Wat te doen als er niet betaald wordt?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Wat te doen als er niet betaald wordt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 16:09

Bij mij op het land staat er een paard waarvan de eigenaar niet meer te vinden is. Boos!
Schijnt ineens ergens anders te wonen, haar mb wordt niet meer opgenomen en natuurlijk al verschillende keren ingesproken maar er wordt niet terug gebelt.

Nu staat dat paard bij de boer op het land waar ik ook sta (ik vraag dit dan ook niet namens mezelf maar namens de boer) betaald wordt er niet en zoals de meeste zullen weten moeten de paarden per 1 oktober naar binnen.

Wat kan de boer beginnen, hij heeft geen stallen en dat paard moet gewoon weg.
Haar adres klopt niet, bellen gaat niet enz enz.
Deze lieve man wil echt het beste voor dit paard en wil niet voor eigen rechter gaan spelen, bijvoorbeeld: gaan verkopen maar er moet toch echt een oplossing komen...
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:29

Naar de politie gaan en aangeven als 'gevonden voorwerp'.

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:39

gevonden voorwerp lijkt me overdreven, misschien kun je het verhaal aan de politie uitleggen en zo achter haar gegevens komen als je maar een naam hebt

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:49

calypso1989 schreef:
gevonden voorwerp lijkt me overdreven, misschien kun je het verhaal aan de politie uitleggen en zo achter haar gegevens komen als je maar een naam hebt


Precies! Je kan niet veel meer doen dan dat, je kan hem niet verkopen omdat het paard niet van jullie is en aangezien er geen ruimte meer is moet er wel een oplossing komen, de politie kan dit denk ik het beste omdat als zij contact openemen met de eigenaar zij hier eerder op reageerd dan als jullie dit zelf doen.
Succes ermee!!
KiZz... Pling

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:57

De politie inlichten. Die weten wat ze moeten doen. En zullen het verder afhandelen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:00

Hey

De politie bellen, haar voornaam + achternaam geven. Zij weten vaak wel waar ze dan te vinden is.
Ze kunnen haar er dan op wijzen dat er een paard van haar op het land staat waar nog voor betaald moet worden of dat ze van plan is om het te verkopen.

succes

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:12

Idd politie inschakelen.
Weten jullie of ze wel haar echte naam heb opgegeven? Anders kom je nog niet echt ver
Kunnen ze eigenlijk beslag leggen op het paard? Volgens mij wel maar weet niet zeker Verward

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:23

juist, opgegeven namen hoeven niet altijd de juiste te zijn. maar is wel een vaag verhaal, je zou toch denken dat iemand niet zomaar zijn paard in de steek laat... maar zoals iedereen al zei: politie (schijnt je beste vriend te zijn he)

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:52

Ik ga ook voor de politie. Als je het paard verkoopt en de eigenaar duikt ineens wel op, ben jij natuurlijk fout.

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:02

MissArianne schreef:
een vaag verhaal, je zou toch denken dat iemand niet zomaar zijn paard in de steek laat...


Ja idd... je vraagt je toch steeds af of er misschien wat is gebeurd.
Maar dat schijnt dan weer niet zo te zijn omdat ze volgens vage kennisen van haar gewoon is verhuist... ze hebben dan alleen weer geen adres. Verward

Erg vaag allemaal... ik begrijp ook niet waarom zo iemand niet haar paard verkoopt, beter voor het dier en waarschijnlijk ook voor haar maar goed.
Dan wordt het toch maar de politie.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:59

Volgens mij is er bij de rijdende rechter een keer zoiets geweest... Denk dat de politie in dit geval niet veel kan doen. Zal een civiele kwestie zijn. Denk dat je bij een rechtswinkel of advocaat moet zijn.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:14

Kijk of het paard gechipt is, en op wiens naam de chip staat.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:30

Goede tip van Irish-Lady. Maar stel dat het paard niet is gechipt. Heb je de dierenbescherming al gebeld of zij een oplossing weten?

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:31

scooby schreef:
Idd politie inschakelen.
Weten jullie of ze wel haar echte naam heb opgegeven? Anders kom je nog niet echt ver
Kunnen ze eigenlijk beslag leggen op het paard? Volgens mij wel maar weet niet zeker Verward



Volgens mij kan je wel een deel beslag leggen op het paard, aangezien ze natuurlijk ook al een paar maanden niet betaald heeft..
dus een deel van dat paard(weidegeld), is van de boer op dit moment.
hij heeft natuurlijk recht op dat deel weidegeld.
zou inderdaad ook de politie inschakelen.
kunnen je meteen helpen met het SPEURWERK..
veel succes ermee!!

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:01

hay,

Zo''n verhaal was er 'ooit' eens op m vorige boederij
die mensen kwamen wel maar betaalde nooit e ging met het ene paard weg en ''haar' shet liet ze nog even staan Verward
De boer dus een slot om de stal gegooit bij de shet dus die kon er niet meer uit
veder kreeg ze der paard niet terug omdat ze geen stal geld betaalde en uit eindelijk heeft hij die shet verkocht aan iemand anders zomaar Scheve mond
(heeft wel goed tehuis gevonden)

gr

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:02

ow de boer had het geld zelf gehouden

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:12

Zeker wel een strakke actie van die boer..
mensen moeten maar eens leren om met hun paarden om te gaan.
het zijn geen oude handdoeken die je na gebruik in een hoek gooit(als je ze al gebruikt...hehe!!)

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:36

Als boer kost het bakken met geld en het enige wat je nog hebt is het paard. Dus op den duur verkopen kan. Maar zorg wel dat je een 'dossier' bouwt. Klinkt wat juridisch, is het ook. Schrijf een brief (naar het opgegeven adres), en bewaar een kopie, schrijf op wat je allemaal geprobeerd hebt en wanneer (datums). Zet een kleine oproep in een regionaal blad (wil de eigenaar van... etc). Als de boer het paard dan een keer verkoopt en de eigenaar komt later boos langs en wil geld zien of het paard zien. Dan kun je aantonen hoeveel stallingsgeld de boer nog krijgt, hoeveel moeite je er in gestopt hebt de eigenaar te vinden etc. Als de eigenaar het hoog op wil spelen (rechtzaak) dan ben je als boer in ieder geval niet meteen de kwaaie pier.
Ik weet niet of de politie je nu kan helpen, er is geen duidelijk misdrijf namelijk. Als er een contract is tussen de boer en de eigenaar kun je misschien een incassobureau of deurwaarden inschakelen. Die kunnen ook adressen achterhalen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:52

Volgens mij kan je bij het gemeentehuis inlichtingen krijgen over iemands nieuwe adres. (als dat inmiddels niet is veranderd mbt privacy en zo, vroeger kon dat in ieder geval )
Dan kan je daar een aangetekende brief naar toe sturen dat ze het paard op kan halen als ze de rekening voldoet, zoniet dan wordt het paard verkocht, gemaakte onkosten afgetrokken en restant bedrag gestort op de rekening van de eigenaar....

Misschien krijg je dan een reactie?
Als die boer dat paard ook echt wil verkopen zou ik wel even informeren hoe dat precies zit bij een rechtwinkel of zo...

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:42

Om heel eerlijk te zijn lijkt me het inschakelen van de politie zinloos. Het gaat hier alleen maar om iemand die niet betaald, daar is de politie niet voor. Zoals hierboven al aangeraden werd: brieven naar mevrouw sturen (desnoods naar oude adres, als je niks beters hebt), na een paar brieven kun je een termijn stellen waarbinnen betaald moet worden. (Een contract is niet per se noodzakelijk, als ze er een periode stond en je kunt aantonen dat ze een bedrag betaalde dan wordt een overeenkomst aangenomen ). Betaalt ze dan nog niet dan kun je incassobureau's gaan inschakelen. Het is bovendien verstandig om als ze langs komt je retentierecht uit te oefenen (het paard onder je houden totdat ze betaald heeft). Verkoop het paard in geen geval! Je bent geen eigenaar, en je hebt ook geen executoriale titel (vonnis van de rechter waarin staat dat je het mag verkopen en het deel wat ze je schuldig is van de opbrengst afhalen, de rest moet je aan haar geven). Verkoop je wel, dan heb je geen poot meer om op te staan in een procedure, je hebt eigen rechter gespeeld! Probeer haar gewoon te vinden en bestook haar met rekeningen, is het devies ( en stel termijn). Verzorg het paard wel goed, maar houd het onder je tot ze betaalt.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:18

bij ons op stal staat ook zo'n pony!
hier heeft de staleigenaar de baas opgebeld,met het verhaal dat de pony doodziek was,en er actie moest worden ondernomen,en .....waarempel,binnen een uur stond meneer op de stoep!
(hij was ineens verhuist,ander tel.nummer,etc.)
hij was vet pissig ,toen er met de pony niks aan de hand bleek te zijn,maar heeft wel al het achterstallig stalgeld betaald.
nu is hij weer met de noorderzon vertrokken,maar dan blijft de pony 24/7 op de wei,samen met een shetter!

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:33

Kornelius schreef:
Als boer kost het bakken met geld en het enige wat je nog hebt is het paard. Dus op den duur verkopen kan. Maar zorg wel dat je een 'dossier' bouwt. Klinkt wat juridisch, is het ook. Schrijf een brief (naar het opgegeven adres), en bewaar een kopie, schrijf op wat je allemaal geprobeerd hebt en wanneer (datums). Zet een kleine oproep in een regionaal blad (wil de eigenaar van... etc). Als de boer het paard dan een keer verkoopt en de eigenaar komt later boos langs en wil geld zien of het paard zien. Dan kun je aantonen hoeveel stallingsgeld de boer nog krijgt, hoeveel moeite je er in gestopt hebt de eigenaar te vinden etc. Als de eigenaar het hoog op wil spelen (rechtzaak) dan ben je als boer in ieder geval niet meteen de kwaaie pier.
Ik weet niet of de politie je nu kan helpen, er is geen duidelijk misdrijf namelijk. Als er een contract is tussen de boer en de eigenaar kun je misschien een incassobureau of deurwaarden inschakelen. Die kunnen ook adressen achterhalen.


Wat je daar zegt is echt goed! je moet inderdaad een dossier opbouwen anders heb je geen poot om op te staan.
regionaal dagblad doet het ook heel goed.
anders is er altijd wel iemand die hem/haar kent en actie onderneemt..
hoop ik dan in ieder geval...

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:09

navanto schreef:
Wat je daar zegt is echt goed! je moet inderdaad een dossier opbouwen anders heb je geen poot om op te staan.
regionaal dagblad doet het ook heel goed.
anders is er altijd wel iemand die hem/haar kent en actie onderneemt..
hoop ik dan in ieder geval...


Nou, er staat wel een kapitale fout in! Het paard kan niet 'op den duur' verkocht worden! Dit mag alleen met executoriale titel (uitleg zie boven). Anders kan de eigenaar het je nog behoorlijk zuur maken! Dossier opbouwen is wel verstandig natuurlijk.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:05

tip, stuur een berichtje naar de gemeente met het oude adres en vraag om het nieuwe, deed ik in het verleden bij mijn oude baas ook bij verhuisde wanbetalers en kreeg vaak gewoon het nieuwe adres. Zeker als die boer het bedrijfsmatig opvraagt kan ie geluk hebben dat ie het nieuwe adres krijgt.

Bij ons op stal is dit ook een keer gebeurd en dat verhaal is bij de rijdende rechter terecht gekomen vorig jaar, maar inderdaad heb je een goed dossier nodig en moet je aan kunnen tonen dat je er al van alles aan hebt gedaan om aan te manen.

succes!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:41

de miljeupolitie die kan er wel wat aan doen hoor.

met dieren zoals ik een keer meegemaakt heb is ze zo opgespoort.