Japik moet plotseling verhuist worden, tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Japik moet plotseling verhuist worden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 00:16

Jammergenoeg moet ik door omstandigheden Japik weghalen bij de stal waar hij tot nu toe altijd gestaan heeft... Eigenlijk wil ik er niet al te veel over uitwijden maar door onderlinge zakelijke conflicten gaat het opzetten van een stoeterij niet door, en omdat alles zo hoog op is gelopen, (helemaal buiten mij om, maar ik kan er niet meer blijven vanwege te nauwe banden met de andere partijen) wil ik Japik maandag weghalen....

Ik heb een weiland tot mijn beschikking met een klein schuilstalletje, maar Japik heeft tot nu toe nog steeds op stal gestaan.
Hij is wel regelmatig een paar uur op het land of in de bak, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met 24 uur per dag op het land....
Kan ik hiermee problemen verwachten? Aan de ene kant denk ik van niet, het is tenslotte een fries(koudbloed), hij staat al heel lang niet meer onder dekens, en het weer lijkt goed te zijn aankomende week, zodat de overgang denk ik een beetje makkelijker wordt.

En, hoe erg ik het ook vind, ik moet hem bij zijn maatje Doede weghalen... Maak ik me er te druk over en stelt dat niet zoveel voor of kan ik problemen verwachten in de vorm van heimwee of wat dan ook?
Iemand ervaring hiermee?

Alle tips zijn welkom!!

Misschien maak ik me wel te druk, maar ik wil niet dat mn paard moet lijden onder dingen waar hij niks aan kan doen, ben er zelf ook al verdrietig genoeg om...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 00:19

Misschien wil hij wel vriendjes met Mika worden.....
banketstaaf dat het zo gelopen is, was zo blij voor je!
Ik denk dat Japik er weinig moeite mee zal hebben om helemaal 24 uur per dag vrij te mogen bewegen, dat is de droom van elk paard.
Het slechtste weer hebben we nu toch al gehad!
Gaat lukken hoor........! Succes ermee!!!

Groetjes Anke

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 00:24

Het is zeker de bedoeling dat Japik en Mika vriendjes worden in de toekomst, maar omdat Mika nu (al veel te lang!!!) op punt van veulenen loopt wil ik geen enkel risico nemen door ze nu bij elkaar te zetten....
Dus moet Japik zich eerst even een tijdje alleen vermaken zonder kleine mini-vriendinnetjes....

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 10:41

Gatver wat vervelend zeg! Maar het zat er ook al een klein beetje aan te komen he?

Maar goed, ontopic:
Staat er veel of vet gras op dat land? Zo ja, dan maar een klein stukje afzetten, anders vraag je om koliek of hoefbevangenheid. En juist robuste rassen zoals haffies, fjorden, shetjes enz. zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik weet eerlijk gezegt niet of friezen ook bij die categorie horen, maar ik denk van wel. Pas dus echt op dat ie niet (in korte tijd) veel te dik gaat worden.
Gras is ruwvoer. Als ie gras krijgt, dan kun je het hooi of kuil dus verminderen of daar zelfs helemaal mee stoppen. Dat moet je een beetje gaan 'aanvoelen', dat moet je gewoon op het gevoel en op het oog doen.
Brokken of ander krachtvoer kun je denk ik wel gelijk houden, maar dat is afhankelijk van de arbeid die Japik blijft doen. Als ie minder gaat werken, moet je het krachtvoer ook verminderen, en als ie meer gaat werken, dan moet ie ook meer krachtvoer.

succes in ieder geval....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 10:58

Heb je een uitgebreide PB gestuurd...

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 11:51

Marije, bedankt voor je pbtje!

Ik maak me er misschien ook wel te druk om, maar momenteel moet ik zoveel dingen tegelijk regelen en doen dat ik door de bomen het bos niet meer zie....

In ieder geval maak ik morgen het stuk land even kleiner, moet even paaltjes halen, weideklok en lint heb ik wel...Gelukkig staat er niet echt heel veel gras, maar ik wil het zo voorzichtig mogelijk opbouwen om alle risico's te vermijden...

Hopelijk krijgt Japik niet te veel heimwee...Hij komt wel naast een weiland met allemaal fjorden te staan dus staat niet gelijk helemaal alleen en kan toch een beetje kontakt maken met soortgenoten. En zo gauw de rest van de weides klaar zijn komt Mika daar ook te lopen.