vraagje over paard thuis in laten slapen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

vraagje over paard thuis in laten slapen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 23:40

ik denk hier t liefst zo min mogelijk aan, maar omdat destiny nu weer iets vreemds heeft, wil ik het toch weten(zie: [MD] been wat dik maar niet warm, wel kreupel(foto's) )
als je je paard thuis laat inslapen, hoe doe je het dat met ophalen? ons hertje is thuis ingeslapen, net zoals de ezel van de buren, die moesten we dan langs de weg leggen en die werden opgehaald
oke een hert til je met zn 2en nog op, de ezel moest volgens een boer die weer verderop woont maar achter de auto worden gebonden en zo naar de weg worden gesleept(hebben we niet gedaan, maar met zn 3en op aanhanger gelegd en zo naar de kant vd weg gebracht)

maar als destiny thuis een spuitje krijgt, doe ik dat het liefste in de wei, maar hoe komt ze dan langs de weg? of kunnen ze je paard ook vanuit je wei ophalen? t is wel vrij breed bij ons achter tot in de wei

wie heeft zn paard thuis laten inslapen, en hoe is dat gegaan?

naar de slacht doe ik niet, ook omdat ze zo kreupel is dat ze niet goed kan staan wil ik ze niet in de trailer vervoeren als dat niet nodig is, bovendien ruikt het slachthuis altijd naar de dood, en mag er niemand haar hoofd echt aanraken behalve ik, dus zo'n kap op en dan een pin in haar hoofd zie ik niet zonder stress gebeuren dus dat wil ik niet, tegen een spuitje kunnen ze gaan vechten, maar dat zal ze zeker doen tegen het slachten dus daarom kies ik liever voor thuis een spuitje, al wil ik haar echt nog niet kwijt Huilen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:46

ik weet iig zeker dat Rendac niet je terrein op mag, die nemen alleen dieren mee die aan de openbare weg liggen.
Misschien als je de speciaal vervoer (halen ze alleen jouw dier op met die wagen) hebt dat het dan wel mag maar dat weet ik niet.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:47

Onze buren hebben hun beide oude ijslanders thuis in laten slapen .

Ze hebben ze niet volgens protocol naar de straat gesleept,maar de ophaaldienst wel 200 meter naar hun huis gedirigeerd.

Vervolgens niet gekeken toen ze in de kadaverbak werden getild.

Sterkte Ach gut

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:56

ik heb 2 jaar geleden mijn paard thuis laten inslapen

ze was 25 jaar oud en totaal verzwakt en het was beter om haar uit haar lijden te verlossen ! die beslissing is enorm moeilijk !!

ik heb haar vooraan aan het straat laten inslapen maar wel zodanig dat ze op zand viel en niet op het beton ! ik wilde niet dat ze achter een jeep naar voren werd gesleurd , ze heeft er trouwens niets van gemerkt want ik heb het op de plaats laten doen waar de smid haar hoeven altijd deed , dus zij dacht gewoon dat ze naar de smid ging !

ik heb haar zelf vastgehouden omdat ik wou dat ze in vertrouwde handen was en het moment dat ze vallen is verschrikkelijk maar ik was haar dat verplicht vond ik !

ik geef je 1 goede raad , laat je da ze eerst een slaapspuitje geven ipv de direkte dodelijke spuit
sommige dierenartsen geven ze enkel een verdovingsmiddel dat ze wat suffer zijn en spuiten dan rechtstreeks in het hart maar dan vallen ze echt letterlijk dood , laar je haar eerst in slaap spuiten dan valt ze eerst rustig in slaap !

nadat ze dood zijn word er een dekzeil over gelegd en ik had al op voorhand een afspraak gemaakt met het destructiebedrijf zodanig dat ze haar snel kwamen halen ! ze worden met een kraan opgetild , geen mooi zicht maar de enige manier om een paard van 600 kg in een vrachtwagen te krijgen !

ik heb een klein stukje van haar staart afgeknipt en hou dit bij als aandenken !

het is nu twee jaar geleden en nog zie ik dat beeld wanneer ze valt ! maar als het voor het paard het beste is om haar te laten inslapen moet je het doen voor het paardje !

mijn paard heeft een supergoed leven gehad en daar hou ik me aan vast !

groetjes en veel sterkte met deze zware beslissing , als je het er moeilijk mee hebt stuur me dan gerust een pb !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:57

als je geluk hebt vallen ze goed ja...een kennis heeft 2 jaar geleden haar paard ook aan de weg laten inslapen en die viel verkeerd, was geen houden aan en lag dus midden op straat, hebben ze dus evengoed nog moeten slepen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 00:05

Mijn paard heb ik indertijd in de veewagen gezet en daar in laten slapen. De staleigenaar wilde het gesleep op zijn terrein liever niet.
Mijn pony lag opeens dood in haar stal, die is daar uitgesleept door kennisen met een trekker en aan de openbare weg gelegd. Toen dat gebeurde ben ik naar binnen gegaan want dat wilde ik niet zien.

Als jij je paard op de wei in laat slapen zou je ook aan iemand met jeep of trekker kunnen vragen of ze haar voor jou aan de weg willen leggen. De Rendac mag het terrein niet op en dat zullen ze na alle ellende rond de MKZ, varkens- en vogelpest ook beslist niet doen denk ik.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 00:09

ik heb naast het hek van de tuin(waar de weg dus naast is en waar het hertje ook heeft gelegen) een grasveld, als het zover is dan laat ik haar dus naast het hek(op veilige afstand van het hek...) op het gras inslapen, maar als ik er alleen al aan denk ben ik bijna ziek van verdriet Verdrietig

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 00:09

Ik weet wel (heb het een paar dagen nog bij dapbodegraven gevraagd *slik*) dat ze daar je paard apart konden laten ophalen na het inslapen. Daar betaalde je dan ook weer dik 400 euro voor, maar dan werd je paard met een jeep+trailer opgehaald. Je paard werd dan op een brancard gelegd en zo naar de destructor gereden. Het ziet er natuurlijk wel wat fijner uit dan hoe het normaal gedaan wordt, maarja, je paardje voelt het toch niet meer. En apart cremeren of iets doen ze hier in nederland niet, dus voor die prijs heb je eigenlijk nog niet zo veel. Maarja, als je je paardje alleen wilt laten ophalen, moet je eens navragen bij je dierenarts of het ook zo kan.

Hopen maar dat je paardje niks ernstigs heeft! Succes ermee1!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:12

shana schreef
Citaat:
nadat ze dood zijn word er een dekzeil over gelegd en ik had al op voorhand een afspraak gemaakt met het destructiebedrijf zodanig dat ze haar snel kwamen halen !


Daar heeft ze een heel belangrijk punt! Als je iets te kiezen hebt, laat je paard dan niet op vrijdagavond of in het weekend inslapen, domweg omdat het destructiebedrijf je paard dan niet snel kan ophalen. Je wilt je paard niet het hele weekend langs de weg leggen, natuurlijk.

Vooraf een afspraak maken vind ik een heel goede tip! OK dan!

Renske, heel erg veel sterkte de komende tijd en beterschap voor Destiny. Ach gut

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:20

Rendac heeft 2 manieren van dieren ophalen. De eerste is de welbekende met vrachtwagen. De tweede optie is vaak onbekend, is ook duurder en dat is dat ze het dier ophalen met een trailer en dat ze alle begrip hebben dat je nog even afscheid wil nemen. Of ze echt op je erf komen dat weet ik helaas niet. Neem anders eerst eens contact met ze op. Ook de VA kan hier antwoord opgeven denk ik.
Sterkte

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:22

Wij hebben laatst 2 oude pony's in laten slapen, tegelijk met de afspraak met de dierenarts hebben we ook het vervoer geregeld om ze op te halen. Onze stal was in het verleden een melkveeboerderij en de boer had nog een erf abonnement zodat ze niet langs de weg hoefden te liggen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe.

Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:32

persoonlijk vind ik het nogal pijnlijk om je paard thuis te laten inslapen.. het hele gedoe om het tot aan de weg te slepen heb je op dat moment echt wel niet nodig.

Ikzelf heb mijn paardje 2 jaar geleden naar de kliniek gedaan. Daar hebben ze haar een stal gegeven en de volgende dag heeft ze een spuitje gekregen. Ik ben er heel de tijd bij gebleven en ik heb haar na mijn afscheid kunnen achterlaten in die stal, waar ze heel vredig lag. De kliniek zorgt dan voor de rest.

Ik heb het op deze manier gedaan om mezelf wat leed te besparen.. Het was immers heel onverwacht gebeurd en men lieve schat was amper 7 jaar oud..

Succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 08:35

tnx voor alle antwoorden Lachen

ik heb er ook aan gedacht om haar naar de DA te brengen en daar een spuitje te geven, maar ze is zo gestresst op een vreemde stal, dat ik denk dat ze daar meer tegen het spuitje gaat vechten, en ze krijgt pas een spuitje als ze echt kreupel is en blijft, dus dan zet ik haar liever niet onnodig nog op de trailer.

maar als ik naar de DA ga foto's maak en ze heeft echt iets ergs, dan blijft ze wel meteen daar.... al zijn er nog een paar mensen die graag afscheid van haar willen nemen denk ik, maar die laat ik het optijd weten mocht het zover komen...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:42

Als ik eerlijk mag zijn doe ik ze liever naar het slachthuis. Wij hebben dit ook gedaan toen de beslissing kwam om mijn oude te laten inslapen omdat genezing niet meer kon. Onze dierenarts raadde ons aan om haar naar het slachthuis te doen omdat we haar later niet uit de stal gingen kunnen sleuren naar de straat, het was heel erg warm + het feit dat nog eens een verlengd weekend was dus rendac kwam niet omdat ze niet werkten en dan maar 3 dagen een dode pony op je oprit te hebben dat kon ik niet aan. Dat beestje is puur op karakter in de trailer gestapt en uitgestapt in het slachthuis. was daar gelukkig niet zelf bij. Alleen mijn vader was niet echt te spreken over het personeel daar. Ze wachten niet eens met de dodelijke kogel totdat mijn vader weg was. Hij heeft haar dus zien vallen en hij was daar 3 dagen ziek van.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:44

Bij ons is een paard gestorven op stal, we hadden hem in een hoek van het erf gelegd Rendac kwam het erf op (aangezien het een paard betrof en mensen daar toch emotioneler mee zijn) en hebben het dier toen meegenomen.

Dus als ik jouw was zou ik Rendac even bellen om te vragen hoe ze ermee opgaan bij jouw in de buurt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:48

Ik zou haar gewoon naar de DA brengen en daar laten. Als het de tijd is dat 1 van mijn dieren moet gaan (even plotse dood uitgezonderd) dan wil ik dat niet aan huis. Mijn paarden zijn het ook gewend om wel eens op een andere stal te komen dus de stress zal niet meer zijn. IK wil niet dat mijn paarden op hun stal waar ze altijd veilig zijn geweest aan hun einde komen.
Gelukkig heb deze dingen al eens met mijn DA besproken omdat mijn ruin ook een chronisch probleem heeft en bij het volgende verval waarschijnlijk ook weggaat. Ik zet hem op de trailer en breng hem naar de stal van de DA waar hij wordt ingeslapen en waarna ik afscheid kan nemen en naar huis kan. MIjn DA zorgt dan voor de rest en dat geeft een stuk rust... .

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:17

petraaken, zoals ik al zei kan een vreemde destiny's hoofd niet echt aanraken, dus slachten zal niet zonder flink wat stress gebeuren, daarom kies ik daar niet voor.
Zwelgje, destiny is na een brand op stal en daardoor dus een paar x verhuisd van stal, erg gestresst als ze op een vreemde stal staat, zeker als Quentin er niet bij is, daarom kies ik er voor om bij ons thuis haar in te laten slapen als het zover is, maar dan dus wel op het grasveld naast het hek, zodat ze niet meer versleept hoeft te worden
maar mocht ze dus bij de DA zijn ivm foto's maken en het is dan heel slecht, dan blijft ze wel daar...

als het zover is bel ik rendac zeker eventjes, ook omdat ik haar niet te lang naast de weg wil laten liggen. ons hertje werd op kerstavond ingeslapen, die heeft er 10 dagen gelegen, gelukkig vroor het toen anders was het wrsch erg gaan stinken(in dat geval hadden we t hertje naar een boer in de buurt gebracht)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:01

Ik heb Luitenant in laten slapen op stal. Eigenlijk omdat ten tijde van de MKZ Luitenant niet naar de kliniek vervoerd kon worden. Er is toen iemand van kliniek Bodegraven op stal gekomen. Inslapen is mijn uitstekend bevallen, en zeker gewoon aan huis. Geen stress met vervoer en andere omgeving, alles gaat rustig en fijn. Luitenant is gewoon ingeslapen zoals ze ook op de kliniek doen, dus eerst narcose geven (na suffende spuit) en pas toen hij lag werd de laatste spuit gegeven, mar toen was Luitenant al lang niet meer bij bewustzijn. Ik heb er een prettige herinnering aan overgehouden dat het op stal is gebeurd.
In eerste instantie had ik ook die speciale trailer besteld bij Rendac. Op het moment dat Luitenant dood lag kreeg ik te horen dat dat niet kon ivm MKZ. Hij is dus s'middags opgehaald door de vrachtwagen. Daar was ik zelf niet bij, de boer heeft hem moeten slepen naar de straat met de trekker. Weet je, op dat moment is je paard toch al dood en merkt er niets meer van. Achteraf zal ik dus voor een volgende keer niet die speciale trailer laten komen, maar zorgen dat iemand het paard naar de straat kan slepen. Spreek wel heeeeel duidelijk met rendac af wanneer ze komen, zodat je paard zo kort mogelijk op het erf ligt.

Sterkte en ik hoop dat het voorlopig nog niet nodig is.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:33

Zit ook al een tijdje met deze vraag in m'n hoofd.
Mijn merrie van in de 20 gaat ook steeds minder.
Voor mij valt het slachthuis ook eigenlijk af om de redenen van Renske,maar ook omdat mijn paard met geen mogelijkheid meer in een trailer wil/durft.Liever geen stress-situaties en paniek voor die tijd.

Mocht het zover komen binnenkort,dan zal ik haar ook moeten laten ophalen...maar kun je daar goede afspraken over maken en hoe lang duurt het bijvoorbeeld dat ze komen?
Nadeel bij mij:ik woon midden in een woonwijk.Paarden staan hier achter het huis.Betekent dus dat ik mijn paardje hier midden in de woonwijk aan de straat moet gaan leggen??
Niet echt prettig voor de buurtbewoners en de kindertjes hier uit de straat...hoe werkt dat precies allemaal met Rendac?

Renske,sterkte met je paard en je beslissing...bij mij zit het er ook aan te komen Scheve mond

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:57

ik heb 5 jaar geleden mijn merrie moeten laten inslapen.. ook zij was een erg stress gevoelig typje. dus thuis inslapen was voor mij de enige optie..
De dierenartspractijk had met t destructiebedrijf de afspraak gemaakt en 's-morgen's om 8 uur was de vee arts er en om half 10 was ze opgehaald.. ik heb haar buiten op t veldje naast de stal laten inslapen, heb er nog een poosje bijgezeten om afscheid te nemen.. al doet t nu nog stees zeer.. maar oke.. (pinkt een traantje weg) toen ben ik weggegaan en hebben de eigenaren van de stal haar op een grote metalen plaat gesleept die ze er al vlakbij klaar hadden gelegd en toen met de trekker naar de weg gereden (was zo'n trekker met van die "hefarmpjes") en daar hebben ze haar net op de oprit gelegd (net uit t zicht van t fietspad wat er pal langsloopt) en netjes een zeiltje er over geleged.. dit heb ik gelukkig allemaal niet gezien en ben echt dankbaar dat die mensen dat voor mij hebben willen doen...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:10

Wij hebben koeboe inlaten slapen aan de weg. Dit was op een hele brede slag. Hier was ruimte zat en hij kon simpelweg niet verkeerd vallen.
De redac wagen kon er zo bij.
We hebben ze per telefoon van te voren uitgelegd waar dat ie lag. En vervolgens gezorgt dat we allemaal weg waren toen de rendac koe boe kwam halen.

Ik heb wel, toen koeboe dood was, Unity er aan laten snuffelen. Ze werd helemaal gek toen ik koeboe van stal haalde. Heb haar toen ondertussen even op de wei gegooit, ging ze overal zoeken.
Toen dus even laten snuffelen en het was over. Ze was ineens rustig.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:14

Renske, ik weet niet of het mogelijk is die straat verderop te gebruiken richting het bos waar we toen zijn geweest, maar dat zou voor Destiny miss ook wel een mooie oplossing zijn? Of als je ze meteen laat ophalen, kun je haar miss ook naar het clubveld (weitje) brengen en daar laten inslapen.
Ik ben denk ik 1 van de mensen die wel afscheid van haar zou willen nemen. Kijk maar of je het aankan... Ik ben er voor je, als de tijd rijp is!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:15

Die van mij is thuis natuurlijk gestorven op 19 jarige leeftijd in haar stal. Ze had iets in de richting van koliek.

Ik ben er gelukkig niet bijgeweest toen ze haar kwamen ophalen. Heb helaas geen afscheid meer kunnen nemen.
Ik was nog op school en me vader zei dat ze haar uit stal moesten slepen en vervolgens opgetakeld. Ben zo blij dat ik het niet gezien heb.

Als je in de wei met auto kan rijden is het misschien een optie? Bij ons zijn ze de bak ingereden omdat ze haar eerst de stal uit moesten slepen.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:20

LEt heel erg op met het meteen laten ophalen. Het kan soms wat langer duren voordat het paard helemaal weg is. Ze zijn dan vaak wel al hersendood, merken dus niets. Maar bij taaie paarden/pony's wil het hart dan nog wel eens doorkloppen.
Het doet je dan geen goed als die vrachtwagen in je nek staat te hijgen. De chauffeurs hebben nl. een bepaalde tijd per adres.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:26

Daarom is de DA er toch bij, die gaat pas weg als het hart gestopt is met kloppen.