iemand die veulen ook niet naar opfok heeft gedaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

iemand die veulen ook niet naar opfok heeft gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:28

Ik wil graag weten wie zijn paard ook niet naar een opfok heeft gedaan en ook niet echt bij leeftijdsgenootjes had staan.En hoe het nu met dat paard gaat. Lachen

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:51

Als iemand daar vooruit durft te komen op bokt......Knipoog

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:06

Ik heb 2x een veulen gefokt en gehouden tot volgroeid paard.
Beide is prima gegaan ze stonden niet alleen maar met volwassen paarden iedere dag buiten.
Mijn haffie verwacht weer een veulen en die blijft heel misschien ook en dan gaat ie ook niet de opfok in!

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:12

Mijn hengstveulen wilde ik ook niet in de opfok, maar daar kwam ik snel op terug. Toen hij te sterk werd voor mijn oude pony had hij niemand om mee te spelen en toen was ik de klos. Na in de opfok gestaan te hebben kwam hij heel rustig en goedgemanierd weer bij mij op stal.
Ik zou het wel doen al is het maar voor de zomermaanden.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:16

Mijn veulen is net 4 maanden. Die mag nog ff lekker bij mama lopen. Ze gaat niet naar de opfok, maar blijft hier lopen. Opfok voor shetlanders is moeilijk te vinden. En er een leeftijds genootje bij kopen heb ik de ruimte niet voor.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:28

Ik heb mijn jaarlingmerrie ook gewoon thuis. Zij is heel laat geboren en zou ook pas in december naar de opfok kunnen...alle groepen zijn dan al zo'n beetje gevormd. Ik was bang dat zij dan met moeite een plaatsje zou kunnen verkrijgen, veel klappen terwijl het al zo'n scharminkeltje was!

Afgelopen zomer heeft ze gewoon bij mijn pony en ruin in het land gelopen.

Qua karakter, is het een schatje. Ik denk dat dat bij haar ook genetisch is, want echt veel heb ik er niet mee gedaan!

Deze winter blijft ze ook lekker bij mij op stal, en in april gaat ze naar een zomerweide.....in september haal ik haar dan weer op.

Waarom nu wel: Omdat ik mijn jonge hengst thuis heb, en dat scheelt volgend jaar weer een paard op het land, hou ik voor de rest meer gras over!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:50

Mijn jaarling zou eerst bij ons op stal blijven en samen met een andere jaarling twee stallen met een soort uitloop weiland krijgen...

Helaas stond ze van 1 op andere dag alleen omdat de andere eigenaar het veulen ergens anders had ondergebracht (geen opfok, maar bij familie) Scheve mond

Toen heb ik haar meteen naar een opfok gebracht omdat ik niet wou dat ze alleen zou staan.
Opzich heb ik er geen problemen mee als een veulen niet naar de opfok gaat, maar ik vind wel dat ze altijd samen met andere paarden moet kunnen staan ivm het sociaal gedrag.

Ze staat nu dus wel in opfok, en daar ben ik best tevreden over. Het enige wat ik wel jammer vind is dat het best ver rijden is en daarom ga ik maar 1 x in de 2 of 3 weken heen...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:52

Een van mijn vorige merries, Romy, heb ik als veulentje gekocht bij haar fokker. Ze heeft 4 maanden met haar halfzusje daar op stal gestaan en toen dat zusje verkocht werd heeft ze tot en met haar tweede jaar met een manegepony rondgelopen die met pensioen ging. Ze had een uitloopstal met een stuk grond in de winter, kwam in de winter regelmatig op de wei met de andere paarden op stal (verschillende leeftijden). In de zomerperiode stond ze dag en nacht met de andere paarden op het land.

Het was een zeer sociaal paard zowel naar mensen als andere paarden, niets mis mee. Helaas is ze al vrij jong (4 jaar) overleden aan koliek Huilen .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:07

NoaC schreef:
Als iemand daar vooruit durft te komen op bokt......Knipoog


Verward En waarom niet?? Ik durf wel te zeggen dat ik persoonlijk geen fan van die grote opfokgroepen ben. Tig veulens in een wei, waar niet meer naar omgekeken wordt. Niet bijgevoerd (wat veel veulens best kunnen gebruiken), niet in de handen enz. enz.... En dan krijg je'm na twee jaar brood mager, onder de bijt en trap wonden en mensenschuw weer terug. Nee dank u...

Ok, ik beschrijf nu een uiterste, maar helaas wel een die érg veel voorkomt. Ik heb al té veel paardjes zo terug zien komen. En dan moet er even in 2 á 3 maanden geleerd worden om aan een halster te lopen, voetjes te geven voor de smid enz. enz.

Veulens voeden elkaar niet op, die raggen elkaar af. In een wilde kudde lopen ook niet alleen veulens bij elkaar... En het is meestal een 'oude tante' die de veulens opvoed.
Meest ideale situatie zou zijn als je een klein groepje tot ongeveer 6 paarden bij elkaar hebt, van verschillende leeftijden en ruinen en merrie's door elkaar.
Dat dit niet voor iedereen haalbaar is is duidelijk, maar het naar mijn mening zeker niet zo dat 'de opfok' dan altijd het beste alternatief is.

Ik heb mijn zelfgefokte veulen thuis gehouden. In eerste instantie bij de merrie en ik had er nog een shetlander ruintje bij, later dus alleen met dit shetje. Elke dat was ik bezig met m'n paard, werd vanaf dag 1 netjes opgevoed en leerde aan vanalles wennen. Na het spenen, wat heel geleidelijk thuis is gebeurd, heb ik de moeder moeten verkopen en is het veulen voor een tijdje naar een kennis gegaan om daar met een ander veulen op de wei te lopen.
Helaas ging dat niet helemaal naar wens en na 3 maanden had ik m'n veulen dus weer thuis. Vanaf dat moment is ze altijd samen met een shet geweest en verder niet. Wel wordt ze al vanaf een paar maanden oud geshowed en komt ze dus regelmatig tussen de andere paarden.
Ze is prima opgevoed, gaat normaal met andere paarden om, kan ook goed tussen andere paarden lopen zonder problemen.
Als je je veulen de juiste opvoeding geeft en minimaal 1 ander paard als gezelschap, kan het prima.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:10

Wij hebben pas 2 jaarlingen gekocht. En die zijn niet in de opfok geweest en komen daar ook niet Haha!
Ze staan bij ons met zn 2en in ons weiland.

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:12

Mijn 3 merrieveulens gaan ook niet in de opfok maar op een groot stuk land met een jaarling merrie en 2 shetten bij de buren. Ze hebben geen schuilstal ofzo maar ik vind dat niet echt nodig. Zo natuurlijk mogelijk als paard opgroeien vind ik belangrijk. Ze staan vlakbij dus we controleren ze vfaak en evt. kunnen we ze bijvoeren.

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:14

Onze draverveulens gaan nooit de opfok in, die blijven bij huis (komen uiteraard wel elke dag buiten) en komen elke dag in handen. Dat maakt het voor de kar beleren alleen maar makkelijker. Zijn altijd prettige paarden in de omgang, dus het schijnt zonder opfok toch te kunnen, een goedgemanierd paard Knipoog.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:16

Francis schreef:
:? En waarom niet?? Ik durf wel te zeggen dat ik persoonlijk geen fan van die grote opfokgroepen ben. Tig veulens in een wei, waar niet meer naar omgekeken wordt. Niet bijgevoerd (wat veel veulens best kunnen gebruiken), niet in de handen enz. enz.... En dan krijg je'm na twee jaar brood mager, onder de bijt en trap wonden en mensenschuw weer terug. Nee dank u...

Ok, ik beschrijf nu een uiterste, maar helaas wel een die érg veel voorkomt. Ik heb al té veel paardjes zo terug zien komen. En dan moet er even in 2 á 3 maanden geleerd worden om aan een halster te lopen, voetjes te geven voor de smid enz. enz.

Veulens voeden elkaar niet op, die raggen elkaar af. In een wilde kudde lopen ook niet alleen veulens bij elkaar... En het is meestal een 'oude tante' die de veulens opvoed.
Meest ideale situatie zou zijn als je een klein groepje tot ongeveer 6 paarden bij elkaar hebt, van verschillende leeftijden en ruinen en merrie's door elkaar.
Dat dit niet voor iedereen haalbaar is is duidelijk, maar het naar mijn mening zeker niet zo dat 'de opfok' dan altijd het beste alternatief is.

Ik heb mijn zelfgefokte veulen thuis gehouden. In eerste instantie bij de merrie en ik had er nog een shetlander ruintje bij, later dus alleen met dit shetje. Elke dat was ik bezig met m'n paard, werd vanaf dag 1 netjes opgevoed en leerde aan vanalles wennen. Na het spenen, wat heel geleidelijk thuis is gebeurd, heb ik de moeder moeten verkopen en is het veulen voor een tijdje naar een kennis gegaan om daar met een ander veulen op de wei te lopen.
Helaas ging dat niet helemaal naar wens en na 3 maanden had ik m'n veulen dus weer thuis. Vanaf dat moment is ze altijd samen met een shet geweest en verder niet. Wel wordt ze al vanaf een paar maanden oud geshowed en komt ze dus regelmatig tussen de andere paarden.
Ze is prima opgevoed, gaat normaal met andere paarden om, kan ook goed tussen andere paarden lopen zonder problemen.
Als je je veulen de juiste opvoeding geeft en minimaal 1 ander paard als gezelschap, kan het prima.


Aan het halster lopen, voetjes geven, vast staan enz enz. moeten ze normaal gesproken al leren voordat ze naar de opfok gaan!!!
Ik heb ze in de opfok staan (groepen van minimaal 10 stuks); niet mager (in tegendeel zou ik bijna zeggen), geen bijtwonden en als ik ze terug krijg zijn ze bijzonder lief en braaf. Ze komen dagelijks met mensen in aanraking, want ze worden dagelijks gecontroleerd (2x).

Het is dus nogal overdreven zoals jij het stelt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:26

Mijn paard is ook niet naar de opfok geweest. Maar zij heeft wel tot aan haar derde met 2 andere leeftijdsgenoten gestaan. Daarna bij 2 shets van 2 jaar ouder.
Ze is nu een sociaal paard naar zowel andere paarden als naar mensen.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:35

LDRD schreef:
Aan het halster lopen, voetjes geven, vast staan enz enz. moeten ze normaal gesproken al leren voordat ze naar de opfok gaan!!!


Ja maar dat wordt meestal niet geleerd aan die paarden voordat ze in de opfok gaan Knipoog

Ik heb mijn tweejarige van veulen af aan al. Die heb ik thuis gelaten waar we heel veel land zelf hebben. Ik ben ook geen fan van opfok, alhoewel in kleinere groepen met de juiste toezicht kan het heel goed zijn voor het beesie. Maar die van mij is lekker thuis in zijn eentje op het land gegaan. Swinters staat hij weer op stal. Maar zomers staat ie lekker de hele dag en nacht op de wei. Er heeft begin deze zomer nog een Friesche jaarling bij hem gestaan. Heel lief hengstje maar die is halverwege de zomer weer weggegaan. Hij was braaf in de omgang met dit paardje maar maakte er ook beslist geen punt van toen ie weer in zijn eentje stond. Hij vindt het allemaal wel best zo Lachen Wel staat hij op een aangrenzend land waar overdag ook andere paarden buiten staan. Hij staat dus niet in zijn eentje. Hij heeft het goed zo en groeit als kool. Ik kan hem elke dag zien en zo ook in de gaten houden.

In de omgang is hij heel braaf. Voetjes geven, vaststaan, met je meelopen, naar de hoefsmit, is allemaal geen probleem. Het is ook handig nu hij in zijn eentje staat, dan kan ik dit blijven oefenen met hem. Nee zoals hij nu staat ben ik heeel tevreden Lachen

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:51

ik heb mijn paardje gekocht toen ze 11 maanden was ! ze heeft tot haar 6 maand bij de mama gelopen en tot haar 11 de maand bij andere veulens ! toen ze bij mij thuis stond heb ik haar bij mijn oude pony gezet en daat gaat prima ! mijn pony speelt nog graag en trekt nog graag een sprintje door de weide ! ik denk niet dat het zo belangrijk is dat jonge paarden met jonge paarden samen staan maar wel dat ze op zijn minst met een, ander paard in de weide staan en dan liefst een paard dat ook nog speels is ! mijn paardje is nu 3 jaar en is zeer vrolijk en gehoorzaam , wel ben ik er heel veel mee bezig geweest zoals gaan wandelen aan de hand

groetjes

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:22

Mijn jaarling staat nu bijna een jaar in de opfok en is absoluut niet 'afgeragt' door de ander veulens en ze staan in een groep van 8 tot 10 jaarlingen...

Goh, ze heeft wel eens een krasje maar ze is niet van porcelein en dat krijgen ze ook wel in een groep met ouder paarden...

Toch wel een vooroordeel hoor.

En opvoeden? Dat doen ze zeker wel er staan een paar 2-jarige bij en er is toch wel een goede rangorde zonder masale afslachtingen hoor Haha!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:33

ik heb een shetland hengst vuelen van nu 6 maanden
die staat ook niet in de opfok en dat is ook mijn eigen keuze
ik wil hem zien opgroeien, en af en toe even heel eventjes iets mee doen.

een ofok vna shetlanders heb ik ooit nog nooit gezien... maa ik hou hem hier liever bij huis. hij staat nu met een shetland ruintje van 3

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:36

Ook ik heb mijn jaarling niet naar de opfok gedaan, Redenen zijn hierboven al gegeven. Neemt niet weg dat mijn jaarling (inmiddels 2 jarige) gewoon op de wei tussen allerlei verschillende leeftijden stond ed. Hij is er echt niet slechter van geworden. Denk dat ik een zeer onrespectvol paard terug zou krijgen als ik hem in een groep zou gooien waar hij iedere dag misschien 10 min bij mensen inhanden zou komen. Nu is hij super braaf tegen mens en dier!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:38

Mijn paard heeft tot zijn 4e jaar alleen in een weiland gestaan (wel contact met mensen). Dit kan ik je absoluut niet aanraden! Hij is erg opdringerig en weet niet van ophouden (kan daardoor nog steeds niet bij anderen in het land), daarnaast is/was hij erg bijterig. Na een aantal maanden consequente opvoeding heb ik geen problemen meer met hem, maar andere mensen en paarden helaas wel Boos!

Of opfok de problemen had voorkomen weet ik natuurlijk niet, maar het gemis aan contact met andere paarden is zeker niet goed geweest. Naar mijn mening is een groep met diverse leeftijden het meest ideaal (maar helaas niet altijd mogelijk)

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:41

ik heb mijn veulen gewoon thuis gehouden gezellie in de kudde met wat jong en oud spul gaat prima, hij leerd van alles en hij kan toch lekker uit zijn bol gaan. Oke ik heb 7 paarden dus ik heb de ruimte voor zoiets.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 15:43

de antwoorden vallen me allemaal mee.Ik dacht dat haast iedereen ze naar opfok deed en bij leeftijdsgenootjes.Mijnh hafmerrie is nu 3,5 maand.met 6 maanden wil ik gaan scheiden.We hebben op stal een ponykudde met 23 ponys of ze kan bij de paarden(6)in een inloopstal.Maar twijfelde of ze niet naar een opfok moet,maar houdt haar liever hier

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:49

Mijn paard staat bij een hobbyfokker op stal. De paarden gaan nooit naar een opfok maar hij houdt ze thuis. Er zijn altijd minimaal 2 veulens,jaarlingen oid van het zelfde geslacht aanwezig. Ze staan 's winters in de paddock en 's zomers met de volwassen paarden in de wei (er wordt wel naar goede combinaties gezocht)

Paarden zijn dus heerlijk paard in vertrouwde omgeving met goed toezicht Lachen

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:12

Ik heb Leo als jaarling gekocht, en ze is niet naar de opfok geweest. Heb ik achteraf wel spijt van (op het moment zelf ook) dat ze niet op het land is geweest, en hier stond met geiten. (Voor wij haar kochten stond ze nog bij haar moeder en bij wat Friezen. Heb ik ook niet voor gekozen; dat ze zolang nog gezoogd is, maar dat was de foit van de fokker)

Nu is Leo 3, en echt een wereldpaardje. Ik blijf erbij dat ik haar liever op het land had gehad. We hebben onze handen aan haar volgehad, maar toch is ze uitgegroeid tot een levendig en vrolijk beestje. Niets op aan te merken.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:18

Ik heb Damian gekocht toen hij 10 maanden was en hij is niet naar de opfok gegaan.
ik ben niet voor de opfok , zal er maar niet over uitbreiden Knipoog
ik heb een heel lief paard, zonder problemen
Annick