Slechte manen door halsdek...geduld of eraf halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Slechte manen door halsdek...geduld of eraf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 19:51

De manen van mijn paard zijn door het halsdek, droog, broos en kroezig, er komt nu nieuw haar lengte 3/4 cm nu...
dat veel beter van kwaliteit is... als je er nu je vingers door heen haalt heb je continu haren mee.

Er zijn 2 andere paarden die het nog veel erger hadden, 1 ervan tenminste, en die hebben de manen eraf gehaald.

Ik zit dus te twijfelen om dat ook te doen, hij heeft normaal gesproken, dikke volle kroezige manen, stevig en niet droog en broos zoals nu.
Vlechtjes zijn geen pan aangezien het haar dunner af loopt.

Ik heb conditioner (speciaal voor paarden) geprobeerd om het 'gezonder' te krijgen...en een halsdek al een tijd niet meer op.

Hoe lang duurt het voordat manen op vlechtjes/knotjes lengte terug groeien? of moet ik gewoon wachten...
De bedoeling is om straks te gaan starten met hem en met deze manen denk ik niet dat het zal lukken om mooie knotjes te maken.

Stel dat ik in oktober de manen dan weer zou laten groeien, wanneer zijn ze dan weer een handbreedte lang????

Twijfel twijfel.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:36

hoe kort wil je ze dan knippen? het duurt niet zo lang hoor, het aangroeien..
maar dat verschilt per paard
ik zou ze er wel af halen want anders is het alleen maar lelijk als ze dunner worden (heeft mijnes ook en ik haal ze er ook af)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:37

knip het dode haar (ja ik weet, elke haar is dood, maar zeg maar het leijke pluis haar) er tussen uit, (is moeilijk ja)
Zo geeft je het "nieuwe" haar een kans!

Zit er even niet uit, maar hoe meer kans je hebt op een mooie bos!

(en voor vlechtjes... euh, een pot wax in de aanslag!) Schijnheilig

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 00:29

Probleem is dat alleen de eerste 3/4 cm van het nieuwe haar mooi is en de rest gewoon niet, daarbij is door zijn deken (klein halsstukje) de manen die net boven de schoft komen ook al gekortwiekt.

Euh, als ik ga voor eraf, dan gaat het allemaal....

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 00:37

Nee, niet helemaal eraf hoor. Zonde. Dat doet mij aan manege ponymeisjes denken die te lui waren om te vlechten (hoop dat ik nu niemand beledig)maar ik vind het echt niet mooi.
Gewoon vlechten, en je bent beslist niet de enige me hele kleine laatste vlechtjes hoor. En met een beetje creativiteit kun je er best nog wat van maken. Klein stukje vlechten, en als het te dun wordt een elastiekje een paar keer eromheen slaan, zodat je daarmee zeg maar het vlechtje verlengd, en dan dubbel. Alleen de bovenkant van het vlechtje is dan gevlochten, de rest zijn losse haren en elastiek, maar dat ziet niemand.
Oke als ik mijn eigen uitleg terug lees snap ik waarom ik niet in het onderwijs gegaan ben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 07:45

Dat lelijke haar valt er toch wel met bosjes tegelijk uit dus dat kun je net zo goed trekken. Over ongeveer een jaar heb je de manen weer lang genoeg om er echt mooie knotten in te naaien. maar voor genaaide knotten heb je ook langere manen nodig. Voor een wedsrijd kun je het korte haar glad strijken met een beetje haar-wax.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:45

Mijn paard heeft het ook, maar dan tot halverwege de hals (Rambo Wug op gehad). Ik laat het aangroeien, maar hou de manen wel zo kort mogelijk, dan is is het in ieder geval sneller aangegroeid. Nadeel is wel dat vlechten inderdaad niet super is, zeker omdat de manen bij die van mij in het midden super dik zijn. Maar goed, ik zou het dus laten groeien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:07

ik zou de dode haren eruit halen. persoonlijk hou ik wel van lange manen, maar dan moeten ze er wel verzorgt uit zien en deze worden toch niet meer beter

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:32

Bij mijn verzorgpony stond een pony met voor de helft vrij lange dikke manen maar de andere helft was kort het was aan het pluizen en toen heeft de eigenaar het afgeschoren en het is nu super ort maar het ziet er eienlijk wel leuk uit!! en nog lekker voor de zomer ook.
In eerste instantie dacht ik neeeeeeee niet die manen eraf maar achteraf is het tocn niet zo erg. En manen groeien!! Dan heb je over een lange tijd een mooie bos manen.
Kusje Remi

lenneke
Berichten: 208
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: boxmeer

manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:21

hoi mijn pony had ook zon dun haar ik heb het helemaal kaal geschoren je kan het ook knippen! en nu heeft hij heeeeeeeeeeeel vol haar echt kei mooi, je kan het wel steedt bij houden maar dat duurt een jaar voor dat het dan goed is en die manen zijn zo bij gegroeid!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 18:30

Thnx allemaal Haha! ben blij dat ik niet de enige ben...

Ik heb er vandaag toch de schaar ingezet, hij heeft nu manen van 4/5 cm lang, het beschadigde haar viel er ook echt heel veel uit.
Waar de gezonde haren groeien is het ook dikker en kun je niet zo doorheen kijken...

Als ik zie dat er bij het andere paard al 5 cm terug gegroeit is dan gaat het best snel, (nog even snel hun mening gevraagd Lachen )
en tegen de tijd dat ik dan mag starten, ben zowiezo nog minstens een maand bezig voor ik kan gaan denken aan galopperen...(peesblessure)
en dan nog alleen maar rechte lijnen en korte stukjes, zal het wel redelijk zijn aangegroeit.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:31

Biotine is niet alleen goed voor de hoeven maar het haar wordt er ook beter van en gaat sneller groeien