Hoe wordt getest op zomereczeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoe wordt getest op zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:51

Op een topic wat ik heb gestart op medisch, bleek dat Jordy zijn klachten best wel eens zouden kunnen duidden op zomereczeem.
Hoe wordt dit eigenlijk getest of een paard last heeft van zomereczeem?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:03

Volgensmij is testen niet eens nodig maar zie je het vanzelf wel?

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:15

Pinky_girl schreef:
Volgensmij is testen niet eens nodig maar zie je het vanzelf wel?


Jordy heeft dus sinds deze zomer een grote plek onder zijn buik waarvan eerst werd gedacht dat het schimmel was, maar het blijft terugkomen en het jeukt verschrikkelijk, hij schuurt zijn buik en koker (daar zit het vlak voor) helemaal open. In zijn manen en staart heeft hij wel wat jeuk gehad, maar niet heel erg. Niet opvallend iig.
Op die plek op zijn buik stikt het vaak van de eczeemmugjes. In het topic op medisch werd gezegd dat zomereczeem vaak met een plek onder de buik begint, vandaar.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:05

Zomereczeem mugjes (cullicoides) komen bij elk paard voor en vinden de geur van een bezweet paard of die van een korst/open huid extra lekker.. Daar zijn de hare niet zo dicht op elkaar (net als in een staart en de manen) en kunnen ze beter prikken. Vandaar dat jij die mugjes waarschijnlijk bij de open plek op zijn buik tegenkomt. Ze komen bij ieder paard voor alleen een paard met zomereczeem is er allergisch voor. Door het speeksel van die beestjes krijgt hij jeuk. Of jouw paard zomereczeem heeft is moeilijk te beoordelen zo, en een algemene test bestaat er niet. Heeft hij zijn manen en staart geschuurd? Ik heb trouwens nog nooit een paard met aangedane plekken onder zijn buik gezien door het eczeem. Ik zou denk ik eerder aan iets anders denken. Hoe ziet de plek eruit? En heeft hij geen last van bv. zijn koker zelf? Als jet het niet vertrouwd zou ik de DA laten kijken. Die mugjes kunnen de open plek trouwens wel verder irriteren, net als vliegen. Anti-vliegen spul zou ik dan ook aanraden. Erom heen, niet op de plek zelf! Succes ermee!! ben benieuwd hoe het afloopt!

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:11


Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:14

Klinkt wel als zomereczeem. Toevallig stond er in de Tinkertales deze keer een heel artikel over zomereczeem EN een medicijn!!! Weet niet wat voor paard Jordy is, maar anders wil ik het artikel wel overtypen (hoooop werk) en het hier ergens plaatsen, want het kan voor heeel veel mensen DE oplossing zijn, omdat dit een medicijn is wat ECHT werkt! PM me anders maar ofzo....

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:16

nikkigioa schreef:
Ik heb trouwens nog nooit een paard met aangedane plekken onder zijn buik gezien door het eczeem.


En ik heb er al héél veel gezien, het kan echt hoor. Voel maar eens bij verschillende exceem paarden onder de buik.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:23

Guinness had vorig jaar ook plekken onder de buik en verder nog geen tekenen van zomerexceem. Ik dacht in eerste instantie ook aan schimmel, maar de Imaverol gaf geen enkele verbetering. Onder de buik wat schilferige plekjes en jeuk.
Deze zomer heb ik dus een halsdeken voor haar gekocht omdat ze haar manen en vooral voorpluk en oren kapot schuurde ! Ze had deze zomer veel minder plekjes onder haar buik en haar staart schuurt ze eigelijk niet meer dan een "normaal" paard.
Je hoort regelmatig hoor, dat zomerexceem paarden ook problemen onder de buik hebben.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:22

Berdien schreef:
Klinkt wel als zomereczeem. Toevallig stond er in de Tinkertales deze keer een heel artikel over zomereczeem EN een medicijn!!! Weet niet wat voor paard Jordy is, maar anders wil ik het artikel wel overtypen (hoooop werk) en het hier ergens plaatsen, want het kan voor heeel veel mensen DE oplossing zijn, omdat dit een medicijn is wat ECHT werkt! PM me anders maar ofzo....



Medicijn werkt niet hoor......
Is al een hoop over te lezen op Bokt
[MD] Middel tegen zomerexeem?