Staartriem wel de goede oplossing..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Staartriem wel de goede oplossing..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 20:56

Ik heb pas geleden een nieuwe zadel op maat laten maken voor mijn pony, maar omdat ze smalle schouders heeft en ronde ribben (arabierenbouw) glijd het alsnog iets naar voren.

Ik heb vandaag een staartriem besteld, zodat het zadel nog wat vaster op haar rug komt te liggen (zoals bij buitenritten enz. )

Ik heb er met gewoon dressuur rijden in de bak ook geen last van, maar zodra ik tijdens een buitenritje met haar ga crossen (hoofd omhoog etc.) dan schuift het wel een stuk(je) naar voren. En dan valt ze direct op de voorhand.

Maar ik vroeg me af of er door een staartriem niet teveel druk op de staart onstaat enzo.. Ik heb het idee dat het niet zulke diervriendelijke dingen zijn..

hebben jullie er ervaring mee??

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:42

Ik heb sinds kort voor allebei mijn pony`s een staartriem. Dwz: voor mijn Shet had ik hem al jaren omdat door zijn lage schoft een zadel gewoon niet wil blijven liggen.
Voor Pjelk (mijn Fjord) heb ik heel lang zonder geprobeerd. Hij heeft een geheel op zijn rug aangepaste (2e hands) Euroridigng). Op het oog pastie prima maar hij schoof toch wat naar voren waardoor Pjelk wondjes bij de singel kreeg. Singelde ik heel strak aan dan kreeg hij daar bulten.. Scheve mond Toen was de maat voor mij vol en nu rij ik ook hem met staartriem en dan wel gewoon altijd. Op de wedstrijden na dan.
Mij bevalt dit prima! Ik hoef niet meer zo idioot strak aan te singelen terwijl het zadel toch mooi liggen blijft. Verder heb ik niet het idee dat Pjelk veel last van de straartriem heeft.

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:04

Ik heb ook nog nooit het idee gehad dat mijn vroegere verzoorgshet er last van heeft gehad.. Ook nooit wondjes o.i.d..

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:05

ik vindt het een beetje jammer
je hebt nu waarschijnlijk heel veel geld uit gegeven aan het zadel pas laten maken en nog past het niet helemaal lekker.
toch jammer
maar een staartriem kan een hele goede oplossing zijn zeker als je m niet dagelijks hoeft te gebruiken

groetjes

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:36

Staartriem voelt ie wel, maar zit niet echt in de weg. (soepel ding kopen)
Dan doe je 'm toch alleen om als je naar buiten gaat?
Is dan niet vreemd dat ie schuift. Als ie zijn hoofd omhoog doet, wordt zijn rug rechter, dus weinig vorm nog, in zijn geval.. dus zadel kan makkelijk schuiven.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 16:14

Pjelk schreef:
Op het oog pastie prima maar hij schoof toch wat naar voren waardoor Pjelk wondjes bij de singel kreeg.

Ja, dusty krijgt ook een wondje aan de rechterkant van de singel. Maar ik rijd nu met een bontje en ze heeft nu nergens last meer van.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:22

bianca zegt: Staartriem voelt ie wel, maar zit niet echt in de weg. (soepel ding kopen)

Mijn paard voelt hem wel hoor, en zit bij haar wel in de weg...
Ik stapte op en ze ging bokkend door de bak van lings naar rechts, voor mij geen staartriem meer!
Je hebt ook voorsingels maar hier heb ik geen ervaring mee.
Mischien iemand anders?

Groetjes,
Nynke

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 17:28

Glossi schreef:
bianca zegt: Staartriem voelt ie wel, maar zit niet echt in de weg. (soepel ding kopen)

Mijn paard voelt hem wel hoor, en zit bij haar wel in de weg...
Ik stapte op en ze ging bokkend door de bak van lings naar rechts, voor mij geen staartriem meer!
Je hebt ook voorsingels maar hier heb ik geen ervaring mee.
Mischien iemand anders?

Groetjes,
Nynke

Dusty heeft bij dr vorige eigenaar ook een staartriem gehad, dus ik denk dat dat het probleem niet zal zijn. Mar of ze er toch echt gen last van heeft, dat het schadelijk is voor dr staart... dat weet ik dus (nog) niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:40

Staartriem is écht niet ondiervriendelijk. Bij het mennen zijn er een paar uitzonderingen die zonder rijden, maar 99% procent van de menners rijdt met staartriemen. Dus slecht zijn ze zeker niet.

Als je met staartriem wil gaan rijden, doe het eerst een keer met longeren. Dan kan je zien hoe hij erop reageert, de kans op bokkesprongen is erg groot. Maar als ze eraan gewent zijn merken ze er weinig meer van.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:47

Een zadel moet gewoon goed opmaat gemaakt zijn. Dan verschuiven ze echt niet. Gauw weer naar de zadelmaker en zeggen dat het zadel nog niet goed ligt. En laat hem niet aankomen met een staartriem, want dat is een paardenmiddel. Het lost je probleem namelijk niets op. Daarnaast lijkt het me ook niet leuk voor het paard.

succes

Yarrah

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 18:00

yarrah schreef:
Een zadel moet gewoon goed opmaat gemaakt zijn. Dan verschuiven ze echt niet. Gauw weer naar de zadelmaker en zeggen dat het zadel nog niet goed ligt. En laat hem niet aankomen met een staartriem, want dat is een paardenmiddel. Het lost je probleem namelijk niets op. Daarnaast lijkt het me ook niet leuk voor het paard.

succes

Yarrah

hm kijk...

Aangezien mijn pony een heel kort gedeelte heeft op de plek waar de singel komt (haar buik komt al heel snel) kan de singel niet verder achter worden vastgenmaakt. Maar dan zit het zadel dus nog wel goed op zn plek. Zodra het rijden wat ruig gaat (hoofd omhoog bijv. tijdens buitenrit) dan schuift het zadel 'recht' met de singel en zit het dus te ver op haar schouders. Het perfecte zadel BESTAAT dus niet voor dit soort pony's Lachen

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:26

Ben het met Marloez eens.Voor onze superronde pony was ook geen fatsoenlijk zadel te krijgen.
Het is een welsh en omdat hij zo rond is en nauwelijks schoft heeft,heeft geen enkel zadel grip,wat je ook doet.
Een staartriem was dus ook de enige oplossing.Ondanks dat we een zadel hebben gekocht bij een hele goeie zadelmaker.

Gebruik van een staartriem lijkt me prima en zeker niet onvriendelijk,al moest hij er wel heel erg aan wennen in het begin.Ik heb er twee bontjes omgedaan en dat ging al een stuk beter!Zo voorkom je ook wondjes en irritaties.
Het advies wat onze zadelmaker meegaf toen ik de staartriem op ging halen: zorg ervoor dat het goed schoon blijft onder zijn staart,dan heeft hij er echt geen last van.

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:35

Mijn verzorgijslander heeft ook een staartriem, en ik heb niet het idee dat die daar last van heeft. Lachen
Ik heb ook les op een ijslanderstal en daar worden bijna alle paarden met voorsingel gereden, werkt prima! Je hebt dan wel een goed zadelpad nodig want anders krijgen ze nog wel eens drukplekken van de voorsingel. Verder hebben ze van een voorsingel geloof ik nog minder last dan van een staartriem.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:14

Helen88 schreef:
Mijn verzorgijslander heeft ook een staartriem, en ik heb niet het idee dat die daar last van heeft. Lachen
Ik heb ook les op een ijslanderstal en daar worden bijna alle paarden met voorsingel gereden, werkt prima! Je hebt dan wel een goed zadelpad nodig want anders krijgen ze nog wel eens drukplekken van de voorsingel. Verder hebben ze van een voorsingel geloof ik nog minder last dan van een staartriem.

Ik dacht dat een voorsingel alleen hielp tegen het naar achteren schuiven van een zadel. Verward

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:15

JewelFamke schreef:
zorg ervoor dat het goed schoon blijft onder zijn staart,dan heeft hij er echt geen last van.

Bedankt voor de tip Knipoog Ik zou daar zelf niet echt opgekomen zijn.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:17

ze zal er waarschijnlijk wel aan moeten wennen,angst doet bokken/rennen of inelkaarkrimpen..en pas op voor het dunne arabierenhuidje onder de staart.

eerst maar longeren dus.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:21

casanova schreef:
ze zal er waarschijnlijk wel aan moeten wennen,angst doet bokken/rennen of inelkaarkrimpen..en pas op voor het dunne arabierenhuidje onder de staart.

eerst maar longeren dus.

Ja ik ga het ook eerst met longeren uitproberen, maar ik denk niet dat ze er erg op zal reageren, omdat ze bij dr vorige eigenaar ook altijd mét staartriem werd gereden.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:20

Marloez schreef:
Bedankt voor de tip Knipoog Ik zou daar zelf niet echt opgekomen zijn.


Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:52

En als zijn huidje helemaal gevoelig is kan je altijd nog een bontje om de staartriem doen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:56

Marloez schreef:
Ik dacht dat een voorsingel alleen hielp tegen het naar achteren schuiven van een zadel. Verward


Nope, een voorsingel helpt juist tegen het naar voren schuiven.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:44

Polly schreef:
Nope, een voorsingel helpt juist tegen het naar voren schuiven.

Ohw! Het klinkt wel onlogisch vind ik. Maar ik keek in de Divoza en daarin stond het ook ja. Lachen
Maar ze zijn wel erg duur zeg Bloos!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:47

Ohja ik had nog een vraagje:
Het 'klipje' waaraan de staartriem vast moet zitten, zit bij mijn zadel erg hoog, zit de staartriem dan niet... een beetje heel erg raar.? Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:19

Tsja, je wilt wat Lachen
Zadels zijn er eigenlijk niet op berekent dat mensen met staartriem willen rijden. Als je het echt zo een rotgezicht vind, kan je misschien nog wel bij een zadelmakerij het klipje laten verlagen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:47

Je hebt ook van die gevallen die kan je onder je zadel tussen de kussens aan beide kanten schuiven.. dus zit ie op een mooie plek..

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 20:46

Sjonniej schreef:
Tsja, je wilt wat Lachen
Zadels zijn er eigenlijk niet op berekent dat mensen met staartriem willen rijden. Als je het echt zo een rotgezicht vind, kan je misschien nog wel bij een zadelmakerij het klipje laten verlagen.

Tja, ik weet niet of het heel erg zal staan, maar als het klipje verlagt word, zitten er wel 2 gaten in mn zadel van waar het klipje eerst gezeten heeft.