Overgan van de stal naar de wei - bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Overgan van de stal naar de wei - bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 08:58

Pjelk heb ik gisteren in de wei gezet. Ik weet dat het beter is hem eerst aan het gras te laten wennen met een paar uurtjes per dag op de wei maar helaas was dat niet goed mogelijk. Is deze overgang slecht voor een paard (van 1 kg bix en 1 kg haver per dag naar alleen gras) en zo ja, zou het wat helpen hem om deze reden wat bij te voeren om de overgang kleiner te maken? Ik dacht er zelf bv aan hem vanochtend even een halve kg biks te brengen.
Hij heeft trouwens ook niet heel veel gras nu. Ik heb een halve hectare land in drieen gedeeld en hij staat met mijn Shet samen dus op een zesde ha die ook al door de Shet begraasd was.
Mellien

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:12

Nou, als er bijna niks op de wei staat dan zou ik hem zeker bijvoeren. Trouwens, als het een schrale wei is is het geleidelijk laten wennen aan gras niet echt nodig hoor. Maar wat betreft het bijvoeren, je kan hem ook wat extra ruwvoer in de vorm van hooi of kuil of zo geven, en de helft van z'n rantsoen aan krachtvoer. En verder moet je gewoon goed kijken hoe hij erbij staat. Indien nodig voer je wat meer bij, wordt hij vet dan voer je minder bij.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:49

pas je op dat hij niet bevangen raakt!!!!!!!!!!!!
zoveel mensen maken toch nog elk jaar die fout om zo hun paarden op het land te gooien en als je paardje er gevoelig voor is is dat zoooooooooo slecht!!!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 23:02

Ik zal ervoor uitkijken. Ik kende een Shetje die het had, echt heel sneu. Maar ik verwacht echt niet dat dat gebeurtt. Ik heb de pon`y`s telkens een week op een zesde ha en dat lijkt me cht niet teveel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:07

ik heb mijn paarden vanaf woensdag van de een op andere dag in een land van ongeveer 5 bij 9m gezet. van 11.00 uur tot 17.00 uur. het paard krijgt gewoon normaal voer erbij en werkt gewoon. de pony werkt niet en krijgt ook geen gewoon voer erbij. morgen van 9.00 uur tot 23.00 uur en dan een keer alleen een nacht. dan dag en nacht. (alleen mijn pony dag en nacht, met een ander die kreupel is)

zie ook:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=52751&highlight=