staat julie paard 24uur op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

staat julie paard 24uur op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 09:22

Mijn paard staat nu nog dag en nacht buiten, maar waarschijnlijk moet ze in de december en januari helemaal op stal. Vanaf volgende week gaat ze 's nachts op stal.

Hoe doen jullie dat als je niet kan rijden? ik kan haar wel eventjes buiten zetten, maar ja dat is toch niet hetzelfde als een hele dag buiten staan.

groetjes Marjolein

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:25

Tsja ik ben daar altijd erg tegen, en daarbij al schijn ik een van de makkelijkste rassen te hebben ( tinker) Als ik mijn merrie 24/7 binnen zet dan flipt ze. Als ik graag vliegles wil dan moet ik het doen, maar anders is het niet zo een goed idee. Ze heeft wel een tijdje 24/7 binnen gestaan dat ik nog elders studeerde en haar mee had, buiten het feit dat ze dus enorm druk werd, kwijnde ze ook helemaal weg! Ze heeft een stalondeugd ontwikkeld: luchtzuigen en werd gewoon depressief. Toen ik dat zag heb ik haar beloofd dat ik haar dat nooit meer aan zou doen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:42

Hoi,

Ik loop (in ongeveer dezelfde regio als jij) tegen hetzelfde probleem aan, bij bijna elke stalling kunnen de paarden alleen in de zomer naar de wei.
Ikzelf voelde me altijd erg rot als dat beestje de hele dag op stal stond.
Ik probeer daarom nu een stal te vinden waar ze in de winter ook naar buiten gaan al is het maar een uurtje.

Als er een losgooiruimte of paddock is, dan kan je bijv. na je werk, vóór het eten je paard buiten zetten, thuis gaan eten, terugkomen en de rest gaan doen.
Als er nog tig wachtenden zijn, dan heb je pech: dan moet je er gewoon bij blijven, een halfuurtje loslaten ofzo.

Of loslaten in de bak en gewoon zo even laten lopen ('opjagen'), dan hebben ze toch de beentjes gestrekt.
Maar rot blijft het.
Laatst bijgewerkt door Nic op 06-10-04 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:43

mijn paarden staan winter en zomer dagelijks in het land en 's nachts op stal ! ik zet ze buiten rond half 10 en ze gaan terug naar binnen rond 1800 u in de winter rond 1700 u , maar zelfs als het regent gaan ze naar buiten enkel wanneer het stormt blijven ze in hun warme stalletje ! paarden zijn niet gemaakt om tussen 4 muren te staan maar ik zet ze wel 's nachts binnen omdat de weide dan kan rusten en ook tegen paardendiefstal omdat de stallen naast mijn huis zijn en daar staan ze veiliger !
ik zou je paardje geen 2 maanden opsluiten want dan krijg je stalondeugden , zorg er op zijn minst voor dat hij of zij een paar uur per dag naar buiten kan !

groetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:45

Als ze het land niet kapot lopen, dus als het niet te nat wordt, dan mogen ze tot kerst op de wei blijven, daarna gaat hij op stal, maar hij komt er dan wel zoveel mogelijk uit in de paddock.

Ik heb dat onderling geregeld met wat stalgenoten, zij mijn paard buiten, ik hun paard buiten, zo komt hij er meerdere keren per dag uit en dan 's avonds nog werken. Misschien kun jij ook zoiets regelen?
Niet optimaal, maar beter dan alleen op stal, dan is hij ook niet te genieten. Ze hoeven me ook niks vertellen, ik kan aan z'n gedrag al merken of hij wel of niet naar buiten is geweest.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:46

(Shana)Maar woon je in de Randstad dan?
90 % van de stallen waar ik ben geweest, doet dit, ivm kleigrond.
Toen ik in Brabant woonde, ja, toen ging hij de hele winter naar buiten (zandgrond)
Ik ben nu al bij tientallen stallen hier geweest en het is overal hetzelfde.
En als je het slecht treft dan willen ze je ook nieteens helpen, de mede-stallers...Of ze hebben geen tijd, of ze komen op dezelfde tijd als jij...En als je helemaal pech hebt is het: "ik wil mijn paard niet bij een andere..."

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:49

Bij ons komen de paarden inderdaad ook 24 uur per dag op stal Scheve mond
En dan laten we ze in kleine groepjes (van 3 á 4 paarden) elke dag even naar buiten.
Dat wordt dan gecombineerd met het uitmesten van de stallen.

Voor de veulens en enters is er dit jaar een loopstal gemaakt,
waar ikzelf wel heel erg blij mee ben.
Die jonge beestjes kunnen nu lekker over dag naar buiten en 's nachts
staan ze binnen, ideaal Haha!

Verder, als ik een dag niet kan komen, dan vraag ik een stalgenootje of
ze mijn viervoeter even buiten willen zetten.
Het is even behelpen, maar wel altijd super gezellig op stal. En iedereen
is bereid elkaar te helpen Lachen

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 10:17

ik sta niet bij een stal, maar bij een boer en Taryn is het enige paard. Ze heeft het niet slecht hoor, Het is nl ook maar voor 1 of 2 maandjes dat dat zou moeten en dat misschien niet eens. Maar toch...ze staat nu nog zo lekker buiter. Ik heb ook geen bak, daar rij ik altijd heen. Maar ik kan haar wel losgooien denk ik.

ik sta ook in de ranstad, kleigrond en het wordt nu al een blubberbende en dan is het nog niet eens zo heel erg herfst

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:23

Ze staan bij ons thuis dus ik kan het gelukkig zelf bepalen en gaan dus ook elke dag naar buiten zelfs met vorst. Alleen met sneeuw is het maar even ivm ballen onder de voeten.

Wanneer het te nat wordt mogen ze niet meer op de wei maar gooi ik ze in de bak, niet bevordelijk ervoor maar het zijn maar 2 paarden dus de schade valt opzich nog mee en de keuze of in de bak of naar stal dan gooi ik ze toch liever gewoon los in de bak, zijn ze lekker buiten iig.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:24

Mijn verzorgpaard staat altijd op stal. De eigenaar heeft geen wei meer ivm een woonwijk die ze gebouwd hebben, Als ik niet kom rijden, zet ie d'r (als het goed is) wel in de rijbak buiten. Maar dat is van haar zijde niet van harte. Is niks te eten in he. Vind ze niet zo leuk. Kan het wel begrijpen.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:36

Mijn ponybeest staat helaas 24/7 binnen.. Maar ik laat d'r wel vaak naar buiten, als het rustig is in de buitenbak, of de longeerbak. En gewoon lekker rijden natuurlijk. 't Is allemaal behelpen, want anders lopen ze de hele weides naar de *peeeep* Bloos!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:39

neey.....ze worden elke dag sowieso 3 tot 5 uur naar buiten gedaan...
en ze worden elke dag gereden...of iig mee gewerkt dus ze staan sowieso niet 24 uur op stal!!!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:42

Bij ons staan ze nu 's nachts binnen en overdag nog op het land..
Van 11 tot 1700 uur ongeveer.
Als het land te nat wordt dan gaan ze voor een paar maanden de paddock in. 2 uur per dag, wordt geregeld door pensionhoudster.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:43

Bij ons komen ze in de winter elke dag een paar uur in de paddock. Ik zou er niet voor kiezen om op een stal te staan waar dat niet gebeurd (en ja ben nu gewoon verwend Haha!)

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:46

Als ze het weiland niet kapot loopt mag ze zo lang mogelijk buiten blijven staan. Maar sowieso moet ze eind december wel naar binnen.
Ik heb haar het liefst zo lang mogelijk buiten staan en zo kort mogelijk op stal. Ga dat dit jaar ook zeker proberen!!
Maar als ze op stal komt te staan probeer ik wel elke dag te gaan, en lukt dat niet dan vraag ik of ze haar in de bak willen losgooien.

Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:55

Wodan staat in de zomer 24 uur buiten, en in de winter een paar uurtjes in de paddock en de rest op stal Haha! (is een fjord)

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:01

die van mij gaat overdag altijd naar buiten
anders vind ik het zielig hoor!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:26

nicolletje , we hebben voor de wintermaanden een paddock aangelegd met scheldezand en drainagebuizen , dus deze paddock blijft meestal droog , als het niet te nat is mogen ze ook nog op de wei in de winter maar wanneer de wei te nat is gaan ze in de paddock ! mijn wei is verdeeld in 3 en op 1 stuk lopen ze ook in de winter , als ze dit stuklopen vind ik dat niet erg !

groetjes

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:38

Bij ons komen ze van 10 tot 17 uur buiten.
In de zomer is dat op het land, en de herfst en winter (nu dus ook) is dat in de paddock.
Ik zou niet graag zien dat ze de hele dag binnen moet blijven.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:44

mijn paarden staan zolang het land dicht is gewoon op stal tot ik ze eruit ga halen Haha!
soms komen ze er maar een half uur uit, omdat het ff niet anders uitkomt, maar meestal is dat een uur of 2,5... nog kort, maar is nie anders in deze tijd van het jaar

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:48

Mijn paard staat 24/7 op stal.

Ik zorg er dus voor dat hij elke dag minstens 20 minuten beweging krijgt. Als ik echt niet kan komen dan regel ik een stalgenoot.

Enkel in de paddock staan is voor mijn paard niet voldoende, er moet wel degelijk een bewegingscomponent bij zitten. Heel soms (lees 2 keer per jaar) bestaat zn beweging alleen uit 'loslaten in de binnenbak met een ander paard'.

Als ik een keer weinig tijd heb dan ga ik longeren. Ik longeer meestal zo'n 35/40 minuten (met gogue, dus het is wel degelijk werken en niet rondslingeren).

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:52

Onze paarden staan nu nog overdag buiten en 's nachts binnen.
Maar ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ze ook overdag binnen moeten staan.
Maar dan nog zorgen we er in groepjes voor dat de paarden naast het rijden los in de bak komen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:06

mijn paard komt altijd uit haar stal. Als het te nat is komen ze niet meer op de wei, maar mogen ze in de rijbakken en in de padock staan. Vaak wel iets minder lang, omdat er minder plek is om paarden neer te zetten...

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:58

leintje24 schreef:
Mijn paard staat nu nog dag en nacht buiten, maar waarschijnlijk moet ze in de december en januari helemaal op stal. Vanaf volgende week gaat ze 's nachts op stal.

Hoe doen jullie dat als je niet kan rijden? ik kan haar wel eventjes buiten zetten, maar ja dat is toch niet hetzelfde als een hele dag buiten staan.

groetjes Marjolein


jeetje .... dat is het ergste wat een paard kan overkomen!!!! 24 uur op stal is toch van de zotte!! Kan ze ook niet een aantal uur naar buiten?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:00

Hummm. 24 uur op stal komt behoorlijk vaak voor en is vooral in de Randstad erg gebruikelijk.

Ik zou niet gelijk willen zeggen dat het 'het ergste is wat een paard kan overkomen', dat vind ik een wel erg botte uitspraak Scheve mond.