wat te doen met enter die niet naar de opfok kan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

wat te doen met enter die niet naar de opfok kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:12

Hi,

De mensen van Lady hebben besloten Jitske (het veulen van vorig jaar) niet naar de opfok te doen destijds. Een meisje verzorgt nu het veulen en doet er naar mijn idee wat te moeilijke dingen mee Scheve mond

In het begin was Jitske echt een duivel Boos! , ik ging dan wel eens met haar lopen en dat werd vaak stijgeren enz enz. Ik werd bang voor d'r en het meisje nam het plotseling over (ik vond dat ik er mee door moest gaan, maar was gewoon bang, ik ben maar 1,60 en als je dan een stijgerd ding naast hebt lopen die echt hoog gaat ).

Dat meisje is toen met haar gaan stappen met een ouder paard ervoor (dat deed ik ook, maar vaker alleen). Dat ging steeds beter .
Omdat het zo goed ging ging ze steeds verder van huis lopen (soms wel 1,5 uur rondjes lopen). Ook dit ging steeds beter, maar toch moest de oudere pony mee. Toen Jitske haar kaak scheurde doordat ze was blijven hangen op stal aan d'r staldeur, ging alles terug naar hoe het was.
We hebben expres niet met haar gelopen en vastgezet omdat ze echt pijn had aan d'r mond Ach gut . Nadat het beter was is dat meisje met haar gaan springen (zo'n 1,20 m!!!!!!!!!!!!) en longeren. Jitske is nu 1 en +/- 5 maanden. Legt het zadel van Lady erop en gaat er mee lopen enz enz

Ik vind dat ze Jitske op het lang moet zetten en vanaf nu 1 of 2 keer per week van het land afhalen (ze staat 's nachts binnen samen met de rest van stal, dus komt elke dag 2 keer in handen) en dan vooral niet moet gaan springen en longeren.
Maar ik moet wel melden dat ik het super van haar vind dat ze Jitske zo ver gekregen heeft, maar ik vind dat ze nu te hard van stapel loopt.

Wat vinden jullie hiervan? En hebben jullie ook tips om dit te zeggen tegen haar? Ze is namelijk erg hardleers Boos!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:27

hier zijn al heel veel topics over, maar ik vind dat je een paard van 1.5 in zijn waarde moet laten en lekker laten groeien en spelen met anderen op het land. Paar keer in de week ermee stappen kan geen kwaad, maar meer doe ik er niet mee!!!!!!!!!!

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:27

Ik vind dat je een paard van 1,5 nog lekker moet laten groeien en de tijd moet krijgen om zichzelf te ontwikkelen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:32

Springen tot 1,20? Hallo, waar is die mee bezig?

Ik zou even een babbeltje met haar maken dat ze idd te hard van stapel loopt. Als ze erg hardleers blijkt te zijn zou ik misschien bij twee waarschuwingen, misschien drie geven. Als ze dan nog niet reageert zou ze van mij niet meer op mijn erf mogen komen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:43

Vraag aan de eigenaren wat die er van vinden, hoeft niet perse meteen te 'klikken' over wat zij doet met hem.
Maar meer een idee krijgen wat hun beeld is over dit soort dingen.

Je bent bezorgd (en heel erg terecht), maar als die eigenaren het niet als kwaad zien kan je er niets tegen doen. En dan ben jij straks ook nog eens 'de verklikker' ofzo...

Mijn jaarling staat lekker in de opfok en 1 a 2 x in de maand ga ik lekker poetsen en een klein stukje wandelen (dat is dan 10 tot 20 minuten). Dat is echt meer als zat, het zijn net kleine kinderen en ze kunnen zich echt niet langer dan 20 min concentreren...

Succes ermee, en echt waar je heb groot gelijk dat het niet zo hoort maar uiteindelijk zijn de eigenaren degene die dat beslissen (helaas)...

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 18:24

Citaat:
Ik zou even een babbeltje met haar maken dat ze idd te hard van stapel loopt. Als ze erg hardleers blijkt te zijn zou ik misschien bij twee waarschuwingen, misschien drie geven. Als ze dan nog niet reageert zou ze van mij niet meer op mijn erf mogen komen.

Ze is heel hard leers, ik heb al zo vaak gezegt dat lager ook wel kan, maar dan krijg ik naar mijn hoofd:"als ze het zou kunnen, dan zou ze ook niet springen, dus waar bemoei je je mee!". Dan denk ik al snel: "sorry, ik probeer je alleen te helpen en te verkomen dat je een veulen verneukt!

Malibu: ik ga morgen met de eigenaresse praten. Meer kan ik ook niet doen. Ik zou het anders gedaan hebben met het veulen, maar wie ben ik?
Het volgende veulen wordt voor 75 procent zeker mijn veulentje als het afgespeend is.
Dan gaat zij/hij lekker op het land en ga ik er 1 a 2 keer per maand naar toe. Lekker laten uitrazen op het land!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:30

Nee, niet zeggen "lager kan ook" maar gewoon zeggen: kan NIET.
En als het je erf is, dan zou ik haar van het erf aftrappen, goed verleden of niet.
Als het je erf niet is kun je verder niet anders doen dan met de eigenaar van het veulen praten.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 19:59

Citaat:
Nee, niet zeggen "lager kan ook" maar gewoon zeggen: kan NIET.
Deze zin heb ik maar opgegeven om te zeggen, daar luisterd ze niet naar. Ik ga d'r morgen echt aansprekend want Jitske staat met grote neusgaten op stal omdat ze niet goed uitstapt, Rent achter d'r aan met een longeerzweep om over de hindernis te gaan enz enz. Gewoon een .........kind

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:02

Ik zou eens een videofilmpje van haar maken als ze met Jitske bezig is, en dat aan de eigenaren laten zien.
Dan hoef je verder niets meer te zeggen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:22

dat is nog eens een goede!!!!!!!!!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:02

in de opfok doen ze met paarden onder de 2 jaar niks dan los gooien in de bak of wei dan leert het autom. al aan het touwtje mee, de wei en de bak zijn vertrouwd gingen ze met moeders ook in en is telkens de zelfde weg.
borstelen en op stal zo kun je als dat goed gaat een keer iets verder "wandelen"
als het paard 2.5 is gaan ze longeren en zo en pas bij bijna 3 in het voorjaar komt er een zadel op eerder niet rug is dan nog niet uit gegroeid

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:09

Zo'n jong paard mag je best een wandelingetje mee maken, maar verder hoort het dier in en groep te lopen en zoveel mogelijk buiten in de wei te staan. Met slecht weer schuilen in een schuurtje of in een loopstal. Goed bijvoeren en laten spelen en groeien! Waarom zijn er zo weinig mensen met verstand? (van paarden)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:28

een veulen kun je gerust het logeren leren, dus leren rondjes lopen en leen comando's geven, maar met maten, dus af en toe en niet zo lang, jong geleerd is oud gedaan, vind ik, als de basis erin zit en goed komt de rest vanzelf wel. Je moet alleen wel grote rondjes gebruiken, en het op een speelse manier doen, mijn nichtje gaf ik ook op een speelse manier turnles, de koprol leren, neus op je knieen, die was toen ook 2,5 ofzo. maar je moetvooral geen haast hebben en goed kijken naar het dier, ik ken ook een 1,5 jarige, heeft al een zadel opgehad (zon pinoikio dinges), bitje in, beesie vind ut prachtig, ze heeft hem ookal leren longeren, en is bezig met de basis van lange lijnen, verder kan hij ook alles, voetje stilstaan naar je toe komen, netjes naast je lopen, ook al groten deels verkeersmak en zezijn al bezig met begin spaanse pas (been naar voren zwaaien) ik zie hier het probleem niet van, alleen zijn de meningen hierover verdeelt, maar het beesje vind het leuk en ze leert hem alles op een speelse manier, ze zijn gewoon hele goede maatjes.

ik dwaal een beetje af, maar je kunt die mensen altijdvragen waarom ze dat doen, misschien weten ze wel niet beter.

Aramat schreef:
Dat vind ik echt de grootste onzin! Wat is het nut ervan om een veulen al te longeren?? Op zn 3e leert ie het net zo goed als op zn 1e hoor! Ik snap niet dat er mensen zijn die hier zo over denken..

ik heb voor jou een vraagje, waarom voeden merrie's (en de rest van de kudde als die er is) hun veulens op voor het pubers worden, manieren leren dus? omdat je ze dan nog een hoop kunt wijsmaken en ze denken oke het zal zo horen, ze zijn dan lang niet zo sterk enzo.

Paarden op laten groeien met leeftijdsgenoodjes bedoel je een opfok?
dat vind ik maar niets omdat ik vind dat er minstens 1 ouder paard/pony bij moet staan die de "leiders"van die veulens opvoed, het is toch eigenlijk belachelijk zet ze maar op een land bij elkaar en met 3 jaar haal je ze op, niet te vangen, ga je ze beleren zadelmak maken enzovoorts, is het dn niet al iets te laat voor bepaalde dingen? en hoe kun je nu om maar te vergelijken een groep kleuters bij elkaar zetten, in hun soppie gaar laten koken en dan tijdens hun pubertijd van elkaar scheiden en ze dan nog eens een opvoeding gaan geven en dan alles gaan leren, hoe jonger je bent hoe sneller je leert..... daarmee bedoel ik dus een veulen achter zijn moeder aan laten huppelen met longeren is al een heel speels begin, is hij moe gaat hij toch ergens in de bak leggen slapen ofzo, je dwingt hem niet maar hij gaat het wel leuk vinden. dit is mijn mening, meeste zullen het wel niet met me eens zijn maarja zo denk ik er nu eenmaal over

ik kan me nog wel herinderen van vroeger dat ik altijd me moeder hielp met mijn speelgoed stofzuigertje en schoonmaak spulletjes haha, maar het begin van longeren is toch los, ik doe dat tenminste wel, je gaat in het midden staan en probeert je pony met je lichaam aanwijzingen te geven, stappen/omkeren/halthoden, net wat je wilt. je kunt dit ook eerst met een vriendje erbij doen. als je dit hebt uitgebouwd tot halt stap en draf aan een lijn is hij al 2,5 maar heeft een goede basis en kun je rustig aan serieuzer te werk gaan.

als je ze vanaf het begin af aan hebt geleerd met halster kan het waarschijnlijk dan ook nog, ik heb stage gelopen op een bedrijf waarmee je de 3 jarige met een beugeltje moet doen en die paarden sleuren je dan nog de halve bak door. Die hadden het ook met 2,5 pas geleerd en gooien gewoon hun kracht in de strijd.

Dit komt uit dit topic:
[VMR] opvoeding(lees ff, voor t welzijn van t paard!!)


Je kunt dus wel longeren, maar rustig aan en in het begin los eventueel samen met een andere pony. je kunt hem ook leren voetje geven, wandelen dus, je kunt ook eens een zijltje neerleggen en daaroverheen lopen, of andere enge dingen in de bak zetten, pionen, vlachetjes enz. denk wel aan de veiligheid.

je unt hem ook alvast aan de hand leren stappen draven halthouden en achterwaarts gaat dit goed met touwtje kun je het later zonder touwtje doen. als je dit op een speelse manier doet blijft de jaarling het waarschijnlijk leuk vinden en daar heb je later allen maar profeit van.
springen zou ik niet doen. wat ik wel deed met een jaarling was alvast een licht zadeltje op en kennis laten maken met een bit, maar alleen in zijn mond doen als hij hem er zelf inhapt, en dan niet aan het bit gaan frunniken.
met balkjes heb ik ook veel gewerkt, ertussen door, erover heen stappen, maar maar 1 of 2 achter elkaar, en de oefeningen met balkjes van de tteam methode, gebruik de zoekmachine

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:54

Sorry Laiapril.. ik ben het dus echt niet met je eens.. Jij vergelijkt een veulen met een mens..Een veulen is GEEN mens, die hebben geen mensenhand nodig om op te groeien, juist zo min mogelijk..
Ik moet er niet aan denken om met mijn jaarling te doen wat jij hierboven beschrijft, ik wil er nog langer mee doen dan vandaag..
Kom op zeg, longeren met een jaarling??? Het word met 3 jaar nog met mate gedaan, de spieren pezen en alles is nog volop in ontwikkeling..
Om maar even jou denkwijze aan te nemen.. jij laat een peuter toch ook geen marathon lopen??

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:25

Lailapri, OK dan! ! Mooi gezegd, ik ben het volledig met je eens, en ik weet dat het merendeel er volledig mee oneens is. Heb deze discussie helaas al vaak genoeg gevoerd.

Yougster, een peuter een marathon laten lopen vind ik wel heel overdreven in dit verband. Maar je leert een peuter wel al luisteren en andere dingen. Zoals Lailapri al zei, het longeren is maar heel eventjes, om net de commando's te leren.

Maar om terug te komen op het topic, wat met deze jaarling gedaan wordt is inderdaad teveel. Wandelen is goed, anderhalf uur kan makkelijk (een paard legt los in de wei/bak ook heel wat afstanden af), maar anderhalf uur rondjes lopen dus niet. Wandelen moet je over rechte stukken doen.
En verder het springen. Tja, 1,20m is behoorlijk hoog voor een jaarling. Ik heb mijn pony ook wel eens laten springen als jaarling, maar dit was nooit hoger als 40 cm. Gewoon een huppeltje over een balk, dat ze net moest springen, meer niet. Hoger vond ik een te hoge belasting voor het beenwerk.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 20:57

Bij ons op stal zijn dus ook de meningen verdeeld.
Of ze weet gewoon niet beter Verward

Ik heb vandaag geprobeerd alles zo rustig mogelijk te herhalen om te zeggen dat springen gewoon niet kan op deze hoogte! Een balkje stappen/draven oke, maar over een hindernis jagen gaat mij te ver. Oke, ze springt het wel, maar onder dwang.

Longeren gaat steeds slechter, ze gaat steeds meer in verzet, daar was de eigenaresse het ook mee eens. Jitske heeft nu ongeveer een week op het land gestaan en wel binnengehaald 's avonds en buitengezet s'ochtend en was aardig druk vanmiddag. Misschien heeft ze toch die afwisselingen nodig?

Ik weet het op dit moment ook niet meer en de eigenaresse moet het verder maar uitzoeken, het is haar paard en meer dan me er ongerust overmaken kan ik niet doen, jammer genoeg.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:35

Neonlight schreef:
Lailapri, OK dan! ! Mooi gezegd, ik ben het volledig met je eens, en ik weet dat het merendeel er volledig mee oneens is. Heb deze discussie helaas al vaak genoeg gevoerd.

Yougster, een peuter een marathon laten lopen vind ik wel heel overdreven in dit verband. Maar je leert een peuter wel al luisteren en andere dingen. Zoals Lailapri al zei, het longeren is maar heel eventjes, om net de commando's te leren.

Maar om terug te komen op het topic, wat met deze jaarling gedaan wordt is inderdaad teveel. Wandelen is goed, anderhalf uur kan makkelijk (een paard legt los in de wei/bak ook heel wat afstanden af), maar anderhalf uur rondjes lopen dus niet. Wandelen moet je over rechte stukken doen.
En verder het springen. Tja, 1,20m is behoorlijk hoog voor een jaarling. Ik heb mijn pony ook wel eens laten springen als jaarling, maar dit was nooit hoger als 40 cm. Gewoon een huppeltje over een balk, dat ze net moest springen, meer niet. Hoger vond ik een te hoge belasting voor het beenwerk.


Nee ik vind het bovenstaande complete onzin.. Maar dan ook echt zware onzin..
Een jaarling hoort in het land te lopen. Ze leren het ook als ze 2 of 3 zijn, daarvoor hoef je echt niet te gaan longeren of iets met ze hoor.. denk je nou echt dat dat goed voor ze is??
Heel verstandig, ontzettend goed voor de pezen en gewrichten.. Maargoed luisteren kunnen jullie blijkbaar niet, behalve als hij bij jullie in het straatje past.. Doei, doei

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:52

Neon en lapa.

Koop eens een boek over de anatomie van het paard.

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat longeren goed is voor een jong paard?

Longeren is heel zwaar voor de botten, pezen en spieren. Je kan nog beter op je twee jarige gaan zitten en lange stukken rechtuit gaan dan je twee jarige 4 keer in de week een half uur longeren.

Daarbuiten staat dat IK persoonlijk vind dat een tweejarige op het land moet en er zo weinig mogelijk mee gedaan moet worden.

Een jong paard naar de kl helpen is niet zo moeilijk hoor, psygisch en fysiek. Psygisch omdat je het dier tussen zn oren overbelast en fysiek omdat je het dier zn lichaam overbelast. Met jonge paarden moet je zo weinig mogelijk doen, om een gezond evenwichtig volwassen paard te krijgen.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:39

je geeft een kleuter toch ook geen wiskune..die laat je toch ook lekker spelen

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:45

ik ben mijn pony pas gaanl erenm et 2,5 jaar rondjes om mij heen te stappen. met gewoon een halster en longeer lijn en dit 2 keer in de week 5 min.
en bij derde jaar echt gaan longeren. en zadel er op gelegd. ik heb alles heel langzaam gedaan had er totaal geen haast mee. en ben pas met hem gaan springen in de bak toen hij 5 jaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:34

Ik geloof dat je al wel een redelijk opvoedingsprobleem hebt, gezien dat tegen je op steigeren ed... dat los je niet op door hem in het land te zetten, maar jij lost dat zelf wsch ook niet op als je hem op stal houdt en ermee aan de gang gaat.

Zet dat paard lekker in de opfok, en breng hem straks eerst naar een prof voor het beleren/opvoeden als ie 3 is

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:54

youngster schreef:
Sorry Laiapril.. ik ben het dus echt niet met je eens.. Jij vergelijkt een veulen met een mens..Een veulen is GEEN mens, die hebben geen mensenhand nodig om op te groeien, juist zo min mogelijk..
Ik moet er niet aan denken om met mijn jaarling te doen wat jij hierboven beschrijft, ik wil er nog langer mee doen dan vandaag..
Kom op zeg, longeren met een jaarling??? Het word met 3 jaar nog met mate gedaan, de spieren pezen en alles is nog volop in ontwikkeling..
Om maar even jou denkwijze aan te nemen.. jij laat een peuter toch ook geen marathon lopen??

wacht ff ik was hier niet me bogonnen zie topic bij mijn vorige bericht, maar was erop doorgegaan. maar jij vind dus dat je een paard midden in zijn pubertijd vanalles moet gaan leren? Waarom zou het zo vaak verkeerd gaan denk je???

ik weet niet wat jij je voorsteld bij longeren maar ik zet overal neer rustig aan en op een speelse wijze, dus los in een rondje, niet te vaak en rustig aan beetje stap, halthouden, als je paard het niet leuk vind moet je het ook niet doen maar het vergroot wel je band.
Ik heb toch neregen neergezet dat je een paard wekelijks een half uur moet longeren? in een vlot tempo? dan zie ik niet in wat er fout aan is.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:05

randie schreef:
je geeft een kleuter toch ook geen wiskune..die laat je toch ook lekker spelen

ik heb het toch ook over spelen, spelen en ondertussen leren, ik wil gerust luisteren, maar ben een tijdje niet in dit forum geweest.

eigenlijk zouden we beide partijen een veulen moeten fokken, en beide op onze manier groot brenegn en dan met een jaar of 15 kijken of dat paard echt zo veel slijtage heeft.... of beter gezecht ieder jaar vergelijken. maar helaas is dit bijna onmogelijk omdat het een dier is en dus ook ziek kan worden en kan overleiden waardoor dan ook.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:40

Kan wel, maar dan moet je ook stalondeugden meenemen in zo een verhaal en karakter natuurlijk.

Ik heb altijd meer moeite met paarden die veel in handen zijn geweest. Niet zozeer in handen zijn geweest van paardenmensen maar meer paarden die in handen zijn geweest van penniemieppies die al op veel te jonge leeftijd veel te veel doen met het dier en het paard al op hele jonge leeftijd hebben geleerd dat het toch veel sterker is dan een mens.

De grootste reden waarom ik vind dat er weinig tot niks gedaan moet worden met jonkies is omdat....

Een veulen leer je meelopen, een veulen is nog niet sterk genoeg om echt zn eigen zin door te drijven. En zal dus meekrijgen op het moment dat hij afgespeend wordt en naar het land gaat dat mensen sterker, handiger en sneller zijn dan hij. Dit is wat hij zich herinnerd op het moment dat er weer contact komt, net zo goed als hij zich herinnerd dat er meegelopen moet worden aan dat touwtje, dat hij een voetje moet geven als nodig is en dat een halster er nou eenmaal bijhoort.

Nu komt zo een dier als sterke 2,5 jarige uit het land met de “kennis”van hierboven. Uiteraard is hij uitgegroeid tot een sterke kleuter, alleen HIJ weet dat niet. Een paard is zich niet bewust van de kracht die hij heeft, en dat is maar goed ook. Hij weet niet dat hij veel sterker is geworden in de loop der jaren.

Alleen dieren die door mensen met een paard “opgevoed” worden leren dat er een grens ligt bij de kracht van een mens, en dat hun die grens kunnen overschrijden. De daaruit voortvloeiende problemen manifesteren zich bij elk onderdeel van het zadelmak maken, beleren en verzorgen.

Feilloos haal ik de paarden eruit die door mensen met paarden “opgevoed” zijn. Eigenlijk is het zielig want zo een dier moet ik de eerste week zo ontzettend kort houden, en voor elke misstap die het maakt krijgt hij mega op zn flikker, de hele wereld van dat paard staat op zn kop, hij begrijpt er helemaal niks meer van. Hij moet ineens gaan luisteren naar wat ik als ielig mensje tegen hem zeg en van hem vraag, das nogal een cultuurshock. Vaak worden paard en ik na een week of twee worstelen de dikste maatjes, vooral omdat hij precies weet wat hij aan me heeft.