Ruin gelijkmatiger van karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tripper

Berichten: 80
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Ruin gelijkmatiger van karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 15:21

Wij hebben een ruin (Uniform x Zuidhorn). De meeste dagen is hij goed te rijden Haha! , maar hij kan sommige dagen ook ineens goed chagarijnig zijn. Ook naar ons andere paard is ie dan chagarijnig en dan loopt hij ook erg te kreunen.
We hebben ook nog een merrie maar die wil altijd voor je werken en heeft daar nooit geen last van.

Vaak hoor je dat ruinen gelijkmatiger van karakter zijn dan merries. Wat voor ervaringen hebben jullie hiermee? Of is het gewoon een kwestie van karakter van onze ruin? Verward

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:25

Ieder paard heeft natuurlijk een eigen karakter, ligt ook een beetje aan de afstamming. Over het algemeen hebben ruinen een gelijkmatiger karakter. Merrie worden naruulijk hengstig en sommige merries worden daar door wat vevelend, ook niet allemaal maar vaak ik aan het gedrag wel te merken dat een merrie hengstig is. Maar natuurlijk kan een ruin best lastiger zijn dan een merrie ligt ook aan factoren als opvoeding, ervaringen, hoeveelheid voer, afstamming etc.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:13

Ruinen zijn over het algemeen wat makkelijker in de omgang. Als je ze een keer op hun kop geeft, pikken ze het wel. Merries niet altijd, zij leidden de kudden en hebben het dus voor het zeggen.

Maar ach, iedereen (zelfs mensen) hebben wel eens een slechte dag.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:53

Idd wat hierboven al gezegd word, merries en hengsten hebben last van hun hormoontjes, ruinen niet (meer als het goed is Knipoog) Kan heel goed zijn dat het gewoon karakter van je paard is!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:56

Sting is erg gemakkelijk in de omgang en van karakter, hij is wel eens een dagje wat minder, maar vaak is alles prima.
Met hengsten en merries heb ik weinig ervaring.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:20

Vanaf wanneer merk je veranderingen als je je hengst laat ruinen? Ik weet dat dit per paard kan verschillen maar doorsnee genomen?

Tripper

Berichten: 80
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:08

Onze ruin is ook vrij dominant voor een ruin. Hij is namelijk de baas over onze merrie.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:24

mijn ruin is ook wat dominanter, maar zeker niet vervelend in de omgang, sterker nog zelfs erg sociaal.

Het enige wat bij hem aanslag op zijn "humeur" maakt zijn dingen die anders gaan dan anders. Dus zoveel mogelijk constante en dan is er met sjaak geen enkel probleem Lachen

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:54

Ik denk zeker dat daar wel een kern van waarheid inzit. Hierom heb ik altijd geroepen dat ik een ruin wilde en wat heb ik een merrie Haha!