Hoe kan je het beste de poeders (door het voer?) mengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Hoe kan je het beste de poeders (door het voer?) mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 22:51

Hallo allemaal! Vandaag heb ik van de veearts hoestpoeder en antibiotica-poeder gekregen die mijn paard 2 keer per dag moet hebben. Alleen ben ik vergeten te vragen hoe ik die het beste kan mengen (door het voer?) Alleen met water lijk mij nix, wat dat eet ie natuurlijk niet op. Wie heeft er tips of goeie ideeen??
Groetjes Karin

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 22:56

Brok onder water zetten tot het helemaal uit elkaar valt en je er een papje van kunt maken. Hier de poeder door. De meeste paarden eten het vlot, sommige halen er toch eerst de neus voor op. In dat geval geen brok geven voordat ze het ophebben.

Bertus.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 00:12

Ik los het niet eten van medicijn in poedervorm altijd op door de poeder te mengen met appelmoes. Dit kan je in de (geweekte) bix doen of in een grote spuit (bv oude schoongemaakte wormspuit) en dan in de keel spuiten. Dan weet je zeker dat je paard zijn/haar medicijnen binnenkrijgt.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 00:37

Ik heb van de veearts ook poeder gehad. Ik maakte het voer een beetje vochtig (klein beetje voer van tevoren) en daar deed ik het poeder overheen.
Hij at het wel op maar er bleef toch wel wat poeder in de bak achter.
Nu ben ik sinds een paar dagen ergens achter gekomen Verward

Ik gooi gewoon twee schepjes van dat poeder los in zijn voerbak. En terwijl ik de rest van zijn voer pak staat meneer het poeder netjes uit de bak te likken???

Erg handig zo'n pony hoor!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:06

Wij doen het altijd op de droge biks, schepje poeder eroverheen en dan nog een paar brokjes erover. Ik zou wel erbij blijven om te zien of ze alles opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:11

Ik geef het door de kruidenmuesli heen. Dat plakt van zichzelf al, en het ruikt lekker sterk, waardoor ze minder erg hebben in het poedertje.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:24

hai
ligt er een beetje aan of je beestje het eet of niet.
als hij het gewoon eet, kun je het gewoon over het voer heen gooien, of bijvoorbeeld met een scheutje lijnzaadolie ofzo mengen, dan blijft het aan het voer plakken.
Als je paardje het niet wil eten (echt niet, niet na 5 minuten opgeven) dan kun je het inderdaad met appelmoes vermengen, schijnt goed te werken!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:52

Of gewoon een lekker papje maken van zemelen, muesli, kruiden, medicijnen en lekkere wortels en appels.

Gaat zeker op hoor!! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:27

natte zemelen, werkt bijna altijd. Als ze echt hun neus er voor op halen in een oude wormspuit met appelmoes

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:42

Ik vind die appelmoes zo’n goed idee!!! Ga ik vanmiddag gelijk kopen! Mijn knollie vind namelijk de D-Tox niet zo lekker, ondanks muesli en zemelen…

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:54

hangt van het paard af, meestal doe ik het gewoon in de slobber, maar je kunt inderdaad ook biks nat maken, er moet alleen heel veel water bij en het moet best dun worden anders kan je paard een darm verstopping m.a.g. koliek krijgen.