Vanaf welke maat is een paard een paard???? :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

nieuwe maat voor een paard??

1.569
13 (44%)
1.59
8 (27%)
anders...
8 (27%)

Totaal aantal stemmen: 29


Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Vanaf welke maat is een paard een paard???? :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 17:38

vanaf welke maat is een paard een paard en geen pony meer.. (en dan bedoel ik dus ook geen e-pony meer Knipoog ) Ik hoorde dat de nieuwe maar naar 1.59 (volgens mijn instuctrice) gegaan was inplaats van 1.569 !!! ik hoop dit echt niet, want mijn paard is 1.58! vandaar mijn vraag!!
Laatst bijgewerkt door Olevalover op 20-09-04 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:40

volgens mij is t gewoon 1.569 Scheve mond

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:41

zijn al best veel topics over wanneer een paard een paard is, misschien kun je een niet zo oud topic vinden met de zoekmachine Lachen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:58

Olevalover schreef:
Ik hoorde dat de nieuwe maar naar 1.59 gegaan was inplaats van 1.569 !!! ik hoop dit echt niet, want mijn paard is 1.58! !!



En wat dan nog? Dan is het toch nog steeds jouw paard? Of moet je hem dan niet meer, omdat het een pony is?? Ik mag hopen dat je toch meer om je paard geeft, dan alleen zijn stokmaat

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:59

Vanaf 1.57m is het een paard.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:10

Tyrza schreef:
Vanaf 1.57m is het een paard.

Dus als een paard 1.56 is het een D pony Lips are sealed?
E pony bestaat (internationaal) eigenlijk niet, dat is gewoon een klein paard. Ik heb geleerd dat boven 1.48 een paard was. (Wordt gezien als een E pony maar omdat die niet (internationaal) bestaan..etc..)

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:17

Mackie schreef:
En wat dan nog? Dan is het toch nog steeds jouw paard? Of moet je hem dan niet meer, omdat het een pony is?? Ik mag hopen dat je toch meer om je paard geeft, dan alleen zijn stokmaat

Nou ik wil liever niet bij de pony's starten, dat was niet mijn opzet, maar zou haar zeker niet verkopen.. Misschien als ik een groter beestje zoek, maar de aankomende 2 jaar iig nog niet Lachen (vind je wel een beetje bot reageren, alsof je gelijk het slechtste in mensen zoekt Verward maar kan het mis hebben )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:18

Citaat:
Dus als een paard 1.56 is het een D pony Lips are sealed?
E pony bestaat (internationaal) eigenlijk niet, dat is gewoon een klein paard. Ik heb geleerd dat boven 1.48 een paard was. (Wordt gezien als een E pony maar omdat die niet (internationaal) bestaan..etc..)

Hmmm... daarvoor zou ik eigenlijk de FEI regels eens door moeten spitten om te zien wat er nu geaccepteerd is.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:19

Skitter schreef:
Dus als een paard 1.56 is het een D pony Lips are sealed?
E pony bestaat (internationaal) eigenlijk niet, dat is gewoon een klein paard. Ik heb geleerd dat boven 1.48 een paard was. (Wordt gezien als een E pony maar omdat die niet (internationaal) bestaan..etc..)

ja ik vind dat ook altijd apart... maar mijn 1.58 m (na het bekappen Knipoog ) hoge viervoeter is dus wel een paard???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:25

Olevalover schreef:
ja ik vind dat ook altijd apart... maar mijn 1.58 m (na het bekappen Knipoog ) hoge viervoeter is dus wel een paard???

HIer in NL blijkbaar wel Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:26

Skitter schreef:
Dus als een paard 1.56 is het een D pony Lips are sealed?
E pony bestaat (internationaal) eigenlijk niet, dat is gewoon een klein paard. Ik heb geleerd dat boven 1.48 een paard was. (Wordt gezien als een E pony maar omdat die niet (internationaal) bestaan..etc..)

Oh ja.

Wij hier in NL noemen het C, D, E ponys etc,. Maar ik denk dat internationaal tot en met 1.56m als "Pony" wordt bestempeld.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:02

internationaal wordt het tot 148 bestempeld met pony daarboven paard Lachen
en idd vanavf 57 is het een paard in NL

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:02

Bij de stamboekopname van het KWPN moet de merrie 1.58 zijn. Dus vanaf 1.58 een paard zou ik zeggen. Een andere benaming voor kleinere "paarden"is ook wel hit

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:21

ik heb gehoord vanaf 1.59 ik d8 eerst altijs 1.55 !!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:32

met een epony mag je zoiezo ook bij de paarden starten. Ik mog met mijn epony ook bij de paarden starten als ik wou. Dus of 1.58 nou onder de ponys of paarden valt, je mag zoiezo tussen de paarden meer rijden. En volgens mij is tot en met 1.56.9 een pony

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:41

Waar vallen arabieren dan onder?? Die zitten altijd rond die grens.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:27

...en op een uitzondering na ook quarters, lippizaners, friezen, norikers, andalusiërs, veel dravers etc.
Tis weer zo'n vage oneigenlijk term. Ook de kleine Caspian en Sorraia zijn helemaal en volledig volbloed páárdjes.
'Pony' stond ooit voor kleine rassen van het type 'koudbloed'. Door gehussel van rassen en stamboeken voor allerlei varianten met al of niet bekende afstamming is dat begrip pony verwaterd en Nederland zou Nederland niet zijn als die een geheel van de internationale vuistregel af zou wijken.
Zo hebben wij een setje campo-andalusiërs van bekende afstamming maar zonder p.r.e.-registratie wat allemaal ponies zijn. Zal mij een worst zijn Haha! Ik heb ze om hoe ze zijn en wat ik er daardoor mee kan
Maar goed, wij wensen ook bitloos te rijden en met bij de paarden en ons gebruik passende zadels.
dat de wereld groter is dan één vorm van dressuur.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:53

Huertecilla schreef:
...Zo hebben wij een setje campo-andalusiërs van bekende afstamming maar zonder p.r.e.-registratie wat allemaal ponies zijn. Zal mij een worst zijn Haha! Ik heb ze om hoe ze zijn en wat ik er daardoor mee kan
Maar goed, wij wensen ook bitloos te rijden en met bij de paarden en ons gebruik passende zadels.
dat de wereld groter is dan één vorm van dressuur.


Beetje gefrustreerd Haha!
Het is idd zo dat alleen de Nederlanders weer wat verzonnen hebben nml. de E maat ,een maat waar internationaal niet aan gedaan word.... daar is alles tot en met 1.48 pony daarboven is het een paard.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:08

dit is een leuk topic, dit print ik uit voor mijn stalhouder.
Ik heb een zware koudbloed van 1.52 en ik moet het tarief voor een groot paard betalen

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:11

Ik dacht dat de grens ligt bij 1.575m...
maar bij elke verening zijn de regels weer anders, bij de een meten ze een paard/pony van 1.57m in de bij de paarden, bij een ander bij de pony's...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:43

smurf schreef:
dit is een leuk topic, dit print ik uit voor mijn stalhouder.
Ik heb een zware koudbloed van 1.52 en ik moet het tarief voor een groot paard betalen


Hahaha, maar die van jou vreet misschien ook wel het dubbele van de mijne van 1.45 Schijnheilig Knipoog ?

Of zijn norikers toch wel heel zuinig met voer?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:47

Norikers mogen weinig krachtvoer maar veel ruwvoer, maar ik gebruik ook nog eens geen stro, Morrie staat op vlas dat ik zelf moet kopen en aanvoeren, overigens moet je voer ook zelf kopen bij ons, ze krijgen 1 kilootje brok van stal per dag....

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:27

@ HC (die schreef:)
Citaat:
'Pony' stond ooit voor kleine rassen van het type 'koudbloed'.


Waarom worden IJslandse paarden en Fjorden paarden dan paarden genoemd? Volgens de eigenaresse van de Haflinger hier op stal zijn Halflingers ook paarden. Dus ik vraag mij af waarom ze dan geen pony's genoemd mogen worden... Of heb je je vergist?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:42

'Pony' wordt gebruikt om een maat en doelgroep aan te duiden.
'Paard' is een beschrijving van een type dier. Aangezien dat er vroeger geen andere 'paarden' bestond in die regio's waar IJslandse en Fjorden paardachtigen zich bevonden werden ze inderdaad als paard beschreven (of eerder gezegt van het dieren type paard).

Officieel, voor competitie, wordt een D-pony geclassificeerd tot 1.479 cm; daarboven
- in Nederland = is het paardje een e-'PONY' tot 1.579 cm.
- in Belgie = bestaat het dier niet tot het boven de 1.579 cm (dus 158 cm) is en dan is het een paard !
- rest van de wereld (buiten Europa) wordt veelal met HANDS als meet genomen en worden de klassen ingedeeld volgens deze methode. Dit laat toe dat er grotere "ponies" (tot bijv. 1.579 cm) wel aan spring, hunter of dressage kunnen deelnemen.

De meeste warmbloed stamboeken aanvaarden pas merries als ze minimaal 158 cm groot zijn!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:46

PeruaansePas schreef:
@ HC (die schreef:)

Waarom worden IJslandse paarden en Fjorden paarden dan paarden genoemd? Volgens de eigenaresse van de Haflinger hier op stal zijn Halflingers ook paarden. Dus ik vraag mij af waarom ze dan geen pony's genoemd mogen worden... Of heb je je vergist?

Nee, niet vergist.
Van oorsprong is de term pony echt voor klein model 'koudbloed' bebruikelijk geweest. IJslanders en Fjorden zijn model 'koudbloed' en zitten inderdaad aan die kant van de paarden-stamboom.
Of je ze groot vindt en paard noemt of klein en dus pony is niet erg relevant.
Kijk: model Shetland = archetype (koudbloed) 'pony'
model Noriker = archetype 'koudbloed' (paard)
Beiden zijn telgen uit het nageslacht van de noordelijke wilde paardenrassen. Ook de Fjord is daar een archetypisch voorbeeld van.

Model Akhal Té en Woestijnarabier zijn typische telgen uit het nageslacht van de wilde paardenrassen/-soorten uit de warme zuidelijk streken met veel (zand)woestijn.
De iberische rassen, Andalusiër, Berber, Lusitano zijn voorbeelden van een zuidelijke wilde paardensoort uit bergachtiger gebied met harde bodem.

De ijstijden hebben dé cruciale rol gespeeld bij het verspreiden van de paardachtigen en het onstaan van de verschillende soorten. Dat begint al met de oversteek vanuit de Amerikas.
Zonder ijstijden geen landbrug in de Beringzee, geen landbrug, geen paard in Azië, geen paard in Azië, geen steentijdmens in de Amerikas, geen Clovis-techniek in de Amerikas, paard niet uitgestorven daar en alleen endemisch in de Amerikas

In eerste instantie kon het wilde paard vanuit centraal Azië alleen zuidwaards langs de ijskap, via het Midden-Oosten naar Afrika en pas daar daar ook westwaards.

De ijsrug die vrij lang permanent over de Pyrineën, Alpen tot in de Balkan lag heeft later een heel duidelijke scheiding tussen Noordelijke- en Zuidelijke types veroorzaakt toen de paardachtigen zich vanuit centraal-Azië west- en zuidwaards verspreidden. Deze ijsrug heeft ook voorkomen dat het paard in Italië en bv. Griekenland endemisch kon worden; daar heeft het paard dus nooit in een wilde vorm rondgelopen.

Het iberisch schiereiland kon bereikt worden doordat de Straat van Gibraltar droog lag en het kenmerkende wilde paard in het huidige Marokko/Tunesië en Spanje/Portugal was hierdoor hetzelfde.

De Sahara heeft weer een heldere scheiding tussen boven en onder die woestijn gezorgd: er boven komen de 'echte' paarden voor, er onder wordt hun plek door de zebra-achtigen ingenomen.

Let wel; dit is niet míjn visie maar een resultaat van genetisch onderzoek op basis van mytochondrisch DNA.
Hieruit kwam ook:
- dat de Prezwalski géén voorouder is van ook maar enig gedomesticeerd ras
- dat de Caspian en Sorraia niet verwant zijn aan de andere in die streken voorkomende rassen
- dat de iberische rassen een kenmerkende gen-cluster hebben die zéér oud is
- dat enkele noordelijke koudbloeden een kenmerkende gen-cluster hebben die zéér oud is
- dat 'de arabier' relatief jong is
- dat 'het gedomesticeerde paard' een a-typisch grote genetische variatie kent; er zijn minimaal 12 verschillende onverwante wilde paarden-variëteiten gedomesticeerd.

De huidige opvatting klein = pony, groot = paard is een recent en kunstmatig natte-apen-verhaal.

GEEN ENKEL OORSPRONKELIJK PAARDENRAS WAS HOGER DAN 15 HANDEN!!!!!!

Is een Prezwalski een pony??? Ik bedoel maar. Vergeet die term voor wat betreft de maat. Wil je paarden voor een klasse-indeling in hoogtematen opsplitsen maak dan gewoon hoogte-klassen
Zoals het nu gaat krijg ik wel héél erg sterk de indruk dat in NL het KWPN-stamboek defacto het exclusiefrecht voor de 'hogere' klasses in de Klassiek Dressuur opeist....
Hier in Andalucía wordt vele malen meer Doma Vaquera beoefend en ook daarbij is het uiterlijk vrij strak bepaald. Niet zo star als bij Klassieke dressuur en ook is de uitrusting een wéreld praktischer. Verder staat het je helemaal vrij welk type paard je er voor wil gebruiken en de maat speelt geen rol. Je moet binnen het plaatje 'vaquera' passen en verder wordt je getoetst op hoe je de oefeningen uitvoert PUNT.

Samengevat: pony versus paard is nu een béétje een oneigenlijke en niet-terzake doende indeling geworden.....

Enneh... álle warmbloedstamboeken zijn van oosprong gestoeld op paardjes die de 15 handen niet haalden Haha!
De Engelse Volbloed is een kruising tussen de Royal Mares van iberische afkomst en een setje hengsten die als oorlogsbuit uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten meegenomen waren. Hieronder was minimaal één Berber en minmaal één Akhal Té....
Dit geeft duidelijk aan hoe kunstmatig de indeling is Haha!