opzadelen een groot drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:43

Laat haar rug eens nakijken. Als dat in orde is, dan is het zadeldwang. Paarden krijgen dit door als ze eens wat hard aangepakt zijn met aansingelen bijvoorbeeld. Hoe je dit kunt oplossen. Laat hem eens 24 uur met een anti rol singel om staan. Op de wei bijvoorbeeld. In alle gevallen was het dan zo over. Maar dan moet je wel alle medische problemen in de rug uitsluiten eerst. Anders maak je het alleen erger. Veel succes!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:25

Rinske schreef:
Nicole heeft ook zadeldwang. Die probeert ook te bijten en te slaan tijdens het opzadelen. Haar zadel psat perfect en er is ook niks medisch aan de hand. Ik negeer het gewoon en als het zadel erop ligt beloon ik haar Lachen
Ik denk niet dat het bij Nicole nog overgaat, maar ik heb me er bj neergelegd.


Probeer eens haar 24 uur op de wei te zetten met een anti rol singel. Alle paarden waar we dit bij hebben toegepast waren daarna 'genezen'.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:56

vhnele schreef:
Hoe/waarom werkt dit?


Aangezien ze nu constante druk houden door de antirol singel kunnen ze eraan wennen in een fijne omgeving en in het begin lekker lastig doen zonder dat iemand er last van heeft. Na genoeg uren zo'n ding om te hebben gehad weten ze niet beter en zijn ze daarna braaf. Als het heel erg is kun je het ook af halen na die 24 uur en daarna nog eens herhalen maar dat is meestal niet nodig.

Het is te vergelijken met trailermak maken, als het maar vaak genoeg gebeurd zonder negatieve ervaringen worden ze vanzelf rustiger.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:32

Kanzi schreef:
Maar het gaat niet om het dragen van het zadel of de druk van de singel.
Volgens mij is dit paard bang als hij het zadel ziet, dus echt de aktie van het zadel opleggen is het probleem. (toch?)


Denk niet dat het paard opeens een angst voor het zadel gaat ontwikkelen. Denk ook niet dat de paard het zadel zien redeneert met de druk op zijn rug. En dit is een probleem wat aan pijn of angst/irritatie door de druk ontstaat. Dan moet je eerst uitsluiten of het medisch kan zijn, is dat uitgesloten kun je ze aan de druk laten wennen.

Edit: En inderdaad een goede zadelmaker laten kijken of het zadel wel (nog) goed ligt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:49

Kanzi schreef:
Die van mij is eens heel erg geschrokken tijdens het opzadelen en was vervolgens ook bang voor het zadel.
Ik heb hem weken op het land gezet met een dekensingel om, maar het heeft niets geholpen, werd juist erger.
Ik kan me voorstellen dat deze methode wel goed werkt bij een groen paard dat gewoon nog moet wennen aan het idee van een zadel.


Bij groene paarden hebben we dit juist nog nooit gehad, misschien dat het bij de ene beter uitpakt dan bij de ander.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:49

elady schreef:
hey

Lady heeft het ook. Mijn instructrice vertelde me dat het een merrie was en dat het daar ook mee te maken had. Ik vond dat erg vreemd, waarom een merrie wel en een ruin niet Verward
Ik dacht gelijk aan het zadel, het blijkt goed te liggen en haar rug is ook goed. Soms gaat het echt goed en staat ze ffies te draaien maar soms...dan blijft ze boos doen met d'r hoofd.
Singel ik buiten aan is er niks aan de hand, maar binnen op stal het zadel erop leggen, hm...is niet onze liefste handeling van alles.


Ik hoop dat je een goede oplossing vind en dat het ook werkt.


Omdat merries er bekend om staan meer te zeuren. Net als wij vrouwen Schijnheilig
Bijvoorbeeld het bekende fenomeen: Zeikmerrie's Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Geralda1994, Googlebot, GrapeshotBot, YandexBot en 35 bezoekers