Trainen met een buitenpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Trainen met een buitenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:02

Pjelk stond normaal gesproken in de manege in de winter. Ik trainde hem door en schoor hem half en bovendien kreeg hij een dek op om teveel haar te voorkomen.
Nu is de manege echter vol en zie ik als enige mogelijkheid hem in mijn open stal + uitloop te houden. Daar gaat hij echter wel enorm veel haar ontwikkelen en kan dus niet meer zo intensief getraind denk ik zo.
Hoeveel zou een paard met winterhaar nog kunnen lopen? En kan ik ook alleen zijn borst scheren en hem met een waterdicht dek laten overwinteren?

Nog even wat info over de ruimte:
De stal is ongeveer 4 bij 5 groot en die deelt ie met mn Shet Beau. De helft van een van de lange kanten is open zodat er veel frisse lucht (en kou) in komt. Bij de stal is nog een uitloopje van em 7 bij 7 ofzo. Met een stoep en een stuk modder.

Dus wat vinden julllie?
1. Pjelk winterpaard laten worden en alleen stap-drafritjes maken (geen les of wedstrijden meer)
2. Een stukje stal aftimmeren. scheren, dekentje op
of toch iets er tussen in?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:06

Ik ken iemand met 2 halflingers die ze ook buiten houd en echt heel zwaar met ze traint voor de wagen --- tegen de 30 km routes door de bossen heen (marathontraining), die ponys staan zonder dekens buiten en hebben een enorme wintervacht.
HIj traint gewoon door en een half uurtje voordat hij thuis is gaat hij stappen......tegen de tijd dat ze terug zijn zijn ze afgekoelt.

Ik ga ook met Oliva en Vigo lessen die staan ook buiten.
Als ze te erg bezweet zijn dan stap ik heel goed uit en desnoods leg ik ze even een paar uur een zweetdekentje op.
Ik probeer het dit jaar ook voor het eerst, maar volgens mij moet het best te doen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:09

Ik zou hem voor de helft scheren en onder een goed waterdicht dek zetten. Afhankelijk van de temperatuur hier nog een extra dek onderleggen.

Verder gewoon een buitenpony laten met schuilmogelijkheid en doortrainen. Die combi is prima mogelijk, heb ik zelf ook eens met een Fjord gedaan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:09

Of gewoon een goed deken aanschaffen en nu al beginnen met dekens opdoen.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:49

staan bij mij in de buurt ook een groep paarden die de hele winter buiten lopen en gewoon getraind worden, die hebben nu al een dek om om teveel haar te voorkomen.

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:01

Hallo mensen, het is een FJORD! Dat zijn niet van die mietjes die bij de eerste drup regen naar binnen moeten.
Ik zou hem gewoon buiten laten, verder niks doen. Mocht je merken dat hij met je training toch een warmteprobleem krijgt, scheer dan zijn buik, zodat hij daar z'n warmte kwijt kan. Ik heb dit bij verschillende paarden gezien en het werkt als een tierelier OK dan!
Dekens zijn voor mietjes, ouwe sokken en ellenlange regenbuien. Als ze echt dagenlang in de regen staan dan houdt de vacht een keer op met waterdicht zijn, voor die gevallen kun je een regendeken achter de hand houden. Let erop dat je niet meer poetst dan strikt noodzakelijk.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:21

Je kunt net zoveel trainen als anders. Het kost alleen veel meer tijd om je paard droog te stappen. vroeger (15 jaar terug), had ik een wedstrijdpony (new forrest, dubbel M) met een megavacht. nooit een deken erop gehad. Bij indoorwedstrijden zweten ze wel meer en kost het veel moeite om ze droog te krijgen. Maar hij liep wel altijd buiten

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:40

gewoon blijven trainen.. zou alleen nu beginnen met dekens.. krijgt hij niet zon dikke vacht.. maar ook met een gewone wintervacht kan je lekker doortrainen.. deed k 2 jaar geleden ook gewoon.. het duurt wat langer voor ze droog zijn..

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:27

allen zou ik de stal wel half dichtimmeren
zodat je een inloopstal krijgt met 3 dichte zijden, en 1 zijde die over de halve lengte loopt
zodat ze helemaal uit de tocht en wind kunnen staan
dat zal ook al schelen
verder kun je hem ook scheren en onder de dekens zetten
wel opletten als je dan rijdt dat je voor inrijden een uitrijdekentje gebruikt

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:32

Ik zou gewoon je paard helemaal scheren, deken op en gaan. Mijn fjord staat ook in zo'n soort stal als Pjelk en het gaat prima:D

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:36

Bij mij blijven de pony's dit jaar allemaal lekker zonder deken buiten staan. Wel wil ik(als ze te veel last van hun vacht krijgen) een strook over hun hals scheren. Enkel een strook, dan blijven ze ook zonder jas buiten staan.

En gewoon goed uit stappen, eventueel nog een half uurtje op stal voor de zekerheid en dan weer naar buiten(ik heb hier 1 box die ik enkel daar voor wil gebruiken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:28

Ik houd mijn paard op een open stal met (in de winter) blubberpaddock, ze maakt een siberische wintervacht aan, en staat dus permanent buiten. Ik pas mijn training aan in de zin van, dat ik tussendoor meer stap, om op adem te laten komen, want ze heeft wel die dikke jas aan. En iha genomen zijn mijn ritten ook wat rustiger, ik moet namelijk in bermen rijden die wel eens glibberiger zijn, of juist keihard en onregelmatig bij bevroren grond. Maar verder zie ik het probleem niet van de vacht, je moet wat beter opletten soms, en meer de tijd nemen voor droogstappen.

Scheren zou ik in jouw geval niet "alvast van te voren" doen, of je moet echt supergoede dekens hebben, meerdere keren per dag kunnen controleren of die dekens goed zitten, en droog zijn. Of hem op stal zetten... Je zou eventueel later kunnen scheren als je merkt dat het niet goed gaat.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:22

Gewoon goed uitstappen, eventjes een zweetdekentje erop eventueel en weer de wei in. Zolang ze niet meer warm zijn, maakt het volgens mij niet zoveel uit als ze nog een beetje moeten drogen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 23:21

Mmmmh ik ben dr nog steeds niet helemaal uit Nagelbijten / Gniffelen . Wel leuk om te zien hoe de meningen totaal verschillen hier op Bokt. Dat de een Fjord het liefst puur natuur op zijn teddy`s ziet in de winter en de ander toch scheren en dekens aanraadt.

Op zich heb ik zelf niet zoveel zin in het permanent op doen van een deken als hij de hele dag buiten loopt. Ik namelijk niet zo vaak kijken of alles nog goed ligt en het zou heel naar zijn als Pjelk (of Beau) hem scheurt of het dek gaat lekken ofzo. Het liefst laat ik hem dus WEL een dikke vacht krijgen zodat hij in ieder geval geen kou vat. Maar jah, dan zit je weer met urenlang uitstappen en gepruts met zweetdekens Gaaaap .

Zou ik ook alleen de onderkant van Pjelk zijn hals en borst kunnen scheren zodat hij bij het rijden wat warmte kwijt kan en hem dan zonder dek buiten laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:41

Dan moet je Arwenlune eens pb-en, als ik het mij goed herinner, scheert zij Rowan zo later in de winter op die manier, en dat bevalt haar heel goed. Voor haar preciezere mening, Arwenlune dus Haha!

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:51

Een vriendin van mij woont in Wales, en hun welsh cobs worden ook alleen 'aan de onderkant' geschoren, en staan dan ook zonder dek buiten. Schijnt prima te gaan. Mijn paarden staan 's winters ook gewoon buiten, met allebei een schuilstal. Vorig jaar had ik de jonge zonder dek, gewoon intensief rijden, na het rijden in een tochtvrije stal met een vliegendeken (geen wollen, dat is veel te warm), dat ging best. Nadelen zijn dat je heeeel veeeel moet poetsen om de vacht moddervrij te krijgen (ze is cremekleurig) en het duurt langer voor ze droog zijn, dus als je ze niet thuis hebt, moet je blijven wachten voor je de vliegendeken weer af kunt doen. Reden voor mij om ze dus dit jaar allebei met dek op te doen, en de ene (schotse hooglandertype) ook nog in het strengenmodel te scheren. Als je een goed passend dek hebt kan er weinig gebeuren.