even een vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 22:18

[/b]hallo,
weet misschien iemand van jullie tot hoe oud paarden hun tanden wisselen??
want ik heb een pony van 5 jaar en ik kwam er gisteren achter dat zijn hoektandje(of in ieder geval zijn tand rechts onder)dat die helemaal naar buiten staat.
maar ik weet dus niet of dit nog zijn melktandje en of ik er iemand bij moet halen.
hij heb er verder geen last van. maar er zit best een scherp randje aan.
zou ik een tandarts of zo er bij moeten halen? Lips are sealed Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:20

Volgens mij tot hun 4e jaar, maar dat verschilt per paard natuurlijk. Ik zou het nog even afwachten en anders even de dierenarts bellen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:27

Wat gebeurd er nu precies tot het paard vijf is?

Tot de vijf jaar krijgt hij 12 kiezen erbij. In totaal krijgt hij er dus 24. Hij krijgt 12 snijtanden en eventueel 4 haaktanden. En eventuele wolfstanden. De haaktand (hengstentand, ruinentand) ontwikkeld zich als laatste. Wist je dat ook sommige merries een haaktand krijgen? Als een hengst gecastreerd wordt op driejarige leeftijd dan verandert de hormoonspiegel. De hengstentanden ontwikkelen ook minder. Het kan gebeuren dat de tand niet meer door het tandvlees kan komen en daar gaat ontsteken. Ook kan het gebeuren dat de tanden in de boven of onderkaak meer ontwikkelen en dat de andere kant minder ontwikkelt. Als de haaktanden scherp zijn dan kan het paard de tong over het bit leggen. Of de tong aan een kant uit de mond laten hangen. Zeker als je ook nog eens de neusriem te strak hebt dan kan zelfs de bloedtoevoer naar de tong geremd worden. Als de tong donkerrood kleurt dan weet je dat dit het geval is.

zie http://www.welshcob.nl/info_over/tandar ... ngepaarden

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 23:03

maar die wolfstand enzo dat zit toch ergens achterin de mond?
want hij heb het echt in de voorste rij tanden en dan dus die zijtand.
maar ik kan het ook verkeerd begrijpen. Verward
ik snap echt niks van het paarden gebit. en ik had die site even bekeken.
had er wel vaker geken omdat ik zelf een welsh mountain pony heb. maar ik heb nooit bij dat gebit enzo gekeken. best interessant!! Pling