een touwhalster bij een shet¿?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat vinder julie is dat raar¿?

ja vreselijk raar
2 (6%)
ja best wel raar
2 (6%)
nee valt wel mee
2 (6%)
nee helemaal niet
27 (81%)

Totaal aantal stemmen: 33


Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

een touwhalster bij een shet¿?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:31

il heb gister avond een touw halster op bokt gekocht, maar nu wil ik weten wat vinden julie van een touw halster bij een shetlander¿?
ik heb namelijk ergens gelezen dat dat heel raar was. dus ik vroeg me af is dat echt raar¿?

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:39

ik zie het probleem niet hoor Tong uitsteken
al het leuk staan bij je shetlander moet je het zeker doen!!!
je moet je shet hem alleen niet omdoen als je hem/haar vastzet...
maar met wandelen kan het best!

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:40

en rijden toch ook

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:43

ja er mee rijden kan ook(moet je shet wel makkeijk te sturen zijn) maar je kan ze er het beste echt niet aan vastzetten omdat een touwhalster niet kapot gaat als je shet gaat hangen.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:48

calice schreef:
ja er mee rijden kan ook(moet je shet wel makkeijk te sturen zijn) maar je kan ze er het beste echt niet aan vastzetten omdat een touwhalster niet kapot gaat als je shet gaat hangen.


Of je kunt een snelbreek touw kopen, ze breken wel heel snel Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:48

Waarom wilde jij perse een touwhalster bij je shet hebben? Een touwhalster werkt scherper in dan een gewoon halster, dus als het niet nodig is zou ik het gewoon bij een gewoon halster houden.

Aan een touwhalster kun je je paard niet vastzetten, het is meer om aan NH te gaan doen. Doe je dat niet, en is je paard verder gehoorzaam: waarom meteen tot het scherpste halster grijpen wat er bestaat?

Ik zeg altijd: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Als je ervaring hebt en weet hoe hard je kunt inwerken en moet inwerken, en vooral wanneer je moet inwerken is een touwhalster geen probleem. Maar alleen een touwhalster kopen zonder dat je weet wat er mee wordt gedaan (en die indruk krijg ik toch een beetje)....tja, waar ben je mee bezig?

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:52

ik rij liever met halster maar daar reageert hij niet op daarom ga ik het zo proberen

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:53

maat ik ga hem niet vast zetten er mee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:58

sammylover schreef:
ik rij liever met halster maar daar reageert hij niet op daarom ga ik het zo proberen


Er is nog een andere bitloze optoming die ik duidelijker vindt voor een jong paard of voor paarden die nog niet zo vaak zonder bit gereden zijn: de side-pull. Helaas weet ik niet of ze die in Shet maat hebben.

Afbeelding

Een touwhalster heb je onder de kaak vast, rechts en links kun je daar minder duidelijk mee aangeven dan met de sidepull.

Afbeelding

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 17:57

hoe duur kost zo ding¿? ik heb gevraagt of hij iets groter kon dan een shet meischien helpt het. maar ik heb weinig geld Verward

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 17:57

en het ziet er zo riempies achtig uit

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:14

Ik vind het absoluut niet raar bij een Shet hoor, kan bij alle paarden!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:36

Ja hoor kan prima!! Weet je wat scherp is??? Een bit!!!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:37

ja waarom zou het bij een shet niet kunnen Verward

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:39

Cassidy schreef:
Waarom wilde jij perse een touwhalster bij je shet hebben? Een touwhalster werkt scherper in dan een gewoon halster, dus als het niet nodig is zou ik het gewoon bij een gewoon halster houden.

Aan een touwhalster kun je je paard niet vastzetten, het is meer om aan NH te gaan doen. Doe je dat niet, en is je paard verder gehoorzaam: waarom meteen tot het scherpste halster grijpen wat er bestaat?

Ik zeg altijd: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Als je ervaring hebt en weet hoe hard je kunt inwerken en moet inwerken, en vooral wanneer je moet inwerken is een touwhalster geen probleem. Maar alleen een touwhalster kopen zonder dat je weet wat er mee wordt gedaan (en die indruk krijg ik toch een beetje)....tja, waar ben je mee bezig?


Sorry maar als je het gewoon goed gebruikt kan je toch gewoon een touwhaltser gebruiken lijkt mij, gewoon om mee te wandelen bijvoorbeeld. Ik wandel zelf bijvoorbeeld liever met een halster dan met een hoofdstel, als die dan een hapje gras eet is het niet zo erg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:14

Om te wandelen is een gewoon Halster is dan toch ok? Waarom moet het dan meteen een touwhalster zijn? Omdat het hip is?

En Jantine 2: een bitloze optoming kan scherper zijn dan een bit. Een sidepull werk in op de neusrug, wat zo gevoelig is als jouw scheenbeen. Als je een stugge neusriem hebt met rawhide bekleed kan die heel snel de rug openschuren, en dan hoef je hem nog niet eens vast te houden. Een bosal, of sidepul of andere mechanische bitloze optomingen werken sterker in dan menig bit.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:31

Ik denk dat het net zoiets is als ankypads en setjes. Veel kleurtjes. Lachen en niet zo duur, zeker niet als je het zelf kan Knipoog. We blijven toch meiden die gek zijn op kleren kopen en spulletjes voor je paardje Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:42

Cassidy schreef:
Waarom wilde jij perse een touwhalster bij je shet hebben? Een touwhalster werkt scherper in dan een gewoon halster, dus als het niet nodig is zou ik het gewoon bij een gewoon halster houden.

Aan een touwhalster kun je je paard niet vastzetten, het is meer om aan NH te gaan doen. Doe je dat niet, en is je paard verder gehoorzaam: waarom meteen tot het scherpste halster grijpen wat er bestaat?

Ik zeg altijd: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Als je ervaring hebt en weet hoe hard je kunt inwerken en moet inwerken, en vooral wanneer je moet inwerken is een touwhalster geen probleem. Maar alleen een touwhalster kopen zonder dat je weet wat er mee wordt gedaan (en die indruk krijg ik toch een beetje)....tja, waar ben je mee bezig?


De shetjes bij ons op stal hebben ook allebei een touwhalster !
Wij gebruiken het als we grondwerk met ze doen. Je hebt door het touwhalster toch meer invloed dan met een gewoon halster. Ook met het wandelen krijgen ze (om dezelfde reden) het touwhalster om.

Ik ben het eens met je stelling "zo hard als het moet, zo zacht als het kan."
Nu zijn Schecki & Biene 2 zeer eigenwijze dametjes (vooral Biene Rolleyes ), die zeer goed weten hoe het allemaal moet, maar die geen gelegenheid onbenut laten om over de schreef te gaan Clown !
Ook de kinderen die met de Shetti´s werken/wandelen, weten hoe ze met het touwhalster om moeten gaan!

Het touwhalster is idd absoluut niet geschikt om je pony mee vast te zetten!!!

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 07:58

ik ook niet vast mee zetten.
maar ik ga er mee wandelen dan luisterd hij toch nog een beetje naar mij kan kan hij makelijk gras eten zonder dat het tussen he bit komt.
met rijden is hij strond eigenweis en ik weer dat hij een hekel heeft aan het bit( die wil hij nooit in). en ik bij wel vaker met halster maar dat gaat niett hij word dan alleen maar egenwijzer. ik ik heb het gevraagt en het was niet dat hele ruwe touw.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:10

Cassidy, ik vind dat je ergens wel gelijk hebt, maar dit vind ik niet persé in het geval van een shet. Waarom zou het bij een shetlander niet kunnen/onverantwoord zijn en bij een grote pony wel? Ik vind een touwhalster bij een shet niet anders als bij welk ander paard dan ook. Bij ieder paard moet je weten hoe het halster in werkt. Jou reactie vind ik dus meer op het touwhalster zelf slaan dan om de vraag; wel of niet bij een shetlander. Dat maakt imo nl niet uit. (niet rasgebonden lijkt me zo..)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:16

Nee, het gaat erom dat je donders goed weet wat je met een touwhalster doet. En de vraag of een touwhalster bij een shet kan NADAT ze het halster heeft gekocht, laat mij zien dat er NIET van tevoren over is nagedacht, en de TS NIET weet wat hij daarmee in handen heeft en hoe scherp het kan zijn. Kan me vergissen, maar dat is de message die overkomt.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:16

ik heb hem gister binnen gekregen en het is niet zo heel sherp. ik heb er wel eens eerder 1 bij me vorge verzorg pont gehad dus ik weer donders goed hoe ik er mee om moet gaan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:25

Dus waarom vraag je je dan af of het raar is bij een shet? Trek jij je altijd dingen aan die een ander zegt of die je ergens leest? Als je bezig bent met NH zou je toch moeten weten dat je gewoon je gang moet gaan en je niet moet bekommeren om mensen die dat "raar" vinden...

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:28

soms wel, Bloos het boek waar in ik had las had veel dingen goed.
maar ja dat niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:40

Informatie in paardeboeken zijn richtlijnen en geen gebruiksaanwijzingen...