Stukje van oor af...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Stukje van oor af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:05

Mijn pony mist een kwart van haar linker oor, is er afgevroren dat ze een veulentje was, is mij verteld.............

Nu startte ik afgelopen zaterdag in Katwijk en werd mij gevraagd uit welk land mijn pony kwam, gezien ze een stukje oor mist en dat schijnt in sommige landen gedaan te worden voor herkenning??

Ik heb hier nog nooit van gehoord, misschien iemand hier aanwezig met een paard/pony dat ook een stukje oor mist?

Ik vraag me nu af of het stukje echt afgevroren is of dat haar verleden toch echt anders is dan dat ik weet...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:12

Wat voorsoort paard is het?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:13

Heb je een foto?

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:30

Het is een appaloosa (nu ingeschreven bij NRPS, volgens papieren leeft ze niet meer...)
Zal even kijken of ik een foto heb waar je het oortje goed kan zien, kan hem alleen niet plaatsen, iemand die dat eventueel voor mij zou willen doen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:43

Volgens papieren leeft ze niet meer??? Lijkt me geen zuivere koffie dan.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:54

Zal even het verhaal toelichten, zo klinkt het allemaal wel heel raar ja......

Zo'n 14 jaar geleden verzorgde mijn zusje haar en had van de eigenaar een kopie van de papieren gehad, gewoon om wat dingen na te gaan en ze dat leuk vond... Pony is verkocht, stond zo'n 8 jaar geleden in ene weer bij ons op de manege als manege pony, pony gekocht door particulier, die er achter kwam dat het niets voor haar was en toen heb ik haar over gekocht, zonder papieren, nooit meer overnagedacht, totdat ze met chippen begonnen, wilde haar laten chippen, mijn zusje gezocht naar kopie papier en gebeld met stamboek, kregen we daar te horen dat de pony die bij de papieren hoorde al een aantal jaar uit het bestand was, d.w.z. niet meer leeft dus) terwijl dit dus toch echt de pony is, waar de papieren zijn gebleven, geen idee, waarschijnlijk met een goed lijkende appaloosa zonder papieren mee gegaan (gezien mijn pony toen al de nodige gebreken had moeten hebben) vandaar dat ze nu ingeschreven is bij het NRPS.......

Zal inderdaad geen zuivere koffie zijn, alleen is daar nu niet meer achter te komen........

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:12

hihhi, op zoek tocht naar de oorzaak van het halve oortje.....
Succes Hetja!! Hij ligt in ieder geval niet in Akersloot...
groetjes leonie

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:15

Tja sinds zaterdag komen er in ene weer een heleboel vragen.....
Wist niet dat ze dit in bepaalde landen deden, maar ben er nu wel heen nieuwsgierig naar.....

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:29

@Fresco, jammer dat ie daar niet ligt, had het een stuk makkelijker gemaakt Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:31

Stuur me de foto maar, ik kan niets beloven, maar ik doe mijn best om het even online te zetten. batje_b@yahoo.com

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:40

Foto's zijn onder weg, bedankt!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:53

Afbeeldingvoila Lachen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:56

Bij sommige andere diersoorten knippen ze wel stukjes van de oren af als ze voor de slacht bedoeld zijn. Misschien doen ze dat ook bij paarden?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:58

Ahhgg... hihi ziet er wel sneu uit..Tong uitsteken
Sorry offtopic..
Ik zou niet weet of dat in sommige landen voorkomt.. nog nooit van gehoord iig...

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:59

Heeft ze daarom geen papieren meer, omdat ze voor de slacht bestemd zou zijn.... Is alleen maar een gedachtengang, klopt, denk in dit verhaal niet, 14 jaar eerder had ze wel papieren en ook het stukje oor was al weg.... Maar het zou natuurlijk kunnen..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:59

Thanx Batje, voor plaatsen van de foto!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:00

In het buitenland doen ze meestal met zwerf katten als teken dat ze geholpen zijn.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:09

Je had wel een kopie van het papier zei je? Kun je me misschien de afstamming vertellen? Ben er wel nieuwsgierig naar! Misschien dat we dan ook zo kunnen achterhalen waar ze vandaan komt.
Staat er trouwens geen fokker vermeld op het papier?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:13

tjee nog nooit van gehoort, wel raar hoor, dat iemand dat kan doen bij een paard Scheve mond vreemt.... succes bij het zoeken Knipoog

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:46

als het er afgevroren zou zijn..moest het toch bij beide oren zijn??of zie ik het fout?

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:49

Op ijsland doen ze het ook.

Aan het knipje in het oor kunnen ze precies zien bij welke boerderij de ijslander afkomstig is of bij hoord.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:00

Het markeren wordt gedaan met een klein knipje in de vorm van een driehoek, half rondje of vierkantje, niet een heel puntje eraf! In Engeland deden ze het ook vroeger, vooral in de hele grote kuddes met paarden/ schapen die veel op elkaar leken! Hoe dat verder zit: geen idee! Maar dat verhaal kreeg ik bij het kopen van mijn schapen uit Engeland, die man vertelde me dat het ook bij paarden werd gedaan! PLek en vorm geeft aan waar een dier vandaan komt.... Er ging op t andere forum ook kort over knipjes in de oren, dit zou een teken zijn van paarden die slaan (zoals rood strikje in de staart)..maar als je de paarden erbij kijkt waarover het ging: zo vreselijk lief!!! dus lijkt me onwaarschijnlijk!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:01

Het lijkt mij ook een beetje raar dat er maar zo een stukje oor is afgevroren, nooit gehoord of geweten dat dat ook al kon. Wel is er iemand bij ons op de vereniging die een paard heeft waarvan 3/4 van de oor eraf is. K zal haar eens vragen hoe dit kan.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:13

Mij is verteld dat ze als veulen zijnde in een stal met een, vermoedelijk, lekkende dakgoot (vandaar maar 1 oor) stond en s'nachts is het dus gaan vriezen........
Geloofde het in 't begin ook niet, dacht er eerder aan dat ze ergens met haar oor is was blijven hangen, prikkeldraad o.i.d. maar dan is het wel heel netjes (zeg maar strak) 'weg gewerkt'...



Citaat:
Je had wel een kopie van het papier zei je? Kun je me misschien de afstamming vertellen? Ben er wel nieuwsgierig naar! Misschien dat we dan ook zo kunnen achterhalen waar ze vandaan komt.
Staat er trouwens geen fokker vermeld op het papier?



Kopie is van zo'n 15 jaar geleden, niet echt duidelijk meer en alleen de afstammelingen staan erop, althans alleen daarvan heb ik het kopie, zal het thuis opzoeken, wat de namen nou precies waren.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:36

Niemand die weet of dat in een bepaald land wordt gedaan?