hoe hoofdstel omdoen als je niet aan de oren kan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

hoe hoofdstel omdoen als je niet aan de oren kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 16:26

ik heb een pony die zadelmak gemaakt moet worden. ik wilde vandaag het hoofdstel omdoen maar je mag niet aan de oren zitten. als je er in de buurt komt steigert ze al. heeft iemand tips

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:29

Hmm, dat is lastig. Toch proberen te laten wennen dat je aan zijn hoofd zit. Elke dag een stukje verder. Eerst zijn neus, en dan steeds hoger, totdat je (na veel tijd en geduld) ook zijn oren mag aaien.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:33

Lijkt me dat je wel gewoon een halster om kunt doen? Of gaat dat ook niet?

Als je het bit aan 1 kant los maakt, dan kun je het hoofdstel er makkelijk omheen hangen, dan hoef je de oren er niet "tussendoor" te trekken met het bit in de mond, je hebt dan wat meer werkruimte. Bit kun je daarna gewoon in doen en weer vast maken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:34

Ik zou maar eens beginnen met het dier na laten kijken; als je niet aan de oren mag zitten doet het of pijn, of heeft het in het verleden veel pijn gedaan. Misschien is het wel te verhelpen door een DA.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 16:38

ze is gebruik voor bloedtrekken weet niet of dat er mee te maken kan hebben

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:40

apaloosafan schreef:
ze is gebruik voor bloedtrekken weet niet of dat er mee te maken kan hebben


wat is bloedtrekken? Blond

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:43

goede vraag wat is bloedtrekken.Misschien bloedprikken voor gewonde paarden die bloed nodig hebt. Verward misschien moest dat bij haar oren en misschien mag je er niet aan komen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:48

bloedtrekken is toch bij pony's die drachtig gemaakt worden
in die tijd trekken ze bloed,daar kunnen ze een bepaalde stof uithalen dat goed is voor zwangere vrouwen, oid
misschien is ze bij dat bloedtrekken vastgepakt bij het oor(vastpakken en omdraaien, dan kunnen ze niet weg,normaal)
en heeft ze daar onprettige herinneringen aan...

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:50

jakkes zeg, arm beest Ach gut (als het zo is tenminste he Knipoog )

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 16:53

ze is ook drachtig maar ik weet niet van welke bloedtrekkerij ze vandaan komt. ik heb haar bij een handelaar gekocht en een kennis van mij wist dat ze daar vandaan kwam en vertelde me dat ze drachtig is

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:03

hoe reageert ze bij een halster? Misschien heeft ze ooit iets meegemaakt met der oren, iemand die eraan heeft zitten trekken ofzo Verward Mijn paardje heeft het ook een tijdje gehad maar zij had schimmel in der oor waar ze heel gevoelig aan was. Die is nu weg en ze reageert niet meer op aanrakingen. Misschien heeft ze iets aan der oren ofzo?

nog veel suc6
greets ikke xxx

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:56

ik denk heel veel geduld, niet kwaad worden en goed belonen als ze toe laat dat je aan haar oren komt. Dan ook niet meteen heel lang, maar even is net genoeg. Zodat zij weet dat er iemand aan gezeten heeft en dat er verder niets aan de hand was. Mijn paard is ook bang voor haar oren. Ik heb er alleen geen last van met het halster en hoofdstel... Prisca heeft aan de lithtekens gezien klemmen op haar oren gehad.

Om verder je hoofdstel om te doen is die tip met dat bit losmaken wel een goede. Ik ken meerdere paarden bij wie dat werkte.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:02

Begin met een verstelbaar halster. Doe die op de grootste maat en sla het halster zo achter haar oren. Als ze wat gewent is, gaatje kleiner doen etc.. Zo heb ik het met mijn jaarling gedaan waar ik eerst ook niet aan de oren mocht komen en nu kan ik ze vastpakken etc...
Weet alleen niet of het ook helpt als ze een oortrauma hebben overgehouden van iets...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:24

apaloosafan schreef:
ze is gebruik voor bloedtrekken weet niet of dat er mee te maken kan hebben


Meestal heeft dit er niet veel mee te maken. Meer met het feit dat die beesten gewoon iet veel in de hand komen.

Met veel geduld en vaak het in en uit elkaar halen van het hoofdstel(dan kun je hem achter zijn oren doorschuiven) kom je er wel!!
Probeer, als het niet te gevaarlijk word, eens een krukje te gebruiken. Dan hoef je zijn oren niet aan te raken. Leer je hem eerst dat het niet eng hoeft te zijn zon hoofdstel. Als ie dat kent, kun je langzaam met zijn oren aan de slag!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:38

Je hebt best kans dat ze met bloedtappen de zgn. oorpraam hebben toegepast, dus het oor draaien en omklappen, dan is het niet vreem dat ze angstig is bij de oren. Misschien m.b.v. Tteam/Ttouch proberen het vertrouwen terug te krijgen en voorlopig het hoofdstel omdoen met het bit los aan een kant, dan hoef je niet in de buurt van de oren te komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:44

Eerst na laten kijken door een da, dan pas aan het werk (zonder kwaad te worden, gewoon met veel geduld, snoepjes en belonen).

Ik heb 2 van dergelijke paarden in mijn handen gehad. De ene was een 5-jarig hengstje dat totaal niets kon, zelfs het halster was nieuw voor 'm. Ik heb met veel moeite zijn vertrouwen gewonnen, na een maand kon ik zonder problemen een halster omdoen, 2 weken later lukte het hoofdstelletje.
Een 12-jarige ruin lag wat moeilijker, is een renpaard geweest. Regelmatig afgeranseld als jong paard, ook op zijn hoofd. Beest werd panisch zodra je boven de ogen kwam; daar was het echt een kwestie van zo snel mogelijk halster en hoofdstel omtrekken; bij voorkeur beiden 5 gaatjes te groot om het daarna op maat te maken.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:47

ik heb eens eerder mijn remedie in een topic geplaatst hier. Heb een pony met traumatische ervaring met zn oren ( zaten luizen in die erg veel pijn deden en irriteerden ) en je mocht er nog niet eens naar wijzen.
Ik ben meer dan een half jaar bezig geweest en kan nu eindelijk normaal het hoofdstel en halster omdoen.
Ik heb heel veel geduld gehad en veel gekroeld, geaaid, geknuffeld en gepoetst in de buurt van zn oren. Niet alleen als het halster om moest, maar ook gewoon, als ik even in zn stal was, aan het uitmesten was, poetsen of whatever, altijd even richting oren kriebelen.
Nog steeds heeft hij wel dat wanneer het hoofdstel af is hij ineens niet meer zn halster om wil en hevig met zn kop begint te schudden als ik in de buurt van zn oren kom.
Ik hou hem nog steeds goed in de gaten en blijf kroelen bij zn oren.

Ik zal even het hoofdstelstukje opzoeken wat ik toen plaatste

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:59

Gevonden!

Komt uit dit topic:

HELP Groot probleem met hoofdstel HELP

SANEX schreef:
Ik ken het probleem, Bas heeft het omdat hij veel pijn in zijn oren heeft vanwege luizen.
Alles is prima maar het hoofdstel is een crime! je moet met dat kopstuk over die oren heen en ook ik stuiter dan door de stal heen, als ik hem vastbind met bv halster om zijn nek laat hij zich vallen of steigert tegen de wand omhoog, daarom doe ik het tegenwoordig los, ik wil hem niet nog panischer maken.

Wat ik doe is eerst heel rustig over zijn voorhoofd wrijven, snoepie dr bij, braaaaaf, goedzo, bas beste pony he... zo praat ik een beetje, tussen door wrijf ik hem ook over zijn hals en de rest van zn lichaam, weer even langs het hoofd etc.
Dit doe ik met hoofdstel en zonder, als je het alleen met doet weten ze binnen no time waar het truukje voor is.
Als hij het wrijven eenmaal goed vind doe ik hem het bitje in en hou ik de baktukken strak zodat het bit er niet uit gaat maar hij nog niet meteen het kopstuk over zn oren moet. Weer beetje praten, aaien, zo gaat het goed he Bas, beste pony hoor, zo issie braaaaf! En dan gaan we nou het hoofdstel helemaal omdoen he bassie, ja laten we dat maar even doen ( ik banketstaaf gewoon op normale toon hele verhalen, zodat ik hem er niet in bevestig dat het juist eng en pijnlijk is, het is normaal )

Dan trek ik snel maar toch geleidelijk het kopstuk over zn oren, als ik dit langzaam doe doet het hem alleen maar meer pijn, niet ruig doen, maar met een bepaalde 'slag' hup over de oren!

Dan weer even de rust opzoeken, even laten bekomen, aaien goedzo bas, ging toch prima? doe maar kalm beessie, gaan we nou nog even je plukkie goed doen en dan zijn we alweer klaar vriend, ging hartstikke best kameraadje, jaaa...
Dan aai ik hem weer over zn voorhoofd, heb hem los in de stal staan, niets op spanning, langzaam kruip ik met mn hand naar boven en trek ik zn voorpluk onder de frontriem vandaan.

Zo stapje voor stapje verder, neusriempjes zijn geen probleem, maar de keelriem bij mij wel weer, aangezien ik dan weer in de buurt van zn oren zit en ook dat enorm erg is volgens hem.
Ook daar weer rustig doen, praten en aaien.

Soms ben ik wel 20 minuten bezig, al dan niet een half uur.
Stapje voor stapje, het blijft moelijk maar ik ben er inmiddels achter dat het zo het beste werkt met een orentrauma.

Veel suc6 ermee!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:38

Je kan ook alleen bitje doen. Je heb van die speciale bitten zonder hoofdstel;)

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:31

Je kan een bakstuk los doen aan de zijkant. Dan het hoofdstel heel voorzichtig eerst over zn oren hangen,
dan het bit in zn mond en daarna je bakstuk weer vast.

Dan zit je ook wel aan zn oren, maar dat kan heel zachtjes, als je het hoofdstel gewoon in doet, moet je best strak over zn oor.
Je kan dus ook je bakstuk een paar gaatjes lager hangen als je het hoofdstel indoet maar dan moet je wel opletten dat je m gelijk weer hoger doet anders vinden ze dat bit tegen hun tanden weer niet fijn en kan je straks helemaal niks meer bij het hoofd.

En met poetsen steeds even zn oor aaien, en daar zachtjes poetsen. Zodat ze er wel aan went, en je steeds meer kan doen.
Als je dit al niet kan bij zn neus of wang beginnen. Eerst daar blijven en steeds een stukje verder. Niet te veel in een keer willen.


Succes

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 02:04

Misschien zijn de oren van je pony uitgeschoren geweest?
Dan heeft ie daar een traumatje van.

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:57

Hoi Apaloosafan!
Ik zit met PRECIES het zelfde probleem.
Ik moet ook een pony inrijden die gebruikt wordt voor haar bloed en die
kopschuw is.
Het halster heeft ze al om (had ze al) dus ik beleer haar bitloos.
Zo leert ze volledig op het been te rijden en zit ik niet met haar
"kopschuw probleem".
Daar wel bij te vertellen dat ik maar 2 weken heb om zo'n pony in te rijden.
Anders had ik er echt wel de tijd voor genomen om haar meer vertrouwen
te geven, zodat ik het bit in kan doen.

Succes!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:59

Natasha schreef:
Misschien zijn de oren van je pony uitgeschoren geweest?
Dan heeft ie daar een traumatje van.

Lijkt me toch niet dat ieder paard een trauma krijgt van oren uitscheren.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:26

Ligt aan de manier waarop dat wordt gedaan Katja. Knipoog

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:38

Misschien proberen nog wat meer info van haar te zoeken? En waar die gestaan heeft?
Hoe oud is ze?

Voorzichtig met haar omgaan en nooit slaan of kwaad worden...