Wat zal ik doen, ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Wat zal ik doen, ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 23:03

Ik ben aan het twijfelen of ik Nagoya voor op ijzers moet zetten of niet.
Ze is nu 3 jaar en 7 maanden en heeft nooit eerder op ijzers gestaan. De kwaliteit van haar hoeven is goed en ze slijten niet te snel.
Het probleem is dat ze gevoelig loopt over paden met steentjes. Hier in de omgeving zijn nogal wat van die paden en elke keer als ik een buitenritje maak, moeten we over zo`n pad en dan loopt ze erg gevoelig. Ze loopt overigens alleen van voren gevoelig, voor zover ik gemerkt heb. Hierdoor ben ik erover aan het denken om haar van voor te laten beslaan.
Een andere reden is dat ze wat laag staat "van achter" (lage verzenen), bij haar voorhoeven. De smid houdt hier rekening mee tijdens het bekappen, maar dit heeft tot nu toe niet veel geholpen.

Zouden ijzers toch een goed idee zijn?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:44

Nee.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:46

Ik heb juist het zelfde probleem, dus ik blijf dit topic ook eventjes volgen. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:48

Ja.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:55

Dit was dus mijn kortste reaktie ooit in een topic en ik heb nog een kortere in gedachten Lachen Alleen moet zich dan de gelegenheid een keer voor doen !
In het topic lees ik geen enkele reden om ijzers onder te doen. Lage verzenen is niets mis mee, integendeel zou ik zeggen en gevoelig lopen op steentjes ???? Ja lekker.. raar he ? Daarvoor ga je toch goede hoeven niet verpesten met ijzers ? De info die het topic geeft lezend, lijkt het me in dit geval totaal overbodig. Er zijn andere zaken te bedenken voor je paard om je geld beter te besteden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:59

Cassidy schreef:
Ja.


Heee... Boos!
Jammer van het puntje, maar nu wil ik je motivatie ook wel weten Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:23

Nee...

Kun je niet in de berm gaan lopen als je een pad met steentjes over moet? Anders zou je voor buitenritten hoefschoenen voor de voorvoetjes kunnen overwegen.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:25

volgens mij hoeft het echt niet hoor,als de hoeven van je paardje toch niet te snel slijten... nee dus

anders vraag je het toch even aan je hoefsmid? Haha! Verward

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:52

ik zou het niet doen het neemt meer narigheid met zich mee, en is dat dat kleine stukje steentjes wel waard, ook kost het nog eens heel duur, en gaat zijn hele hoef eraan. als je hem dan weer goed wilt krijgen kan dat een hele tijd duren.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:10


luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:30

Overleg eens met je hoefsmid. HIj kan je de voor- en nadelen vertellen.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 09:52

lageveld schreef:
Dit was dus mijn kortste reaktie ooit in een topic en ik heb nog een kortere in gedachten Lachen Alleen moet zich dan de gelegenheid een keer voor doen !
In het topic lees ik geen enkele reden om ijzers onder te doen. Lage verzenen is niets mis mee, integendeel zou ik zeggen en gevoelig lopen op steentjes ???? Ja lekker.. raar he ? Daarvoor ga je toch goede hoeven niet verpesten met ijzers ? De info die het topic geeft lezend, lijkt het me in dit geval totaal overbodig. Er zijn andere zaken te bedenken voor je paard om je geld beter te besteden.


Ok, misschien nog wat meer info.
Ik heb Nagoya gestald staan in een dorpje, met veel paden met kleine steentjes. Als ik ga buitenrijden moet ik hier sowieso overheen om naar het bos te gaan. Er zijn geen mogelijkheden om deze paden te ontwijken (geen bermen of omweg). Over deze paden (in het bos liggen ook steentjes etc., zelfde probleem) loopt ze erg gevoelig en ik vind het niet eerlijk tegenover Nagoya om daar niks aan te doen. Bovendien ben ik bang ze misschien een keer een hoefzweer of zoolkneuzing krijgt.
Over die lage verzenen; bij Nagoya zijn ze echt laag. Mijn dierenarts en hoefsmid zeggen allebei dat ze te laag staat en dat dit niet goed is.(waarom weet ik niet meer precies, dat kan ik wel even navragen)

Over hoefschoenen heb ik wel gelezen, maar er waren een aantal negatieve reacties waardoor ik er niet veel voor voel (hoef kan niet doorglijden, niet goed afrollen, wondjes door de schoenrand). Ik zal de vele hoefschoen-topic`s nog eens doorlezen Knipoog ...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:08

De mijne staat voor op ijzers, omdat ze anders op haar straal loopt. Ik weet zo niet wat lage verzenen betekent dus ik weet ook niet wat ik daar op moet antwoorden Knipoog
Maar als je liever wilt dat ze voor niet zo gevoelig loopt kun je hoefschoenen of ijzers overwegen. Overleg het eens met je smid.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:10

lailapri schreef:
ik zou het niet doen het neemt meer narigheid met zich mee, en is dat dat kleine stukje steentjes wel waard, ook kost het nog eens heel duur, en gaat zijn hele hoef eraan. als je hem dan weer goed wilt krijgen kan dat een hele tijd duren.


Dat het duur is wil niet zeggen dat je het dan niet kan laten doen, als je paard ijzers aan de voorhoeven nodig heeft is dat nodig, hoeveel dat ook kost. Bij ons kost alleen voorhoeven beslaan en vierkant bekappen €45,- om de 8-9 weken dus dat valt nog mee vind ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:58

lageveld schreef:
Heee... Boos!
Jammer van het puntje, maar nu wil ik je motivatie ook wel weten Lachen



Jij had er trouwens ook een punt achter staan...Haha!

Als een paard last heeft van dunne zolen - en daar lijkt het hier wel op - zonder dat hij ook beslagen is geweest, dan gaat dat niet meer beter worden. Als je paard pijn heeft bij het lopen, en je hebt de gelegenheid daar wat aan te doen, dan zou ik er ook wat aan doen, dus niet je paard op blote voeten laten rondlopen.

Ik was toevallig gisteren nog in een ruiterspeciaalzaak en zag een Easyboot liggen. Ik schrok me echt een hoedje dat ik de scherpe hoeken aan de binnenkant van de hoefschoen voelde, die gebruikt worden om de schoen op zijn plaats te houden. Mijn smid is er pertinent tegen, omdat er toch druk op plekken komt waar dat niet hoort. Schoenen gaan idd los zitten, schuren, wrijven, er moet aan gewend worden (zoals de Marquis hoefschoen). Hoefschoenen zijn ook niet goedkoop in aanschaf, en niet alle hoefschoenen bieden verwisselbare zolen. Eenmaal versleten moeten ze dus compleet worden vervangen

In het geval van het paard van de Topicstarter, die ook nog een standcorrectie nodig heeft, zou ik ook in dit geval voor een ijzer kiezen. Laag op de verzenen wordt bij veel Natuurlijke Bekappingsmethodes toegepast, alleen is ook de bekapping van de rest van de hoef van dien aard dat hij natuurlijk is. Als smid alleen minder van de verzenen afhalen en voor de rest de "normale" hoef behouden....ik vraag me af of dat verstandig is.

Ik ben zelf geen smid, maar zou het idd, zoals al eerder is geadviseerd, met je smid bespreken. Ik heb het geval van mijn merrie (3 op straalbeen LV en ook daar gevoelig op de zool) met mijn smid besproken en die adviseerde een gewoon ijzer, terwijl ook hij Natural Balance kan bekappen en zelfs Natural Balance kan beslaan.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:10

als het nodig is oke maar dat in in heel weinig gevallen zo, maar als het nodig is en je doet het omdat je het beter lijkt, maar het dus niet nodig is vind ik 45 euro iedere 8 weken wel veel ik betaal voor 3 pony per jaa ongeveel 150 euro, mar meestal minder dus zegmaar tussen de 75 euro en de 150.... en ze hebben mooie hoeven vind ik en ik rijdt met een daarvan veel over de weg, met die andere af en toe, eens per 2 weken ofzo

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:17

Als je vaak buitenritten maakt kun je het wel doen. Maar zow te horen is het niet echt nodig. Het is duur en bovendien kan het lang duren om de hoeven weer mooi te krijgen als je de ijzers er weer af haalt. Als je het doet is het denk ik het beste om alleen voor te doen. Als ze er achter tog geen last van heeft.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:56

nee ( zie reactie lageveld)

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:24

ik vind dus weer van wel....
wij zijn ook begonnen met alleen ijzers voor omdat hij gevoelig ging lopen. een paardje dat bij ons op stal stond had ook geen ijzers, maar moest ook dagelijks over zo'n paadje naar het land.... ik liep er voor om maar niet te hoeven kijken hoe dat paard liep. echt heel zielig!
ik ga verder dus helemaal met cassidy mee!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:33

nee

mariboe
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Tielen =>Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:56

Niet doen echt niet zeker niet als je veel in pistes rijd en als je buiten gaat rijden kun je altijd wel op de berm rijden of anders rustig stappen en zeker dan niet draven dan is er geen probleem,
Dus zeker geen, ijzers.
Trouwens het kost je nog extra geld ook.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 15:50

ik zou het met je hoefsmid overleggen, ik zou het zelf niet zo snel doen, neem pas ijzers als het echt niet anders kan.

even over hoefzweer/zoolkneuzing etc, die lopen ze met ijzers nog net zo makkelijk op weet ik uit ervarig, dus dat is iig geen reden om ijzers te nemen.

ik kan vanaf hier niet zien hoe gevoelig je paardje loopt, je kan het dus beter aa iemand vragen die er verstand van heeft en die ziet hoe je paard loopt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:14


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:47

Nee ik zou het ook niet doen.
Ook om alle redenen die al genoemd zijn.

Hoefijzers verkl*ten de hoeven.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:14

ja,
om dezelfde reden als cassedy Knipoog