Nu veulen, later in de sport, welk ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Nu veulen, later in de sport, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 09:58

ik ben aan het kijken voor een veulen waar tzt mee de sport in kan en nu heb ik een erg leuk arabieren veulen gezien maar ik weet eigenlijk niet in hoeverre je met een arabier de sport in kan?

in de dressuur wel een eind dacht ik en dat vind ik er ook errug mooi uitzien maar ik wil graag gaan springen.

[edit heike] Titel duidelijker gemaakt.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:04

Het ligt er gewoon aan hoe serieus jij 'de sport in wil'.
Als je tevreden bent met gewoon lekker een paar keer per maand een parcoursje springen, en 'we zien wel waar we eindigen' dan kun je met een arabier nog leuke dingen doen. Maar als jij van plan bent om binnen een jaar in het M te zitten en dergelijken, dan zou ik voor een ander ras gaan. Lachen

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:17

Iris82 schreef:
Het ligt er gewoon aan hoe serieus jij 'de sport in wil'.
Als je tevreden bent met gewoon lekker een paar keer per maand een parcoursje springen, en 'we zien wel waar we eindigen' dan kun je met een arabier nog leuke dingen doen. Maar als jij van plan bent om binnen een jaar in het M te zitten en dergelijken, dan zou ik voor een ander ras gaan. Lachen


Waarom ??
Ik en taaclover zijn met een fjord binnen een jaar M geworden.
Natuurlijk kan je met een arabier de sport in, het zal misschien iets langer duren dan met een kwpner ofzo, maar met een arabier kan je er ook zeker komen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:28

Het kan allemaal wel, maar je moet er gewoon meer moeite voor doen. (maar dat kan bij een slechtgebouwde kwpner ook zo zijn). Maar zowel de bouw als het karakter kan tegen zitten, ze zijn niet op dressuur en spring topsport gefokt, dus je zult gewoon gemotiveerd moeten zijn. Topsport zal waarschijnlijk moeilijk worden, vaak hebben arabieren een hoog kruis en een weke rug, dat is voor dressuur niet handig, en sommigen zijn bij het spirngen niet voorzichtig genoeg, maar ik ken er ook die z dressuren en zz springen. Maar de basis kan ieder paard leren, een M proef mag geen probleem zijn! En dan merk je vanzelf wel wat er allemaal nog meer inzit! Succes in ieder geval, gewoon wedstrijden gaan rijden en ervan genieten!
Laatst bijgewerkt door Venetia op 29-09-04 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:28

Marijke82 schreef:
Waarom ??
Ik en taaclover zijn met een fjord binnen een jaar M geworden.
Natuurlijk kan je met een arabier de sport in, het zal misschien iets langer duren dan met een kwpner ofzo, maar met een arabier kan je er ook zeker komen.


dat wou ik maar ff zeggen Haha!
ik zou gewoon voor het ras gaan wat JIJ leuk vind, jij moet er mee rijden en plezier mee hebben,
als jij een arabiertje leuk vind moet je er gewoon voor gaan OK dan!

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:29

het is wel de bedoeling om " serieus" de sport in gaan met hem/haar....maar ik heb niet het plan om binnen een jaar op een bepaald niveau te zijn...lukt dat wel is dat harstikke leuk..maar ik heb ook nog een ander paardje dus daar gaat natuurlijk ook tijd in zitten

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:32

Krimh (de papa van Eclipse Haha! ) is meervoudig Nederlands kampioen Z(Z) springen tussen de paarden... en hij is ook Z samengesteld (en dressuur?) uitgebracht... dus hij heeft het imo best goed gedaan. Haha!

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:32

Waterkippie schreef:
dat wou ik maar ff zeggen Haha!
ik zou gewoon voor het ras gaan wat JIJ leuk vind, jij moet er mee rijden en plezier mee hebben,
als jij een arabiertje leuk vind moet je er gewoon voor gaan OK dan!


Vind ik ook Haha!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:33

Ik denk toch dat als je echt series de sport in wil gaan (dat vertaal ik als hoog niveau) je toch beter een ander soort paardje kan kiezen. Arabiertjes kunnen het wel, net als dat fjorden, haflingers etc het ook kunnen maar een kwpn-er gaat het over het algemeen toch net wat makkelijker af.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:34

ik ben zeker gemotiveerd.
het is het laatste jaar gewoon zooo ontzettend gaan jeuken om weer wedstrijden te rijden...ik heb er zo'n plezier in gehad en het lijkt me zo leuk om met mn eigen paardje wedstrijden te rijden...en gewoon te kijken hoe ver ik kan komen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:01

Met een arabier zou je volgens mij wel heel goed Endurance (lange afstand) wedstrijden rijden....
Maar dan moet je wel een goede omgeving hebben om te oefenen natuurlijk en je moet het ook willen...

Als je liever dressuurt of springt, kan je misschien beter voor een NRPS of Welsh pony kijken. Hebben vaak ook een elegant uiterlijk net als een arabier, maar zijn meer sportgericht gefokt.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:15

Met een arabier kun je dressuren en springen. Je moet veel geduld hebben en daarmeekan je heel snel in de knoei komen als je prestatiegericht gaat werken. Dwingen gaat gewoon simpel weg niet.
Een paard wat zo hoog in het bloed staat vergt de nodige ervaring.

Er zijn genoeg arabieren/volbloeden die het goed doen in de sport, de een zal rustiger zijn dan de ander, maar het is gewoon over het algemeen niet makkelijk.

En als het nu al begint te kriebelen om wedstrijden te gaan rijden, is het dan wel verstandig om een veulen te kopen? met een pony is het toch minder makkelijk bij de paarden en gezien dat je 23 bent, waarom ga je dan voor dit ras??

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:17

ja, maar aan een pony heb je qua wedstrijden op je 23e denk ik niet zoveel meer.... (heb even in je profiel gekeken). ben het voor de rest wel met sammetje eens...
fjorden n haflingers e.d. kunnen het best, maar hebben de bouw wel een beetje tegen. voor een arabje zou ik ook niet gaan, maar dat is puur omdat ik daar sowiezo al geen fan van ben....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:22

Probleem met arabiern is dat ze overal wel redelijk goed in zijn, maar nergens écht goed in zijn. Sommige juryleden beoordelen je gewoon lager dan een KWPN-reus. Met springen hebben ze toch al een nadeel dat ze gewoon niet zo groot zijn. Endurance is wel een hele geschikte, en vooral leuke sport!!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:23

Citaat:
ja, maar aan een pony heb je qua wedstrijden op je 23e denk ik niet zoveel meer.... (heb even in je profiel gekeken). ben het voor de rest wel met sammetje eens...


Ik ben 23 en heb ook een welsh pony, het kan gerust wel maar je moet wel ff meer laten zien dan als je een paard rijdt... Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:23

http://www.deronline.nl/
over endurance. Je kan ook drie keer een wedstrijd rijden zonder een startkaart, dat vind ik wel heel fijn!!

kijk ook eens op www.arabischevolbloeden.nl


Lachen

Heeft iemand nog die website van die superfjord van dat meisje. Ze had een niet zo mooi ogende fjord gekocht en nu rijdt ze er ook demonstraties mee. Echt hele mooie foto's, weet alleen dr website niet meer. Wie wel????

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:28

ik ken er genoeg die het erg goed doen in de sport. Het ligt meer aan de ruiter dan aan het paard. Er zijn ook genoeg superpaarden die nergens komen omdat ze de juiste ruiter niet hebben.
Als je een arabier het helemaal vind moet je het gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:32

Arabesk schreef:
Heeft iemand nog die website van die superfjord van dat meisje. Ze had een niet zo mooi ogende fjord gekocht en nu rijdt ze er ook demonstraties mee. Echt hele mooie foto's, weet alleen dr website niet meer. Wie wel????


Waarom begint iedereen nu over fjorden Verward
Er zit nogal wat verschil tussen een arabier en een fjord.
Het lijkt wel of sommige mensen elke gelegenheid moeten aangrijpen om te laten zien wat zij hebben gepresteerd met een fjord.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:34

Ilindra schreef:
Waarom begint iedereen nu over fjorden Verward
Er zit nogal wat verschil tussen een arabier en een fjord.
Het lijkt wel of sommige mensen elke gelegenheid moeten aangrijpen om te laten zien wat zij hebben gepresteerd met een fjord.


Dat dacht ik dus ook net! Wat betreft temperament zit een arabier op een iets andere golflengte als een fjord!

Ok, een overeenkomst, op wedstrijd horen ze beide tot een soort "minderheidsgroepering"
De allochtoon onder de sportpaarden Haha!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:51

Ik heb vroeger een arabier[toen was hij nog dekhengst zelfs]naar het Z gereden,en van springen kreeg hij ook niks.
Sommige arabieren zijn te nerveus,maar er zitten uitzonderingen bij,en als jij er helemaal gek op bent en je kan met hun karakter overweg moet je er voor gaan OK dan!

[ik ken ook aardig wat kwpners met superafstammingen die ook niet ver in de sport komen,dus ik bedoel maar Knipoog ]

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:55

Unity schreef:
Dat dacht ik dus ook net! Wat betreft temperament zit een arabier op een iets andere golflengte als een fjord!

Ok, een overeenkomst, op wedstrijd horen ze beide tot een soort "minderheidsgroepering"
De allochtoon onder de sportpaarden Haha!

Dat ben ik niet per definitie met je eens.
Mijn fjord heeft super veel temperament en MOET echt iedere dag meer als een uur werken anders springt hij zijn stal uit!
In tegenstelling tot een aantal arabieren bij ons op stal die liever stilstaan dan iets doen.

Wat betreft het de minderheidsgroepering op wedstrijden kan juist in je voordeel werken als je je paard lekker voor elkaar hebt Knipoog
Ik heb nog nooit last van discriminatie gehad!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:59

Uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn Fjorden die in de Z mee over kunnen, er zijn tinkers die mee over kunnen. Maar over het algemeen zijn deze rassen daar niet op gebouwd. Zo zijn Arabieren die super kunnen dressuren en springen dun gezaaid.

Kies gewoon een paard wat fijn bij je past.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:20

Ik ben geen arabierenfan, maar ze kunnen redelijk goed springen en dressuren. Zijn wel echte sportpaarden. Je kan ook naar een nrpser kijken zit ook een scheut arabisch bloed in.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 12:31

het is niet zo zeer dat ik absoluut voor dit ras heb gekozen ,maar meer dat ik een leuk veulen heb gezien en me dus afvroeg of ik daar wat mee zou kunnen in de sport...



Citaat:
En als het nu al begint te kriebelen om wedstrijden te gaan rijden, is het dan wel verstandig om een veulen te kopen? met een pony is het toch minder makkelijk bij de paarden en gezien dat je 23 bent, waarom ga je dan voor dit ras??


omdat ik nog een 2,5 jarig tinker merrie heb , die ik zeker niet wil verkopen maar eerst goed door gereden wil hebben.

een pony is zeker minder makkelijk bij de paarden...maar ik ben zelf maar 1.55 Lachen en vind het minder prettig om op een reus van een paard te zitten.
maar zoals ik net al zei...ik heb niet zozeer voor dit ras gekozen en ben dan ook zeker nog aan het kijken....heb ook een aantal andere veulens gezien die ook errug leuk vind ...ben me een beetje aan het orienteren als het ware.!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:33

Alikesflame schreef:
Ik ben geen arabierenfan, maar ze kunnen redelijk goed springen en dressuren. Zijn wel echte sportpaarden. Je kan ook naar een nrpser kijken zit ook een scheut arabisch bloed in.

had het niet beter neerkunnen zetten.. ben het hier helemaal mee eens!