijden zou ik haar iig niet een maand wegzeten. dan duurt het weer een tijdje voordat je eerlijk kan verlangen dat ze en behoorlijk niveau loopt.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:17

Tja, Margreetje jammer dat de afstand zo lastig is qua vervoer. Anders zou je tijdelijk een maandje (of twee) bij mij op stal kunnen staan. We hebben een eb- en vloed buitenbak, een solarium, schone stallen, gedraineerde paddocks, maar het is wel een eindje weg....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 00:26

Daar heb ik inderdaad al aan gedacht, Tessa kwam ook al met dat plan, maar ik weet het nog niet, ben dan toch wel heel erg afhankelijk van de auto en die heb ik gewoon niet altijd. In Eemnes heb ik ook nog wat opties, binnenkort maar eens stallen afbellen.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:42

Op de Wakkerendijk (of daar in de buurt) schijnt ook een goede, vrij nieuwe pensionstal te zitten met weidegang. Kan alleen (natuurlijk) weer niet op de naam komen...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Dilemma: wel, niet of deels weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 09:07

Margreet schreef:
* Helemaal niet de wei in. Doortrainen op stal, eventueel tijdelijk op een lager pitje. Vaker wandelen, grazen aan de hand, vaker buitenrijden, meer paddock. Dit is de optie waar mijn instructrice het meest voor voelt, vraag is of dat voor ons haalbaar is ivm eigen vakanties, eventueel kan stalpersoneel bijspringen. Er staan meerdere paarden op stal die zelden of nooit weiland zien en ik heb niet de indruk dat ze er onder lijden, maar ik ben er toch niet zo kapot van.


Ook al ben ik een grote voorstander van paard in de wei, vind ik bovenstaande voor jou toch de beste optie. Als ik lees hoe ze terugkomt vraag ik me af of het maandje in de wei dat wel waard is.

Ik heb ook een tijdje bij een stal gestaan met een twee-jarige (!) waar geen wei was. Inderdaad heel veel gewandeld, veel los in de bak/paddock en al had ik veel liever gezien dat ze in de wei kon, heb ik niet het idee dat ze eronder geleden heeft.

In elk geval, succes met het nemen van een beslissing!

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:02

Ik denk dat ik in jouw geval toch ook zou gaan voor bovenstaande optie ,
en dat je dan toch een echt vakantie-sfeertje eraan geeft van veel spelen in de paddock en een lekker grasbuikje aan de hand .
Beetje vrolijk rondlummelen en wat lichte trainingen.

Als ze ook zo akelig terugkomt als je beschreven hebt vraag ik me idd ook af of het het wel waard is....

Is er echt niet ergens bij jullie in de buurt een stukje wei te vinden ?