Kreupel lopen een gewoonte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Kreupel lopen een gewoonte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:36

Bij ons bij de manege staat een hele lieve pony, hij is er nu ongeveer een half jaar. Met rijden ging het in het begin perfect maar nu gaat hij steeds wat kreupel lopen. Toen ik er een keer op reed en hij wat kreupelde zeiden ze dat ik even van hand moest veranderen en door moest rijden, en toen was het gewoon ineens over!
De keer daarna deed ik het weer en toen was het weer over...
Zou het kunnen dat hij dat probeert om niet te hoeven lopen?
Ik wil dat heel graag weten, want als hij zo blijft moet ie weg...

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:38

Is er al een dierenarts bij geweest?
Die kan het beter zien dan dat wij dat zo kunnen beslissen.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:43

Denk wel dat je er het beste naar kan laten kijken, voor alle zekerheid. Kreupelheid lijkt me namelijk in alle gevallen niet goed...

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:43

Ik weet niet of er een dierenarts bij is geweest...
Denk het wel, maar hij staat nu weer gewoon in de stal te nixen...Als het zo blijft moet hij verkocht worden, en dat wil ik niet...
Ik denk dat hij het ''voor de lol'' doet, want hoe kan het anders na een rondje gewoon over zijn?

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:46

Iets was op slot schiet?Een pony bij ons op stal heeft wel eens gehad dat z'n been op slot schoot een rondje kreupel liep gingen ze de andere kant op en dan was het weer goed.Er is toen iets ingespoten door de da en sindsdien geen last meer van gehad.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:10

paarden faken niet zo gauw hoor. dat hadden ze ook een keer over die van mij gezegd nou mooi dta er wat fout zat. Meestal zijn manege's niet zo gauw bij een veearts met hun pony/paard. Lijkt mij verstandig als er toch een VA bij komt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:14

paarden faken niet zo gauw hoor. dat hadden ze ook een keer over die van mij gezegd nou mooi dta er wat fout zat. Meestal zijn manege's niet zo gauw bij een veearts met hun pony/paard. Lijkt mij verstandig als er toch een VA bij komt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:46

Er zijn meerdere paarden die 'door kreupelheid heen' kunnen lopen. Hoe, wat en waarom weet ik niet.
Maar eng is en blijft het zeker. Een paard dat niets heeft loopt niet kreupel weg, zo zie ik het.

Mijn paard liep ook vaak door haar kreupelheid heen, maar dat wil niet zeggen dat ze 'zomaar' kreupel liep. Er is altijd wat aan de hand geweest!
Waarom ze dan ineens wel goed lopen?
Misschien omdat ze door een pijngrens heen lopen, misschien omdat het stijfheid is misschien....enz enz. Ik ben geen DA en heb geen idee.

Wat ik alleen wel zelf heb meegemaakt is dat paarden die heel lang met pijn hebben gelopen dit blijven doen ook als ze geen pijn meer hebben. Dan zit het nog tussen de oren en moeten ze overtuigd worden dat het echt geen pijn meer doet.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:18

kan ook teugelkreupel zijn..problemen met de aanleuning en het contact

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:18

kan ook teugelkreupel zijn..problemen met de aanleuning en het contact

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 16:18

randie schreef:
kan ook teugelkreupel zijn..problemen met de aanleuning en het contact


wat is dat eigenlijk??
Ik heb het weleens meer gehoord, maar ik weet niet wat het inhoudt

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:06

Ik geloof niet dat paarden voor de lol kreupel gaan lopen. Hij zal er wel doorheen lopen

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:30

Naaltje schreef:
Ik weet niet of er een dierenarts bij is geweest...
Denk het wel, maar hij staat nu weer gewoon in de stal te nixen...Als het zo blijft moet hij verkocht worden, en dat wil ik niet...
Ik denk dat hij het ''voor de lol'' doet, want hoe kan het anders na een rondje gewoon over zijn?


Denk dus echt niet dat een paard het voor de lol doet Een paard faked niet.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:26

Ik heb een verzorgpaardje gehad op de manege die in een valse krul liep als hij niet goed gereden werd. Hierdoor werd hij stijf en kreeg hij soms last van zn spieren. Hem moest je er wel altijd even doorheen werken. Even zorgen dat de spieren warm en los werden en ddan liep hij weer regelmatig.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:51

mij is verteld (mijn lesgever en die is ZZ licht dus zal er wel wat van weten) dat teugelkreupel is dat je paard moeite heeft met het goeie teugelcontact te vinden en dat hij dan zo loopt te klooien met dat contact dat hij af en toe onregelmatige pasjes ertussen door heeft. vaak al je dan gewoon lange teugel geeft en gaat draven op een volte is er niks meer te zien.