Conditie, hoe het beste op te bouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Conditie, hoe het beste op te bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 21:53

Sinds vorige week fiets ik met dribbel, maar hierbij ga je toch sneller draven, ik weet alleen niet hoe ik het beste zijn conditie op kan bouwen? hiervoor wandelden we heel veel, maar dat was vooral , en bijna alleen maar, stappen.
Het lijkt me dat we het rustig op moeten bouwen? Want nu is ie vooral erg sloom als hij een stuk gedraaft heeft, gewoon omdat ik dan zelf niet door heb dat ik hem zo'n eind laat draven (nou ja, zo'n eind is het niet, maar met de fiets gaat het gewoon veel sneller dan lopend, dan ben ik zelf nl meteen moe en stoppen we weer }> maar nu heb ik dat dus niet zo snel door, en hebben we snel al veel verder gedraaft dan dat hij gewend is) waardoor hij dus sneller moe is en sloom word. Logisch, en daarom de vraag, hoe bouw ik zijn conditie op een goede manier op?

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:46

Probeer in het begin een paar keer een kort stukje te draven. Kijk voordat je gaat draven waar je weer terug gaat naar stap (bv bij de dikke boom 250 meter verderop). Blijf dan weer een paar honderd meter stappen en dan draaf je weer een stukje. Na verloop van een aantal keer maak je de stukjes draf langer en het stappen wat korter. Denk er vooral in het begin aan dat je zolang tussendoor stapt totdat je pony weer op adem is voordat je weer aandraaft. Langzaam opbouwen is heel belangrijk. Je hebt er niets aan om je pony te overnemen en met spierpijn terug te zetten. Probeer ook in een bepaald regelmaat deze beweging te geven, dus niet 1 of 2 keer per week maar bijvoorbeeld om de dag. Misschien kun je het fietsen ook eens afwisselen met longeren waardoor je ook meer variatie in de beweging houdt.
De vuistregel is.........geef je pony de tijd om spieren op te bouwen en gelijkmatig in conditie te komen. Lachen