Veulen op stal, hoeveel voer enzo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Veulen op stal, hoeveel voer enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 06:20

Hoi,

Ik weet niet of dit bij VMR of kraamstal hoort, maar ik zit met het volgende:

Sinds kort staat er een veulen van 7 maanden van mensen bij ons op stal. Begin a.u.b. niet over de opfok enzo, want dat willen de mensen niet.
Maar ik moet eerlijk zeggen, er is niemand (behalve ik een beetje) die enig verstand van paarden/ paarden houden heeft daar op stal en de eigenaar al helemaal niet (van de stal).
Maar van veulens heb ik ook niet echt veel verstand.
Deze nieuwe mensen lijken mij ook alsof ze niet echt veel verstand van paarden hebben. Misschien klinkt het allemaal banketstaaf en arrogant van mij, maar zo bedoel ik het niet, ik vind het alleen zonde dat er nu 4 paarden staan waar niks mee gedaan word en die niks normaals kunnen (heel raar, waarom heb je dan een paard?) en ik zou het zonde vinden als er nog een verkloot paard komt te staan door onkunde.

Daarom wilde ik via de eigenaar van stal toch wat advies aan de mensen van het veulen proberen te geven.
De eigenaar van stal kwam vandaag naar me toe met de vragen:
Heeft ie niet teveel kuil? Heeft ie niet te weinig biks?
Omdat er dus niks met de andere paarden daar wordt gedaan zijn de mensen nogal getresst over voer, want de ene na de andere wordt ziek/ hoefbevangen, enz.

Mijn vragen dus: hoeveel voer je nou zo'n beestje en wat precies?
Hij had vanavond om 20.00u een arm kuil en er stond voor morgenochtend ongeveer 1/3 schep biks klaar. Ik weet nog niet wat voor biks. Ze gaan de halve dag buiten, maar niet in de wei.
Het is best een groot beestje; een tuiger (hengstje) en ik denk dat hij nu al bijna 1.50m is.
Wat kan ik nou het beste doen om op de achtergrond die mensen toch zo goed mogelijk te helpen en adviseren?

Nicole

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:24

Xara heeft onbeperkt kuil en kreeg als veulen 2x daags een halve kilo veulenbix. Ik denk dat dat wel het minimum is.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:14

ik gaf mijn veulen ook zoiets.... kuil 2 x daags een halve kilo veulenbrok. Is gewoon afhankelijk van het paard... ruw voer is het beste voor zo'n jong dier maar ook al wil je het niet horen ik ben van mening dat een jong paard lekker op het land hoort te staan!!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:19

mijn (groot) rijpaard merrie veulen (nu 6 mnd)
is erg schraal en krijgt onbeperkt kuilgras ( is vind ik echt een MUST!)
en 2 kilo brok per dag (minimaal)

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 12:53

MissStynk schreef:
maar ook al wil je het niet horen ik ben van mening dat een jong paard lekker op het land hoort te staan!!!


Alvast bedankt voor de reacties!
Ik wil het wel horen, maar het is niet mijn paard!
De goede mensen kwamen aan, en het eerste wat ze zeiden was:
"gelukkig dat we hier terecht kunnen (wegens hengst), want het zag ernaar uit dat hij anders naar Friesland hadden moeten gaan en dat willen we niet!"

Mijn eerste gedachte was:
waarschijnlijk is dat beter dan hier!

En toen dacht ik daarna:wat moet je met zo'n jong beestje nu al?
Maarja, ik ben ook niet heilig geweest, 12 jaar geleden heb ik mijn paard ook niet in de opfok gedaan, omdat ik eigenlijk niet wist dat dat bestond en beter was. Ik haalde hem met 15 maanden ergens vandaan, dat wil je niet weten. Soms vraag ik me ook af of ik het niet verkeerd heb gedaan.
Ik had gewild dat iemand mij wat beter had begeleid of tips had gegeven.

Maarja, het gaat nu niet om mijn paardje, ik hoop alleen dat ik een steentje bij kan dragen tussen deze onwetende mensen zodat het alleen maar beter wordt.
Ik hoop alleen ook niet dat ze ongeduldig gaan worden (ze zijn nu al bezig met het beestje met een lijn in de bak aan het lopen, ik heb verder niet gekeken gisteren wat nou de bedoeling was) en er te vroeg op gaan zitten ofzo, want als je een paardje gewoon op stal hebt, dan is 2.5 jaar wachten best lang!!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:04

Kun je ze dan niet gewoon adviseren een weiland te zoeken voor dat beest? Ik begrijp uit je verhaal dat ze dat niet willen, maar er staat nergens iets over dat jij al hebt geprobeerd ze ervan te overtuigen dat het beter zou zijn...

Als ze bereid zijn jouw advies over wat te voeren aan te nemen, dan zullen ze toch ook wel bereid zijn om je advies aan te nemen als het gaat over een weiland zoeken? Als je met een aantal goede, gegronde, overtuigende redenen komt, dan zijn die mensen alleen maar dom als ze je advies niet opvolgen en doen ze sowieso wel wat ze zelf willen, ook qua voeren op stal.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 13:59

Hoi,

Ik heb idd nog niet zelf met ze erover gesproken, ik wilde natuurlijk geen broodroof plegen voor de staleigenaar..
Ze kwamen aan en 1. zijzelf waren blij 2. mensen van stal waren blij: nieuwe klanten!
En dan ga ik ze wegjagen?
Ehm, ik blijf er niet eeuwig staan bij deze stal (ben op zoek naar een nieuwe) maar tot die tijd wil ik geen kwaaie gezichten. Straks wordt mijn paard de dupe van mijn acties.

Als het ter sprake komt dan zal ik het zeker zeggen, maar omdat alles 'nieuw' is en de mensen van stal niet vaak een veulen zien blijkbaar, staat iedereen er bovenop. Ik voel me dan niet in de positie om te zeggen dat ie ergens anders moet gaan staan...Zomaar in het wilde weg, tewijl ik ze nog verder niet gesproken heb.

Tot die tijd wilde ik dus via de staleigenaar ('in het land der blinden is eenoog de koning' dus hopelijk nemen ze het van de staleigenaar aan)
wat advies geven.
Snap je?
Omdat hij het gisteren aan mij weer vroeg, of het eten wel genoeg was enzo.