Wie heeft er ervaring met Linabox

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Wie heeft er ervaring met Linabox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:17

Is het echt wat ze zeggen over het onderhoud, lage kosten en mest afvoer.
Hoe vinden de paarden het?
Geef je nu meer hooi of toch een plak stro om aan de ruwvoer behoefte te komen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:22

Wij hebben linabox. Ik persoonlijk vind het echt heerlijk spul. Alleen de mest eruit halen en af en toe de natte plekken. Ik gebruik ongeveer 1 baal per week, soms 1,5 week. En onze witjes blijven er ook super schoon op.
En het geeft zeker minder afval als stro en het composeert ook super snel
Bovendien hebben wij het in de aanbieding gekocht (4,95 per pak een pak houtkrullen b.v. kost 6 euro), dus het is zeker goedkoper.

Wij geven ze gewoon normaal hooi ('s ochtens 1 plak en 's avonds 1 plak) en ze krijgen 1 plak stro 's avonds, om toch iets te knabbelen te hebben 's nachts en ook voor het ruwvoer.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 16:37

Nog verder iemand?????
In het BIT waren er testen over bodembedekkers. Linabox kwam er heel goed uit.
Ik hoor ook graag wat reacties van gebruikers hier op bokt.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:06

Ik gebruik alweer een poosje voor de paarden die eerst op mot stonden nu vlas. eerst om te testen, maar het bevalt zo goed dat ze erop blijven en alle nieuwe pensionklanten gaan ook op vlas ipv stro. Ik heb een paar maanden het verbruik bijgehouden, maar het is ook goedkoper dan stro. Ik mest 3x per week uit. 2x drollen wippen en 1x ook de natte plekken zoals je dat met mot doet. Bij de vlasboxen gebruik ik 1 tot 1,5 baal per week รก 5,85 euro per baal tegen 7,20 euro voor mot waarvan ik hetzelfde gebruikte. Er komt minder mest uit, het stinkt bijna niet, het stoft bijna niet en het is minder werk. Ik vind het wereldspul.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:29

Ik heb een vergelijkbaar product omdat mijn voerleverancier geen linabox levert. Ik haal minimaal 1 x per dag de drollen uit de stallen, op het moment dat het natte naar bovenkomt of op het moment dat er echt een bult komt in de stal haal ik het natte eruit. Dat scheelt overigens per paard, en is ook afhankelijk van de manier waarop je ze houdt (veel buiten of niet). OP het moment dat ik het natte eruit haal krijgen ze een nieuwe baal bij. Bij de twee grote paarden is dat 1 x per 7 a 10 dagen, bij de jaarling 1 x in de 10 a 15 dagen, en m'n welshje 1 x in de 15 a 25 dagen.

Als je een beetje secuur bent, goed de drollen eruit halen en mooi strak trekken doe je er dus echt heel erg lang mee. Ik heb van bovengenoemde vier paarden elke dag 1 kruiwagen mest. Als de natte plekken eruit gaan haal ik per stal ongeveer 2 kruiwagens eruit.

De mest composteert echt supergoed! Ik kan alles in eigen tuin kwijt!

Overigens voer ik wel behoorlijk veel hooi, ze krijgen gewoon net zoveel als ze lusten. Stro voer ik niet.

Overigens is dit spul wel ellendig als je een draaier of graver hebt. Het systeem werkt immers als een soort van kattenbak. De lagen mogen eigenlijk niet door elkaar gehaald worden want dan werkt het niet meer.

Mijn voerleverancier vertelde mij dat je de natte stukken er pas uit moet halen als ze rood zijn. In de winter pot ik trouwens vaak ook op!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 18:17

Ik heb zitten rekenen dat het met 4 paarden en 2 welshjes zo 60 euro per maand goedkoper is.
Ik verbruik nu met 4 boxen en een loopstalletje, waar een hoek is opgestrooid, 2 grote balen stro per maand. Dat is 90 euro per maand. Dat wordt elke maand afgevoert dat is 59 euro. De paarden staan overdag buiten en ik mest elke dag.
Met die Lina heb ik denk ik 17 balen per maand nodig. Ik heb een grote mestput van 16m3, dus die is niet snel vol met die Lina. Scheelt weer afvoerkosten. In de winter krijgen ze de hele dag door hooi. Ik weet nu zeker dat als mijn put geleegt is, dat er Lina in mijn boxen komt te liggen.

Eten jullie paarden ervan en als ze te veel van eten is zeker koliek tot gevolg. Er staat op de site dat ze met mate er van moge eten. Wat is met mate. Ik heb 2 vreselijke vreetzakken staan. Dus voor de 2 dames een baaltje stro erbij nemen.


Meer reacties op tipjes zijn welkom!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:27

De leverancier van onze vlas zei dat het absoluut niet gevaarlijk is als ze het eten. De dierenarts zei het omgekeerde: als ze er eenmaal koliek van hebben, is het ook meteen afgelopen voor het paard. Ze krijgen het er met opereren niet uit. Ik vertrouw maar op de DA.

Vlas zou wel een bittere smaak hebben, maar die nieuwe van ons at het alsof het brokken waren. Toen heb ik maar lekker veel vies vlas ertussen gemengd en toen was het afgelopen.
En een laagje stro op de vlas doet meestal ook wel wonderen. (hoort eigelijk niet, volgens het systeem, maar je moet wat he)

Je moet trouwens wel rekening houden dat die Linabox vlas, als die uit het pak komt, vrij glad is. Maar als je het mengt met het oude, merk je er niets van.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:12

ja ik heb het ook gelezen Haha!:D
geen ervaring maar ik wil wel van die aanbieding gebruik maken:D:D

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:25

wij hebben op stal ook altijd vlas en als je er netjes mee omgaat en een net paard hebt doe je daar verdomt lang mee ...
3 tot 5 pakken in t begin ...
daarna elke week 1tje erbij en 1 keer in de 3 maanden alles dr uit ...

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:29

wij hebben op stal ook altijd vlas en als je er netjes mee omgaat en een net paard hebt doe je daar verdomt lang mee ...
3 tot 5 pakken in t begin ...
daarna elke week 1tje erbij en 1 keer in de 3 maanden alles dr uit ...

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:37

Ik heb mijn jonge pony sinds kort op Thorobed vlas, hij is een super nette pony die op 1 plek plast en achterin mest OK dan!

Ik haal iedere dag echt alle mestballen eruit (ook die verdwaald zijn in de stal Haha! ) en om de 2 dagen de natte plek.
Geweldig, stal zo schoon dat het lijkt of ik hem elke dag helemaal verschoon! En minder afval en minder stoffig dan met zaagsel.
(pony staat overdag buiten)

Oude pony is net een klein zwijntje Clown
Zij heeft een mestprobleem en heeft altijd vrij dunne mest met relatief veel vocht ( bloed- en mestonderzoek wijzen niets uit en denken dat het echt ouderdom is --> lees:pony is rond de 34 jaar)

Bij haar is het echt vreselijk dat vlas, ze sloft heel erg en loopt dus de natte onderlaag door de droge bovenlaag heen en is na 2 dagen alles vreselijk smerig! Vlas plakt heel erg als het nat is en dan zit ze van top tot teen onder het vieze natte vlas.
Ik heb haar weer op zaagsel gezet en dat is bij haar gewoon fijner!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:42

Ik vind het ook superspul, zoals de meesten hier. Ik vind er echter een nadeel aan zitten. Ratten en muizen vinden het geweldig om in te nestelen. Als de zak dan eenmaal aangevreten is geeft het een ontzettende rotzooi. Om die reden heb ik nooit meer dan 2 balen op voorraad.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:00

Ik heb Flevo strovezel (gehakseld koolzaadstro) en er liggen 100 pakken(=voordeliger) zonder aangevreten te worden Verward

Wat een gesjouw is dat dan voor jou als je iedere week moet gaan winkelen.. Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 09:35

Nog meer mensen met Lina ervaringen????????

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:38

Ikke!Sinds 2 maanden.Harstikke lekker spul.Stoft niet,weinig afval.Inderdaad mest ik ook iedere dag ALLE mest eruit.Zo gauw je drollen laat liggen lopen ze die er door heen en wordt het een zooitje(met welke box niet)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:50

Ik ben er helemaal gelukkig mee. Haha!
Heb een paard die al een tijd boxrust had en er ging iedere dag een baal stro in en nog was het ellende. Op advies van enkele bokkers ben ik vlas gaan proberen en ik ben er helemaal gelukkig mee.
Ik gebruik voor hem ongeveer twee balen per week maar het is een verschrikkelijke viespeuk die een half uurtje per dag de box uitkomt en we hebben ook nog eens hele grote stallen.

Het beval in ieder geval zo goed dat ik nu overweeg om de andere paarden er straks ook op te zetten maar ik moet nog even overleggen met de mestboer of hij het dan nog mee wil nemen.

Mijn paard krijgt wel een kleine baal hooi per dag en tussendoor nog een plakje stro.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:30

Gerrie schreef:
Ik heb Flevo strovezel (gehakseld koolzaadstro) en er liggen 100 pakken(=voordeliger) zonder aangevreten te worden Verward

Wat een gesjouw is dat dan voor jou als je iedere week moet gaan winkelen.. Knipoog


Ach, moet toch regelmatig bij de fouragehandel zijn, dus dat gesjouw valt wel mee. Jammer genoeg is het zo natuurlijk inderdaad wat duurder dan dat je 100 balen kan kopen. Als die echter kapot gevreten worden (en helaas worden ze dat bij ons ondanks alle muizen- en rattenkorrels) dan heb je weer heel veel verlies. Huilen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:36

Misschien een tip, heel veel katten rond laten lopen


Een professioneel verdelgingsbedrijf kan je wijzen op dingen die ratten en muizen aantrekken.Vervolgens zetten ze lokdoosjes.

Onze kat kan het in haar eentje niet aan dus die krijgt via mij hulp in de zin van klemmen Schijnheilig

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:35

FlairS schreef:
Ikke!Sinds 2 maanden.Harstikke lekker spul.Stoft niet,weinig afval.Inderdaad mest ik ook iedere dag ALLE mest eruit.Zo gauw je drollen laat liggen lopen ze die er door heen en wordt het een zooitje(met welke box niet)



Door wie laat jij de mest ophalen????? Ik denk niet dat Kroon dat doet.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:14

Bij ons doet de plaatselijke loonwerker de mestbak ophalen. Hij strooit dat uit over zijn eigen land.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:33

Kroon haalt geen vlas op..
Zeker niet met de maandelijkse beurten.
Kroon heeft een speciale korrel die je eventueel bij de maandelijkse mestbeurt kan gooien..
Maar dit was offtopic.

Ik gebruik vlas als onderlaag.. eerst 3 pakken en daarna gewoon met stro opstrooien..
Dit bevalt me erg goed...
Dit vlas neemt het vocht op. En mijn bovenlaag blijft mooi schoon en droog.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:34

Bij mij worden de stallen dus als zaagselboxen gemest. Ik haal ze 1x per jaar helemaal leeg en verder alleen de drollen en 1x per week de natte plekken. Het bevalt zoals ik al zei prima en het leeghalen is bij de meeste paarden helemaal niet nodig. Dat wat droog en redelijk schoon is kun je gewoon laten liggen. (scheelt weer euri's en het is ook niet glad) Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 16:48

Tot nu toe heb ik geen negatief bericht gelezen.
Wij danken jullie allemaal OK dan! . Stal Bink gaat over op Lina. In Belgie gaan we gewoon door met Lina. Gelukkig is het daar niet zo moeilijk met de mest afvoer.