Fietshelmen ook goedgekeurd voor paardrijden(END)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Fietshelmen ook goedgekeurd voor paardrijden(END)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:44

Heb net een weekje in de Ardennen gereden met Maddox en daar wordt ook erg veel gefietst. Heb in zo'n fietswinkel staan kijken bij de helmen die zij gebruiken en die dus goedgekeurd zijn om met 70 km per uur op t asfalt te vallen.

Zou je met deze helmen ook op wedstrijden mogen paardrijden? Niet dressuren natuurlijk, maar endurance bijvoorbeeld? Ze voelden een stuk lichter aan dan de gemiddelde cap.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:47

Geen idee. Misschien handig als je de KNHS even belt? Die kunnen het je vast zo vertellen. In theorie zou het denk ik moeten kunnen want 70 km per uur daar kom je niet aan. Je zit wel wat hoger dan op een fiets...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:06

Maar het lijkt me niet dat een wielrenhelm de klap opvangt als je tegen de bakrand oid vliegt...

Ik zou even met het KNHS ofzo bellen, zoals Crissy al zegt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:14

volgens mij is het regelement 'CE goedgekeurde helm' maar het zou best kunnen dat ze daarbij 'bedoelt voor paardensport' bedoelen...

Edit:

DER wedstrijd regelement 2004, punt 2.7 schreef:
Hoofdbescherming (een veiligheidshoofddeksel bedoeld voor de paardensport) is - te paard - altijd verplicht in alle klassen. Deze hoofdbescherming dient te voldoen aan de laatste gepubliceerde veiligheidsnorm (EN 1384 in 2004).