opzadelen een groot drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:37

helaas blijken veel van dit soort problemen relatief eenvoudig op te lossen. Laat eerst eens naar je zadel kijken. Een goede zadelmaker weet ook een hoop van de rug van een paard en kan beoordelen of je zadel op je paard past.
Te vaak moet ik constateren dat veel zedels niet of slecht passen.
Daar dit mijn werk is spreek ik uit ervaring....
succes.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:52

Tekla (mijn oude trekpaardvos) kan dat ook zo erg doen.. bij het borstelen staat ze braaf stil.. En dan wil je het zadel erop leggen en dan begint ze heel erg te draaien.. En het is dr ook al een aantal x gelukt om met dr 850 kilo op mn tenen te gaan staan.. Dan als het zadel erop ligt is ze weer braaf en staat ze braaf stil.. En als ik wil opstijgen begint ze er weer zo'n drama van te maken.. En als ik eenmaal zit dan staat ze vaak ook te trappelen en te draaien.. En als we wegrijden gaat ze ook helemaal dribbelen enzo.. Ik denk in dit geval dat het gewoon energie is die ze graag kwijt wil.. En het is idd erg irritant.. Vaak als je dr dan straft door een schreeuw of een tik te geven word het vaak nog erger ook..
Ik zou dus ook niet weten wat eraan te doen valt.. Het zadel past voor de rest perfect.. En ze doet het ook zonder zadel (dan alleen als ik erop wil klimmen he.. Tong uitsteken)
Het beste helpt vaak nog veel belonen en kalmeren.. En af en toe een snoepje geven of iets...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:32

Kanzi schreef:
Maar het gaat niet om het dragen van het zadel of de druk van de singel.
Volgens mij is dit paard bang als hij het zadel ziet, dus echt de aktie van het zadel opleggen is het probleem. (toch?)


Denk niet dat het paard opeens een angst voor het zadel gaat ontwikkelen. Denk ook niet dat de paard het zadel zien redeneert met de druk op zijn rug. En dit is een probleem wat aan pijn of angst/irritatie door de druk ontstaat. Dan moet je eerst uitsluiten of het medisch kan zijn, is dat uitgesloten kun je ze aan de druk laten wennen.

Edit: En inderdaad een goede zadelmaker laten kijken of het zadel wel (nog) goed ligt.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:50

Okkie1 schreef:
Denk niet dat het paard opeens een angst voor het zadel gaat ontwikkelen. Denk ook niet dat de paard het zadel zien redeneert met de druk op zijn rug. En dit is een probleem wat aan pijn of angst/irritatie door de druk ontstaat. Dan moet je eerst uitsluiten of het medisch kan zijn, is dat uitgesloten kun je ze aan de druk laten wennen.

Edit: En inderdaad een goede zadelmaker laten kijken of het zadel wel (nog) goed ligt.


Die van mij is eens heel erg geschrokken tijdens het opzadelen en was vervolgens ook bang voor het zadel.
Ik heb hem weken op het land gezet met een dekensingel om, maar het heeft niets geholpen, werd juist erger.
Ik kan me voorstellen dat deze methode wel goed werkt bij een groen paard dat gewoon nog moet wennen aan het idee van een zadel.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:59

Vanmiddag heb ik is in alle rust opgezadeld.. Eerst half uur geborsteld... Toen heel rustig het zadel gepakt, en supervoorzichtig op dr rug gelegd (ze stond gewoon los in de stal en dat hielp ook wel..) En ze bleef gewoon braaf staan..! Alleen bij het aansingelen begon ze weer wat te draaien.. En met het hoofdstel deed ze ook gewoon braaf.. Maar dat doet ze meestal wel.. Maar het helpt dus als je dr eerst veel kalmeert en alles heel langzaam doet, zowat in slomotion... Tong uitsteken Dan komt het paard ook een beetje tot rust...

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:14

hey

Lady heeft het ook. Mijn instructrice vertelde me dat het een merrie was en dat het daar ook mee te maken had. Ik vond dat erg vreemd, waarom een merrie wel en een ruin niet Verward
Ik dacht gelijk aan het zadel, het blijkt goed te liggen en haar rug is ook goed. Soms gaat het echt goed en staat ze ffies te draaien maar soms...dan blijft ze boos doen met d'r hoofd.
Singel ik buiten aan is er niks aan de hand, maar binnen op stal het zadel erop leggen, hm...is niet onze liefste handeling van alles.


Ik hoop dat je een goede oplossing vind en dat het ook werkt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:49

Kanzi schreef:
Die van mij is eens heel erg geschrokken tijdens het opzadelen en was vervolgens ook bang voor het zadel.
Ik heb hem weken op het land gezet met een dekensingel om, maar het heeft niets geholpen, werd juist erger.
Ik kan me voorstellen dat deze methode wel goed werkt bij een groen paard dat gewoon nog moet wennen aan het idee van een zadel.


Bij groene paarden hebben we dit juist nog nooit gehad, misschien dat het bij de ene beter uitpakt dan bij de ander.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:49

elady schreef:
hey

Lady heeft het ook. Mijn instructrice vertelde me dat het een merrie was en dat het daar ook mee te maken had. Ik vond dat erg vreemd, waarom een merrie wel en een ruin niet Verward
Ik dacht gelijk aan het zadel, het blijkt goed te liggen en haar rug is ook goed. Soms gaat het echt goed en staat ze ffies te draaien maar soms...dan blijft ze boos doen met d'r hoofd.
Singel ik buiten aan is er niks aan de hand, maar binnen op stal het zadel erop leggen, hm...is niet onze liefste handeling van alles.


Ik hoop dat je een goede oplossing vind en dat het ook werkt.


Omdat merries er bekend om staan meer te zeuren. Net als wij vrouwen Schijnheilig
Bijvoorbeeld het bekende fenomeen: Zeikmerrie's Knipoog