Wie kan mij uitleggen wat vlas is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Wie kan mij uitleggen wat vlas is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 21:32

Aangezien er niet gereageerd is op mijn vraag in een ander topic zou ik willen vragen of iemand mij uit kan leggen wat vlas is. Heb je er foto's of een site van?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:47

Vlas is gewoon een plant. Van de vezels wordt linnen gemaakt en van de zaden o.a. lijnzaad.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:51


luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:54

klopt hebben wij ook im de stal liggen.
blijft langer netjes,ziet er niet zo vies uit als zaagsel of stro, ze eten het niet en het verteerd lekker snel, wij hebben onze mesthoop in de tuin klinkt erg vies maar het is een tuin van 1 hectare met veel bomen schoonpapa is vroeger bloemist gewest.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 22:28

ok thnx.. mijn paard eet namelijk superveel stro, dus soms moet ik elke dag haar stal helemaal leeghalen Boos! ze was niet gewent dat haar stal dagelijks uitgemest wordt dus ik denk dat dat het zal zijn. Maar ik laat me paard niet in de strond staan dus staat ze elke dag in een schone stal. Ik ben bang dat ik dus een andere oplossing moet zoeken hiervoor en vandaar dat ik vroeg wat vlas was omdat ik al een aantal berichten gelezen heb en dat iedereen er zo tevreden over was

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:11

sommige vinden vlas geweldig,andere willen er niks over horen is mijn mening erover.

besef wel dat je dan wel wat meer hooi zult moeten gaan geven.
want ze zullen zich ook stuk meer gaan vervelen.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:31

Mijn paard staat ook op vlas en verveeld zich geen moment. Ligt maar net aan de omgeving denk ik. Bij haar loopt er vaak iemand langs, geeft een aai, veel te zien en ze vermaakt zich wel zonder stro!

Ik vind het erg fijn spul!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:31

Bij ons krijgen ze wel elke dag een plakje stro erover tegen de verveling 's avonds, want overdag staan ze de hele dag buiten.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:46

Mijn merrie eet helaas wel van het vlas en aangezien dit slecht is, moet ik haar binnenkort op wat anders zetten (waarschijnlijk op stalmatten). Ik vind het echt jammer, want het is superfijn spul. Het stinkt niet, het is stofvrij en opppervlak blijft droog OK dan! .
De andere 3 paarden op stal eten er niet van, net als de meeste paarden heb ik gehoord. Als je paard ervan eet, kun je er azijn o.i.d. overheen spuiten, dan blijven ze er meestal ook wel van af (maar dit help bij mijn vreetzak dus niet ..)

superbig
Berichten: 150
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: hengelo g

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:09

Het is...het is... superglad voor mijn paardje. Hij glijd telkens uit!!! Boos!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:59

superbig schreef:
Het is...het is... superglad voor mijn paardje. Hij glijd telkens uit!!! Boos!

als je een stal vol nieuwe erin hebt liggen wel, maar dat komt niet zo vaak voor. Of ook als je er een pak nieuwe in doet na het uitmesten? Moet je er wat stro op leggen

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:11

en anders moet ik overgaan op zaagsel.. lijkt me best moeilijk uit te mesten maarja ik moet toch wat

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:27

daar ben ik van afgestapt omdat mijn paard daar hoefzweren van kreeg

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:39

Ecobodem.nl schreef:
De belangrijkste eigenschappen van Ecolit, Horsebedding en Linabox zijn:



° 100% stofvrij dus geen irritaties van luchtwegen en ogen
° neemt 12 maal zoveel vocht op als stro en 4-6 maal als houtkrullen
° onder dekzijl buiten op te slaan, opslagvolume 1/5 van stro
° mag met mate gegeten worden (Pony ‘s eten vlas eerder dan paarden)
° voorkomt en bevordert genezing hoefzweren, brokkelhoeven, zoolaandoeningen en mok (in tegenstelling tot krullen en hennep)
° voorkomt buikvorming
° mest composteert in 8 weken tot compost, omvang mesthoop 1/5 t.o.v. stromest
° tijdbesparing op uitmesten van minimaal een half uur per box per week gemakkelijk haalbaar t.o.v. stro.
° Ecolit bevat Cresyl waardoor het een desinfecterende werking heeft en de box langer fris ruikt. Horsebedding en Linabox zijn naturel en bevatten geen enkele toevoeging.
° Zowel Ecolit als Horsebedding en Linabox zijn het gehele jaar leverbaar en hebben een constante kwaliteit. Alle producten worden geleverd in balen van 20-21 kg per stuk.


Ik heb m'n paarden ook op vlas staan (Linabox), en t is wel even wennen!
Bij verversen of "opstrooien" is het even glad, maar dat is na 1 à 2 dagen weg. Het is tijd- en geldbesparend, en 't composteerd heel snel.
Je mesthoop is enorm klein, en kan ook gewoon de GFT-bak in, bij wijze van spreken... Heel makkelijk dus, en zeker te proberen!
De verkleuring (t wordt een beetje bruinig) is even wennen, maar kan geen kwaad. Dit komt omdat het snel composteerd.
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 30-09-04 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:41

mijn paard heeft een tijdje op vlas gestaan en ik vond het niet prettig... je moet er heel veel van ingooien om de stal op te vullen aangezien het geen volume heeft. de eerste week is het spekglad, ben een paar keer bijna onderuit gegaan.
je moet echt elke dag de drollen en natte plekken eruit halen, anders is het zo vies.
iedereen zegt altijd dat het zo stofvrij zou moeten zijn, maar ik had zelfs last van mijn longen als ik met de stal bezig was.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:45

LiSSy schreef:
mijn paard heeft een tijdje op vlas gestaan en ik vond het niet prettig... je moet er heel veel van ingooien om de stal op te vullen aangezien het geen volume heeft. de eerste week is het spekglad, ben een paar keer bijna onderuit gegaan.
je moet echt elke dag de drollen en natte plekken eruit halen, anders is het zo vies.
iedereen zegt altijd dat het zo stofvrij zou moeten zijn, maar ik had zelfs last van mijn longen als ik met de stal bezig was.


Dat snap ik niet, dat jij last had van je longen. Wanneer ik er een baal bijgooi, is het echt niet stoffig. Ik denk dat jij gewoon niets van Vlas moet hebben, en er daarom maar nagatief over gaat praten, terwijl het een zeer prettige bodembedekker is om mee te werken.
Ik kan 3 dagen achter elkaar niet uitmesten en de stal ziet er nog netjes uit. Dat de stal er vies uitziet, daar kan ik me nog wel wat bij indenken. Dat komt doordat het zoveel vocht opneemt. Dat het er vies uitziet, wil nog niet zeggen dat het ook vies is. Integendeel.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:46

ik vertel gewoon mijn ervaringen met vlas en ik had echt last van stof terwijl ik dat met zaagsel helemaal niet heb