een touwhalster bij een shet¿?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

wat vinder julie is dat raar¿?

ja vreselijk raar
2 (6%)
ja best wel raar
2 (6%)
nee valt wel mee
2 (6%)
nee helemaal niet
27 (81%)

Totaal aantal stemmen: 33


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:48

Waarom wilde jij perse een touwhalster bij je shet hebben? Een touwhalster werkt scherper in dan een gewoon halster, dus als het niet nodig is zou ik het gewoon bij een gewoon halster houden.

Aan een touwhalster kun je je paard niet vastzetten, het is meer om aan NH te gaan doen. Doe je dat niet, en is je paard verder gehoorzaam: waarom meteen tot het scherpste halster grijpen wat er bestaat?

Ik zeg altijd: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Als je ervaring hebt en weet hoe hard je kunt inwerken en moet inwerken, en vooral wanneer je moet inwerken is een touwhalster geen probleem. Maar alleen een touwhalster kopen zonder dat je weet wat er mee wordt gedaan (en die indruk krijg ik toch een beetje)....tja, waar ben je mee bezig?

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:58

sammylover schreef:
ik rij liever met halster maar daar reageert hij niet op daarom ga ik het zo proberen


Er is nog een andere bitloze optoming die ik duidelijker vindt voor een jong paard of voor paarden die nog niet zo vaak zonder bit gereden zijn: de side-pull. Helaas weet ik niet of ze die in Shet maat hebben.

Afbeelding

Een touwhalster heb je onder de kaak vast, rechts en links kun je daar minder duidelijk mee aangeven dan met de sidepull.

Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:14

Om te wandelen is een gewoon Halster is dan toch ok? Waarom moet het dan meteen een touwhalster zijn? Omdat het hip is?

En Jantine 2: een bitloze optoming kan scherper zijn dan een bit. Een sidepull werk in op de neusrug, wat zo gevoelig is als jouw scheenbeen. Als je een stugge neusriem hebt met rawhide bekleed kan die heel snel de rug openschuren, en dan hoef je hem nog niet eens vast te houden. Een bosal, of sidepul of andere mechanische bitloze optomingen werken sterker in dan menig bit.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:16

Nee, het gaat erom dat je donders goed weet wat je met een touwhalster doet. En de vraag of een touwhalster bij een shet kan NADAT ze het halster heeft gekocht, laat mij zien dat er NIET van tevoren over is nagedacht, en de TS NIET weet wat hij daarmee in handen heeft en hoe scherp het kan zijn. Kan me vergissen, maar dat is de message die overkomt.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:25

Dus waarom vraag je je dan af of het raar is bij een shet? Trek jij je altijd dingen aan die een ander zegt of die je ergens leest? Als je bezig bent met NH zou je toch moeten weten dat je gewoon je gang moet gaan en je niet moet bekommeren om mensen die dat "raar" vinden...

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:40

Informatie in paardeboeken zijn richtlijnen en geen gebruiksaanwijzingen...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:54

Mag ik weten welk boek dat is dat je ertoe heeft gebracht je hersens uit te schakelen en klakkeloos ergens achteraan te hollen?
Ik weet dat er mensen zijn die dat bij de Bijbel doen, maar van een paardenboek had ik nog niet gehoord...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:24

Afgezien van het feit dat ik niet iedere keer kijk in de profielen naar de leeftijd van iemand die op een toch redelijk volwassen forum meedoet: op die leeftijd beweerde ik niet dat ik donders goed wist waar ik mee bezig was. Lips are sealed

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 36 bezoekers