Stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 10:21

In hoeverre kan het eten van stro kwaad, buiten het gevaar van stro-koliek om?
Onze paarden staan op een nieuwe stal waar ze 's nachts op een zeer dikke laag stro staan. Voorheen stonden ze op zaagsel.
Nu zijn onze paarden zeer dik geworden door vakanties en een vette weide. Inmiddels staan ze overdag op een magere wei, maar zelfs met een 1/4e schepje brok en meer beweging blijven ze er opgeblazen uitzien. Mijn paard zie ik verder geen stro eten, maar het paard van mijn vriendin wel.
Wordt een paard eigenlijk dik van stro eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:23

Ik heb een grote open stal, en strooi die meestal maar voor een kwart of de helft op. Ik kan er de volgende dag op rekenen dat een kwart is opgegeten (twee plakjes van kleine baaltjes). Ze ondervind er verder geen schade aan, is ook niet bijzonder opgeblazen ofzo. Een paard wordt niet blijvend dik van stro, maar kan er een volle buik (volle darmen meer) van krijgen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:05

Op de stallen die ik nu heb strooi ik al meer dan 12 jaar strooi als bedding. En dit voor veulens, merries, hengsten, en "jong spul".
Wat ik opmerk is dat zomers er minder van weg geknabbeld wordt dan 'swinters ... misschien omdat de weien 'dikke' zijn.
'swinters wordt er wel wat van opgeeten maar ik zie dit in het kader van bezigheids therapie en misschien wat buik vulsel omdat de hooi op is ten het ochtend.
Ze worden er niet dik van maar hun flanken vullen wel wat uit als ze er veel van eten. 'smorgens doe ik de hele meute buiten (soms met dikke buikjes) maar 'savonds na een dag normaal buiten beweging komen ze weer 'afgeslankt' Knipoog binnen.
Het is een wetenschappelijk feit dat paarden die op strooi staan minder stal ondeugdigheden ontwikkelen (bezigheids therapie Haha! ) dan paarden die op zaagsel staan.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:10

Mijn DA raadde me aan om Treasure juist meer stro en hooi te geven zodat haar mest harder werd. Stro is goed voor ze omdat ze wat te knabbelen hebben en daardoor niet vervelen en voor de vezels die ze nodig hebben. Als je niet overdrijft met stro geven kan het dus geen kwaad. Van stro worden ze niet echt dik.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:33

Star staat op zaagsel, maar buiten de voerbeurten van het hooi om leg ik altijd een plakje stro nog in zijn stal in een hooinet, zodat ie nog wat te doen houd en wat kan eten.