Wat moet je met zo'n pony???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Wat moet je met zo'n pony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:20

Hey,

Ik heb een 2 jarige Shetlandmerrie. Ze is nu bijna 3...dus wilde we haar wel aan het bit laten wennen. Ik doe dat als volgt...ik doe het hoofdstel in en hou het halster eronder. Ik maar dan een touw aan haar halster vast en dan wil ik met haar lopen...nadat ze eerst er een poosje aan mocht wennen( aan het bit). Gaat ze als ik met haar loop steigeren en bokken Verward Ze gaat dan gewoon naar mij slaan...
Als ze die pony haar zin niet krijgt gaat ze altijd dwars doen...ook als ik bijvoorbeeld na het wandelen weer met haar terug naar huis loop.
Ik vind het niet helemaal normaal wat ze doet...Ze is nooit echt goed opgevoedt toen ze veulen was, maar later heeft ze wel een heleboel geleerd. Wat moet je met zo;n eigenwijze merrie????

Groetjes, Marleen!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:25

Steigert en bokt ze ook als je alleen het halster om doet met wandelen? Misschien moet je de paardentandarts laten komen als ze zo heftig reageert op het bit. Op die leeftijd beginnen ze met wisselen en ze kunnen daar behoorlijk last (pijn!) van hebben. Pijn in de mond zou een reden kunnen zijn.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:28

Ja zou kunnen...Ze is wel aan het wisselen natuurlijk.
Maar het is ook als ze aan het halster loopt en haar zin niet krijgt gaat ze ook dwars doen, niet zo erg als ze toestraks deed, maar toch...
Ik denk dat ik het als ze 3 is nog eens probeer...misschien heeft ze echt wel pijn...

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:11

Gewoon goed aan pakken en dat leert ze het wel..
En inderdaad misschien heeft e wel last vanhet wisselen!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:59

Citaat:
Wat moet je met zo;n eigenwijze merrie????


OPVOEDEN!
klinkt alsof de verhoudingen baas/pony nog niet lekker bevestigd zijn, ze is lekker aan het puberen en aan het uitproberen wie eigenlijk de baas is van jullie 2.
Je zei al dat ze nooit goed is opgevoed vroeger, ze heeft wel veel geleerd maar kennelijk niet alleen het goede. Ga daar eerst mee aan de slag voordat je een bit in doet anders gebeuren er misschien ongelukken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:01

Al zou ze last hebben van het wisselen, mag ze niet naar jou slaan.. Kwestie van opvoeden en misschien de tandarts even laten komen, altijd handig en nodig bij jonge beestjes!!