geen voetje geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:14

voetjes geven gaat goed... tenminste tot ongeveer 2 weken geleden. Toen besloot mevrouw dat ze haar rechter voorbeentje beter gewoon kon laten staan. En ze houd haar been gewoon stijf.

Ik ten einde raad laat er een klasgenote naar kijken maar nee ze krijgt het ook neit voor elkaar.
Maar toen ze gras mocht eten gaf ze het voetje wel nu is ie iig weer eens fatsoenljk gedaan maar dit is gewoon vervelend... en ze is echt heel sterk.. en weet niet meer wat te doen. Kwaad worden helpt niet want dan is het net een ezel... dan gaan alle voetjes stijf op de grond

wie o wie weet wat te doen?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:45

Tegen haar schouder aanduwen zodat ze het gewicht op haar andere been moet zetten.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:53

Of een klein pasje voorwaarts zetten en dan het been pakken als ze het optilt. En inderdaad haat gewicht op de andere kant duwen. niet vergeten te blonen als ze het voetje goed geeft

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:13

helemaal met hierboven eens Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:16

ilufprincess schreef:
helemaal met hierboven eens Lachen


ja en idd vooral niet vergeten te belonen als ze het goed doet

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:31

seren schreef:
Kwaad worden helpt niet want dan is het net een ezel... dan gaan alle voetjes stijf op de grond


Uhhhhhh, mijn ezels geven keurige voetjes.... Haha!

Als een dier plotseling iets niet meer doet wat ze daarvoor probleemloos heeft gedaan, ga dan op zoek naar de oorzaak.
Kijk eens of het linkerbeen wel helemaal goed is. Als dat been pijnlijk is, dan wil ze daar niet haar volle gewicht op zetten. Is haar rechterknie misschien pijnlijk? Heb je een keer te ruw haar been opgepakt?
Kortom, zoek een andere oplossing dan alleen maar denken "ze wil niet en dat komt omdat ze mij wil pesten".

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 18:47

Citaat:
Tegen haar schouder aanduwen zodat ze het gewicht op haar andere been moet zetten.

Nee werkt niet...
Pasjes naar voren, achter opzij niets werkt....

Citaat:
Uhhhhhh, mijn ezels geven keurige voetjes....

Als een dier plotseling iets niet meer doet wat ze daarvoor probleemloos heeft gedaan, ga dan op zoek naar de oorzaak.
Kijk eens of het linkerbeen wel helemaal goed is. Als dat been pijnlijk is, dan wil ze daar niet haar volle gewicht op zetten. Is haar rechterknie misschien pijnlijk? Heb je een keer te ruw haar been opgepakt?
Kortom, zoek een andere oplossing dan alleen maar denken "ze wil niet en dat komt omdat ze mij wil pesten".


We hebben echt al wel gekeken of er iets is hoor,
maar we kunnen niets ontdekken aan haar lopen draven of galop. Ze steunt ook niet meer op haar ene of andere been.
Kreupelt niet,

En het frapante is dat ze wel een voetje geeft als ze mag eten.... en dan kan je m netjes uitkrabben....

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:12

En als ze het weer doet heel veel blijven herhalen, steeds dezelfde volgorde. Anouar was vroeger ook een ramp, voorbenen ging prima maar achter kon je niet optillen dan ging hij schoppen. Nu tilt hij ze een voor een op zonder dat ik het hoef te vragen.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:39

Soms wilt het ook wel eens helpen om zachtjes in de pezen te knijpen.
Toen mijn paard haar kootbeen gebroken had moest ze weer leren het gebroken been te belasten. Ik moest haar goede voorbeen optillen. Dit ging heel moeizaam. Door zachtjes in haar pezen te knijpen tilde ze het goede voorbeen op.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:10

mijn pony had ook zoiets met zijn achterste benen ( maar hij sloeg dan zo effe in de lucht met zijn been, heel eng). maar dat was weer van de schrik denk ik

BTW nu is het opgelost, het was plots gedaan nadat de hoefsmid was langs geweest , omdat die veel sterker was en sindsdien is ie superlief Haha!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:45

Die van mij deed hetzelfde, maar dan met allebei zijn voorbenen. Ik ben nu al drie keer overnieuw begonnen met leren voetjes geven (en laten uitkrabben!!). zucht.

Nu gaat het met drie voetjes goed, alleen zijn linkervoorvoet kost nog ontztettend veel tijd en overtuiging. Maar ja, dat is ook logisch, hij had een paar maanden geleden iets gebroken in zijn linkerheup en hij moet nu leren dat het vanachteren niet langer pijn doet als hij zijn linkervoorvoet lang omhoog houdt.

Gewoon rustig blijven, belonen zodra het voetje opgetild wordt (die van mij stond daar de eerste paar keer zo versteld van, dat hij dat deel al heel snel door had) en daarna steeds langer vasthouden. Zorg ervoor dat je haar voet weer neerzet voor ze ongeduldig wordt. Ze moet niet leren vechten met je. Het is gewoon een kwestie van de langste adem hebben (en genoeg tijd om dat te hebben, natuurlijk).

En als dat na een paar dagen nog niet werkt, dan de peestruc proberen. Je moet wel de goeie plek vinden, natuurlijk, anders houdt ze hem gewoon stijf op de grond (dat doet die van mij ten minste als ik niet goed zit). en belonen zodra de voet omhoog komt en een supergrote beloning als hij omhoog blijft.

Zelf is de peestruc bij mij noodmaatregel, ik vindt het niet leuk om 'm pijn te doen, maar nu weet hij dat het geen zeer meer doet (hij had namelijk al een paar keer braaf zijn linkervoorvoet laten uitkrabben en toen begon hij weer koppig te doen), dus nu geef ik hem gewoon een aantal minuten de kans om het vrijwillig te doen en als dat niet gebeurt, dan maar de peestruc.

Succes ermee.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:51

mijn verzorgpony doet dat ook altijd bij haar rechtervoorbeen, als ze dan vast staat, trek ik aan t halstertouw, zodat ze een andere kant op loopt, en als ze dan haar rechtervoorbeentje op tilt, kan ik m zo pakken.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:14

pak een wortel, wat biks of iets wat ze lekker vind..

vraag voetje( want ze weet heus wel wat dat is). hou het lekkers voor, maar geef het niet. pas als ze voetje geeft, geef je het haar.

je kunt eerst met de andere voeten een voorbeeld doen. geeft ze die op commando, krijgt ze een beloning.

bij het voorbeen vraag je het dan ook, zeker weten dat ze t dan wel doet.

tegend e schouder aanduwen wil soms wel helpen, dan is het egwicht van het ben af en kun je die omhoog trekken.. tenzij je ene paard hebt wat even vrolijk weer terugduwt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:10

Nog leuker is dat áls je de voet eenmaal hebt (voorvoet) dat ie de andere ook intrekt.....