Wat is zachter, rubberen 'stang' of dubbelgebroken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Wat is zachter, rubberen 'stang' of dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 23:14

Wat is zachter zo'n rubberen 'stang', inwendig dus ook rubber he! Of een dubbelgebroken bit? Heeft een dubb. gebr. bit ook een scharende werking??

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:18

zou dan eerder dubbelgebroken doen een stang vormt niet lekker naar de mond en kan ook brandwonden geven in de mond.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 23:33

Zo'n appelbitding zie ander topic, is toch ook een stang? Die gebruiken ze voor africhting ofzo?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:34

ik zou voor een dubbelgebroken bit kiezen
(is het voor arabesk? ) ik denk nmlk dat je beter een dubbelgebroken bitje in de mond van een jong paard kan hangen.
een enkel gebroken bit kan gaan scharen (in het gehemlte prikken) als het bit te groot is.
een dubbelgebroken bit kan dit niet. daarom is hij ook dubbel gebroken

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:37

Het hangt ook van je paard af! Mijn paard durft geen aanleuning te nemen op een dubbelgebroken bit, omdat ie dat veel te wiebelig vindt; voor hem is dubbelgebroken dus scherper! Zo'n rubbere stangetje vertrouwt ie veel beter. Voor mijn paard (super gevoelig) heb ik nu een enkel gebroken bit omwonden met latex. Zacht, schaart nog iets; je zit echter niet met die brandwondjes.
Die bitjes met appelsmaak kunnen vlijmscherpe braampjes krijgen als ze er een keer op bijten.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:52

Bij mijn jong paard zijn we begonnen met longeren met zo'n rubberen ongebroken bit. De eerste tien keren onder het zadel een rubberen bustrensje. En nu een dubbelgebroken bustrens met rond middenstukje. Brandwondjes heeft ze nooit gehad hoor...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 09:37

My Dominique schreef:
ik zou voor een dubbelgebroken bit kiezen
(is het voor arabesk? ) ik denk nmlk dat je beter een dubbelgebroken bitje in de mond van een jong paard kan hangen.
een enkel gebroken bit kan gaan scharen (in het gehemlte prikken) als het bit te groot is.
een dubbelgebroken bit kan dit niet. daarom is hij ook dubbel gebroken


Nee het is niet voor Arabesk, die blijf ik zonder bit rijden. Dat gaat nu goed. Als hij er klaar voor is, zie ik wel verder.

Maar bij de ruitersportzaak prezen ze een rubberen staafbit aan als hét africhtingsbit Verward of zo'n appelgeval.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:26

Rubberbit is alleen zacht als paard goed schuimt anders kan het idd gaan branden. Metaal is ook gladder bij vochtig. Ik zou kiezen voor dubbelgebroken bus of D trens, is zachter dan watertrens. Maar het feit blijft dat het bit zo hard is als de hand van de ruiter. Dus hoe zachter je hand, des te zachter de inwerking. Dat betekent echter niet constant losgooien!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 11:29

Er bestaan ook nog van die leertjes als bit.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:50

van rubber kunnen ze brandwonden in de mond oplopen, ik rij alle paarden op dubbel gebroken bit.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:10

Ik zou zeggen dubbel gebroken, voor wat voor paard is het en wat voor ruiter zit erop? Want hier ben ik het wel mee eens: Maar het feit blijft dat het bit zo hard is als de hand van de ruiter.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:23

Ik zou voor dubbelgebroken gaan.

Al zijn er paarden(zoals Dennis) die dat niet fijn vinden. Dennis loopt het fijnst op een ongebroken trens(een stang word pas een stang als er scharen aan zitten).
Terwijl Roos super loopt op een dubbelgebroken trensje(en net zo makkelijk wegloopt met een liverpoolstang).

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:42

Ik heb een enkel gebroken bit met rubber eromheen, maar krum heeft nog nooit een brandwond of iets dergelijks gehad hoor Verward