Zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:32

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:36

je kan het met een bonte zadelonderlegger proberen
het zadel gaat hierdoor beter liggen en komt niet op de schoft te liggen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:46

Niet doorrijden! Je hebt 2 opties; ander zadel of gewoon niet erop rijden. Een zadel wat op de schoft drukt veroorzaakt pijn voor het paard. Ook meteen bontje eronder of een gelpad.
Bespreek het probleem met de eigenaren van de pony.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:26

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:31

Een paard met pijn in zijn rug wordt niet beter handelbaar.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:41

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:46

een bonte onderlegger is ideaal! Gelpad niet hoor, want als het zadel verkeerd drukt, dan komen die drukplekken er gewoon doorheen (ik heb zelf een gelpad gehad onder me oude zadel en je zag na een tijd precies hoe het zadel erop heeft gelegen (op sommige punten en sommige zag je nix), dus zo goed verdelen ze de druk niet).

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:48

wendytjeG schreef:
Niet rijden is helaas geen optie. Ze willen dat het paardje hoe dan ook gereden wordt, zodat ze wat beter handelbaar wordt.

Zijn er trouwens mensen met ervaring met boomloze zadels in dit soort gevallen?


Als ze een paard goed gereden willen hebben kunenn ze op ze minst een goed zadel aanschaffen toch? Anders is zijn rug (en nog meer plekken) zo verpest.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:02

wendytjeG schreef:
Niet rijden is helaas geen optie. Ze willen dat het paardje hoe dan ook gereden wordt, zodat ze wat beter handelbaar wordt.

Zijn er trouwens mensen met ervaring met boomloze zadels in dit soort gevallen?


grote kans dat hij júist daardoor moeilijk handelbaar is Scheve mond. Ik zou het probleem aan de eigenaren voorleggen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:07

Je zou er idd een bontje of gelpad onder kunnen leggen. Het laatste zal een goedkopere (tijdelijke) oplossing kunnen zijn.
Je moet eens kijken hoe het zadel verder ligt. Of ie niet drukt op de schouder. Als je er iets onder legt gaat het zadel dus omhoog.. kijk eerst eens hoe die dan ongeveer ligt met bijv even iets diks (dekentje) eronder. Dan zie je al hoe ie ongeveer komt te liggen.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 13:10

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:13

Bontje is inderdaad de beste oplossing.Tuurlijk is het begrijpelijk dat je na 2x rijden geen nieuw zadel gaat kopen!Ik krijg zo stilletjes aan het idee dat er veel mensen op bokt zitten die het warm water uitgevonden hebben(omdat ze blijkbaar zoveel geld hebben)Je kan geen jarenlang het probleem met een bontje oplossen,maar voorlopig wel iig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:26

Met een bontje of gelpad verplaats je naar mijn idee het probleem, want dan drukt het bontje of de gelpad weer op de schoft.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:33

MeiaLuna schreef:
Bontje is inderdaad de beste oplossing.Tuurlijk is het begrijpelijk dat je na 2x rijden geen nieuw zadel gaat kopen!Ik krijg zo stilletjes aan het idee dat er veel mensen op bokt zitten die het warm water uitgevonden hebben(omdat ze blijkbaar zoveel geld hebben)Je kan geen jarenlang het probleem met een bontje oplossen,maar voorlopig wel iig.


Weet je hoeveel het aan veeartskosten kost als je de rug van een paard naar de knoppen rijdt? Ik denk wel meer dan een tweederhands zadel. Knipoog
Daarbij kun je tegenwoordig op allerlei plaatsen zadels omruilen. Misschien moet je iets bijbetalen, maar misschien krijg je er ook nog iets voor terug. Dus zo duur hoeft dat niet te zijn.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:42

Tuurlijk Scum,dat weet ik ondertussen ook wel.Maar het paardje is niet van haar,er wordt enkel verwacht dat ze erop rijd.Ik denk trouwens ook niet dat de eigenaar dat zomaar goed vindt dat ze zijn zadel gaat ruilen tegen een ander...Zeker in het begin zou ik niet teveel tegen de eigenaar ingaan of teveel eisen stellen want die raken zoiets snel beu en vragen dan gewoon aan iemand anders om hun paardje te rijden.Iemand die geen vragen stelt ed,maar gewoon doet wat van haar verlangt wordt.(Dus zoals "horen,zien en zwijgen")Believe me, I've been there...En zo word het paardje dan ook niet verder geholpen.Ik vind nog altijd dat ze beter het probleem eventjes zo kan oplossen en daarna pas met de eigenaar over zo'n dingen gaan praten(je kan het wel al eens terloops vernoemen)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:48

IK zou er in de ruitersportzaak naar vragen. Je hebt speciale onderleggers die de voorkant van je zadel wat optillen. Dan komt er wel die ruimte voor meer vingers. Een onderlegger is best betaalbaar. Vraag de eigenaren van de pony eens of ze die een aan willen schaffen. Dat geeft ze meer tijd om te sparen naar een goed passend zadel. Wintec heeft bijvoorbeeld goede onderleggers. Als je er een foto van wilt, kan je me pb' en

Een gelpad of bontonderlegger maken de ruimte in de kamer alleen maar nog kleiner. Druk er dus nog meer op de schoft, dan alleen je zadel.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:17

Citaat:
Tuurlijk Scum,dat weet ik ondertussen ook wel.Maar het paardje is niet van haar,er wordt enkel verwacht dat ze erop rijd.Ik denk trouwens ook niet dat de eigenaar dat zomaar goed vindt dat ze zijn zadel gaat ruilen tegen een ander...Zeker in het begin zou ik niet teveel tegen de eigenaar ingaan of teveel eisen stellen want die raken zoiets snel beu en vragen dan gewoon aan iemand anders om hun paardje te rijden.Iemand die geen vragen stelt ed,maar gewoon doet wat van haar verlangt wordt.(Dus zoals "horen,zien en zwijgen")Believe me, I've been there...En zo word het paardje dan ook niet verder geholpen.Ik vind nog altijd dat ze beter het probleem eventjes zo kan oplossen en daarna pas met de eigenaar over zo'n dingen gaan praten(je kan het wel al eens terloops vernoemen)


Ik trek liever me bek open dan dat ik een paardje z'n rug de t*ring in help.
En dan zou ik het zo zeggen:
Ik vindt dat het zadel niet goed ligt, en ik wil graag dat jullie er iemand naar laten kijken die er verstand van heeftt ( misschien je instructrice) Dan kan je altijd nog zeggen dat je hem niet zal rijden en lekker longeerd en gedeeltelijk op voedt.
En als ze zo gaan zeiken, dan maar op zoek naar een andere vz pony die wel "gezond" haranchement heeft...

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 17:09

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:16

wendytjeG schreef:
Overdrijven is ook een vak zeg! Net alsof ik haar meteen de vernieling in help ofzo. Geloof me, ik ben dit vaker tegengekomen, en als ik het niet doe, vinden ze wel iemand anders. Das ook niet in het belang van de pony.
Verder vindt de pony het op zich ontzettend leuk om te lopen, en ik ga zeker op zoek naar zo'n pad!

inderdaad, beter zo'n pad kopen dan een nieuw zadel, als dat niet werkt kun je altijd nog kijken voor een zadel/t tegen die eigenaren zeggen. Lachen

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:14

Citaat:
wendytjeG schreef:
Overdrijven is ook een vak zeg! Net alsof ik haar meteen de vernieling in help ofzo. Geloof me, ik ben dit vaker tegengekomen, en als ik het niet doe, vinden ze wel iemand anders. Das ook niet in het belang van de pony.



Ik bedoel er ook niet mee te zeggen dat jij dat paardje ermee de gallemia in help hoor, was niet boos bedoeld Bloos
En het was ook meer omdat MeiaLuna er "zo tegen was"om het te zeggen snappie Schijnheilig

En ik had nog niet gezegd dat ik het er niet mee eens was dat je een pad kon gebruiken Knipoog

Dus toch nog ff een reactie op jou Lachen : neem een pad, (liever geen gelpad kan drukkingen veroorzaken) dat kan ook wonderen doen. Maar als je vz pony nou nog afvalt omdat ze nu misschien vaker beweging heeft, zou je het wel in de gaten moeten houden dat het zadel niet nog dichter op de schoft gaat liggen.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 18:25

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhosyn

Berichten: 32
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:53

bontje, k heb er zelf ook 1 onder ligge....

Rhosyn

Berichten: 32
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:53

het werkt wel b

Rhosyn

Berichten: 32
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:54

bontje, k heb er zelf ook 1 onder ligge....

Rhosyn

Berichten: 32
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:55

het werkt wel bij mij