wanneer fleecedeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

wanneer fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 17:08

hey

rond welke tijd gaan jullie na het rijden er een fleecedeken op gooien (huh...wat een zin zeg Bloos ) na het rijden?

Ik zat te denken rond half oktober?? Wat vinden jullie?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:12

ik doe nu al een maand een fleecedeken om na het rijden,
het is harstikke fris buiten met een koele wind.
Ik denk dat de meeste ook allang een dekentje omdoen.
mijn paard draagt zoiezo al een deken, staat jouw paard onder een dek?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 17:49

Hey

Lady staat zonder deken, vorig jaar en het jaar daarvoor heeft ze ook zonder deken gestaan. Ze komt niet heel dik in d'r vacht.
Na het rijden was ze wel bezweet en dan gooide ik er een fleecedekentje op. Was ze droog dan ging hij weer af.

Nu gaan we binenkort starten en nu staat ze met een zomerdekentje op het land en gewoon op stal om de haren niet al te lang te laten. Als het nog wat kouder wordt, krijgt ze warme deken op. Bij -4/5 krijgt ze een thermodeken.
Met het rijden is ze snel droog (nu nog wel) maar ik dacht: misschien is het nu wel meer nodig dan afgelopen 2 jaar omdat ze toen zonder deken stond.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:58

Syta staat overdag buiten onder een 150 grams deken en 's nachts binnen zonder deken. Na het rijden komt er een zweetdeken over, als ze bezweet is.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:15

een flleecedeken is hardstikke slecht, houd de warmte vast ipv dat die wegkan....Er komt dus geen deken op. Goed uitstappen is het belangrijkst

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:20

ik had altijd als het koud werd een goed ademende wollen hals deken op (mijn pony werd altijd geschoren) en mijn paard nu waarschijnlijk ook

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:23

onze paarden staan al 24 uur per dag onder de deken. snachts is het tog echt wel koud hoor. en overdag.... met die wind en regen


maar ja ieder zn eigen keus

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:33

paarden hebben het hier in nederland pas vanaf -5 koud (geschoren paarden zijn uitzondering) Wij denken vaak in onze normen en goien het paard dan een deken op. Terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben (Ik bedoel hiermee NIET paarden die kort in het haar moeten blijven of geschoren zijn). Wind en regen kunnen ze ook goed tegen, pas als ze echt gaan rillen is een dunne deken gewenst.

*edit* in het wild is er toch ook niemand die ze een dekentje komt brengen??

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:38

die van ons moeten kortg in het haar blijven, de andere paarden ( twenters ) houden we ook gewoon de deken af

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:41

ja dan is het inderdaad een ander verhaal, maar dat heb ik al aangegeven.Maar dat neemt niet weg dat een fleecedeken nog steeds het tegengestelde doet dan wat een paard nodig heeft na de training....

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:41

Even niet alle paarden over een kam scheren lonnie! Mijn pony is dus echt een koukleum, die staat te shaken op stal als hij geen deken op heeft! Hij staat nu al onder een 200 grams deken, met een fleecedekentje eronder, en hij heeft het echt niet superwarm daaronder hoor! Voordat hij onder dek stond, en het wel al kouder was, kon ik niet normaal rijden, had hij het zo koud dat ie gewoon met rijden vervelend werd tot ie echt opgewarmd was. Ik stap/draaf hem ook met een fleecedekentje los, dan blijft ie tenminste rustig, anders wil ie alleen maar rennen om warm te worden.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:46

lonnie schreef:
pas als ze echt gaan rillen is een dunne deken gewenst.



of een iets dikkere Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:02

Mijn bijrijdpaard staat nu nog dag en nacht buiten zonder deken, maar gaat vandaag of morgen op stal. Na het rijden gooi ik er een fleecedekentje op zodat hij sneller opdroogt, omdat ik anders nĂș al een half uur moet uitstappen Lachen

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:03

zolang hij goed is uitgestapt, dus niet meer loopt te pompen, kan het echt geen kwaad als je paard dan nog nat is

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 20:07

Hey

Het gaat erom hoe je paard zelf is.
Lady is echt geen koukleun en met 20 graden staat ze te zweten buiten in het land en gaat ze onder de bomen staan.
Bij ons krijgen ze alleen een deken als het echt extreem koud is.
Bij Beauty is het anders, die is 30 jaar en heeft het echt koud in de winter. Hij is dan ook de enige die met deken staat!

Is een fleecedeken echt zo slecht? Ik stap d'r altijd 15 minuten uit in de winter. Voor het laatste beetje opdrogen leg ik er dan de fleecedeken op.

Bij ons is het nog niet extreem warm, je merkt wel dat ze al dikker in d'r vacht gaat zitten. Maar dat komt ook omdat het bij ons vrij donker is op stal zonder lichten aan en omdat ze elke dag buiten staat.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:10

een deken is echt slecht, een paard wil na het werken zijn warmte kwijt, de porien staan open en als je er dan een deken oplegt houdt die alle warmte tussen de deken en het paard vast. Gevolg: de warmte kan niet weg. Het heeft dus geen enkele zin. De beste manier om af te koelen is goed uitstappen, koud water eroverheen, weer stappen en daarna nog eens afspuiten met koud water. (behalve al je paard daarna t land in moet natuurlijk in de winter) maar normaal gezien is goed uitstappen dan voldoende.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 20:16

maar als ze onder het zadel zweet (dus onder het dekje) en de rest wel droog is spuit je d'r dan ook af? Ik haal er een handdoek overheen en dan de deken. Vaak gaat hier zo'n 10 minuten overheen.

In de winter spuit ik d'r nooit af, dat vind ik veel te koud (misschien zij niet, maar ik doe het haar niet aan).

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:00

lonnie schreef:
een flleecedeken is hardstikke slecht, houd de warmte vast ipv dat die wegkan....Er komt dus geen deken op. Goed uitstappen is het belangrijkst


Als je de deken oplaat en niet afhaald is het heel slecht ja, maar voor even na het rijden niet (nadat je goed heb uitgestapt natuurlijk!)

Lady staat ook zonder deken in het land (anders wordt ie gesloopt door de rest van de paardjes *LOL* met dit koudere weer doe ik na het rijden wel al haar zweetdekentje even op, kan ze lekker droog het land op. Ze staat nu wel al snachts binnen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:05

1 van de pony's stond van de week al te rillen... die maakt geen echte wintervacht aan.... Alleen vanmiddag in het zonnetje gaat de deken even af.... maar dat geeft ze min of meer ook zelf aan.....ook als de deken op moet trouwens Haha!
de rest staat zonder deken, ben ook geen dekenfan...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:00

nu al