Overnemen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zal ik Djirwa overnemen of de situatie zo laten als het is?

Ja, Djirwa overnemen!
6 (27%)
Nee, Djirwa niet overnemen!
10 (45%)
Ja, maar pas vanaf het voorjaar Djirwa overnemen.
6 (27%)

Totaal aantal stemmen: 22


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 23:30

Hai!
Weer eens zo'n onderwerp: moet ik het doen of niet? Haha! Het wordt een beetje saai misschien maar ik heb ook zo'n dilemma..waar ik een beetje hulp van paardenminnend Bokt best kan gebruiken!

Het zit zo: ik verzorg Djirwa nu anderhalf jaar. Djirwa is een witte arabische merrie van 18 jaar oud; opgenomen in het stamboek; goede papieren;lief; intelligent en met een beetje een vervelend verleden en daaruit volgende probleempjes (mager zijn en blijven en eenkennig.)
Het vervelende verleden is niet te danken aan de huidige eigenaren maar aan een meisje aan wie zij haar verkocht hadden en van wie ze haar vervolgens weer teruggekocht hebben.
De eigenaren zijn een ouder stel (jaar of 60 oud) en ze doen niets met Djirwa. Alleen uitmesten en voeren en de dierenarts betalen als die er moet zijn. Rijden en poetsen e.d doe ik. Speciaal of extra voer kopen doe ik, wormenspuiten haal ik, hoefsmid doe ik, dekens oid haal ik.

Vorige week zei meneer ineens zomaar of ik haar niet wilde hebben!! Hij wilde een goede baas voor haar en hij vond dat ik dat was.(Compliment!) Maar zou ik dat wel doen?
1. heb geen weiland of stal. (maar dat lijkt vanaf komend voorjaar zo goed als geregeld te kunnen worden bij kennissen hier op het eiland)
2. DA kosten kunnen toch heel hoog zijn als het tegen zit en ik ben nog student..
3. ze is al wat ouder; zou ze niet beter lekker op haar stekkie kunnen blijven waar ze haar hele leven heeft gewoond?
4. op dit moment heb ik dus gedeelde lasten en vooral de lusten; wat zou het voor toegevoegde waarde hebben indien ik haar eigenaar ben? Het lijkt toch al of ze van mij is..

Heel erg graag jullie mening hierover..Doe er wel een poll bij; is wel makkelijk voor de verhouding ja/nee.

Alvast super bedankt!!

Fem

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:48

Moeilijk, moeilijk er gaat echt werkelijk niks boven een eigen paard. Maar zoals de situatie nu is het eigelijk perfect voor jou, probeer dat te houden. Ze zullen haar toch niet verkopen anders? En als je haar koopt zit je misschien met het probleem dat je later een jonger paardje wil en dan zou je er al 2 moeten aanschaffen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:09

Misschien kun je een goede afspraak maken met de huidige eigenaren. Bijv. dat ze nog een tijd meebetalen of zoiets dergelijks, als er onvoorziene uitgaven komen?
En ik weet niet waar ze nu staat, maar als ze bij de huidige eigenaren staat, zou je haar daar dan niet kunnen laten, kosteloos?
Ach, volgens mij komen jullie daar best uit.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:37

Willen zij van Djirwa af dan? Het is me namelijk niet helemaal duidelijk waarom ze haar aan jou willen geven.

Kun je anders niet afspreken dat ze bij deze mensen blijft staan en dat de regeling blijft zoals die nu is en dat je haar nĂ  je studie overneemt?

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:12

Nou ik zou haar lekker daar laten staan als die mensen daat ook goed vinden natuurlijk , ze is nu toch ook al beetje van jouw er veranderd dan toch niet veel alleen dat jij dan alles zelf moet betalen enzo..
Maja dan is ze wel ECHT helemaal van JOU Knipoog! kweet het ook niet haha

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:20

Als de huidige eigenaren echt van haar afwillen, zou ik haar toch pas in het voorjaar overnemen, als je zeker weet dat je er plaats voor ehbt. Heb je ook nog een paar maanden de tijd om te sparen voor onvoorziene uitgaven Lachen

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:22

ik zou haar daar gewoon laten staan, je zegt zelf al dat t al lijkt alsof t je eige paardje is!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:11

Mainat: nee, ik geloof niet dat ze haar zouden verkopen. Daar hebben ze ervaring mee en niet zo'n goede! Dus dat is al wel een goed punt. En je hebt ook zeker gelijk met het jongere paard. Als ik een beetje geld zou hebben straks na mijn afstuderen zou ik dolgraag een groter en jonger paard willen.
Soesie: volgens mij is dat nu juist het punt voor hem; nu moet hij elke dag mesten en voeren en daar heeft hij geen zin in. Denk juist dat als ik haar overneem ze daar weg zou moeten. Er valt vast over te praten maar ik zou haar op termijn daar weg moeten halen.
Ellenlouise: zij doen er niks mee en hebben alleen de lasten ervan: mesten, voeren en da-kosten. Hij vind daar vooral niks meer aan; zij vind het geloof niet zo erg.
tamaraatjuh:ik ben er eigenlijk zeker van dat ik plaats heb vanaf het voorjaar. Kennissen laten een huis bouwen met stallen, een bak en er is weiland. Daar mag ze staan.

Maar het is natuurlijk wel echt zo dat deze situatie voor mij de meest ideale is. Ben er ook bang voor dat als ik straks afgestudeerd ben en ik een baan heb (bijvoorbeeld..)dat ik dan niet zoveel tijd meer voor de arme pony heb.Ik ga waarschijnlijk de advocatuur in en dat is hard en veel werken in het begin. Als ze dan van mij is voel ik me doodschuldig..
En toch, ik wil al vanaf het moment dat ik kan praten een eigen pony..moeilijk

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:16

enige wat ik er van zeggen wil is dat asl je besluit haar te nemen dat je dan dingen heeeeel erg goed ook op paier moet laten vastleggen. zo voorkom je later eventueel problemen als de mensen haar ineens terugwillen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:43

Ik zou het wel doen. De leeftijd van de merrie maakt in dit geval inzoverre uit dat je haar niet meer kunt verzekeren. Het klikt met jullie twee, en dat ziet de eigenaar ook, en bij de eigenaar beginnen ook de jaartjes te tellen. Als hij het mesten een probleem vindt, dan kun je aanbieden dat van hem over te nemen als je haar daar kunt laten staan. Kosten van DA, daar valt wel een mouw aan te breien als het zover is.

Ik ga met je mee dat je een ouder paard niet verkast, maar als het niet anders kan passen ze zich wel aan. Een Arabier kan heel oud worden, dus om de leeftijd hoef je het niet te laten.

Ik zou zeggen ga er voor, en zie waar het schip strandt.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:14

Als jij haar niet wilt kopen, verkopen ze haar dan aan iemand anders, of blijft ze daar dan staan, en blijft alles hetzelfde?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:16

Serendipity1 schreef:
Als jij haar niet wilt kopen, verkopen ze haar dan aan iemand anders, of blijft ze daar dan staan, en blijft alles hetzelfde?


Daar zou ik niet van uitgaan. Als de eigenaar het echt zat is (of in het ergste geval financieel niet meer op kan brengen) dan zal ze toch echt weggaan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:17

ik zou het niet doen

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:23

Als het voor hun alleen lasten zijn (mesten en poetsen zoals je zei) kan je die misschien van hen overnemen. Maar dat het wel hun paard blijft, dus verder zoals het al is.

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:36

ik ben het eens met marieke.

een ouder paard overnemen zou ik niet doen, het is duidelijk dat die mensen dat beestje graag zien. zij kunnen het zeker een warme thuis geven en verzorgen(dan meest financieel) als het ziek word

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:56

idd,bied aan dat je om de dag uit mest,de andere dagen opstrooit!!
en evt. meebetalen aan de d.a!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:03

idd vragen of je mesten mag overnemen en evt. voeren na het rijden. (weet niet hoe vaak ze voer krijgt, maar als jij er bent geweest en haar daarna voert hebben ze weer een keer minder.....)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 14:54

Wel goed lezen hoor!;)
Natuurlijk poets ik haar (zij doen daar niets aan)..voeren doe ik altijd al als ik ben geweest. Ze staat bij hen achter huis en hij doet dan altijd alles op zijn manier, zijn tijd en zijn tempo.
Qua kosten hoeft het ook allemaal niet anders: ik betaal de hoefsmid, de tandarts, extra of ander voer, dekens en tuig. Het enige dat ik er dus nog bij zou krijgen is da. En de hoofdverantwoordelijkheid!
Je moet ook niet vergeten dat ik niet elke dag op het eiland ben en voor haar kan zorgen: studeer in groningen en ben 3 a 4 dagen per week op Terschelling. Het is ook niet een vraag van taken verdelen maar meer een vraag of ik haar over zal nemen of dat ik de situatie zo laat.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:47

Als ik jou was zou ik het dan zo laten. Als ze toch niet aan een ander verkocht word. is beter zo voor jou. En wie weet kan je d'r later overnemen. Als je financieel ook wat zekerder bent.