hoe te doen met voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

hoe te doen met voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 17:41

Hoe moet ik nou voeren want ik rij voorlopig weinig (persoonlijke oorzaak) en Tos staat iedere dag op de wei (ze zetten steeds een stuk van 40x20 af) en krijgt op stal een beetje hooi (wat je met moeite in een emmer kunt duwen) *van dat fijne hooi... uit van de grote goenen pakken, best wel wat voedingswaarde* en iedere dag 1 snee brood en 1 koekje (voor als ik hem uit de wei haal..)
Verder heeft hij een mineralen blok.
Hij ziet er gezond uit, glans mooi en zit mooi op gewicht!
Nou gaan we hem waarschijnlijk alleen op zondag inspannen. En is het dus dat hij 1x per week veel inspanning moet geven (andere dagen wandel ik wel met hem, maar dat is wel wat anders)
Moet ik hem dan op zaterdag wat extra's voeren, of op zondag, na de inspanning?
Afgelopen keer heb ik het allebei gedaan, maar vroeg me af wat het beste was...
(hij krijgt dan 2 flinke handen pony mix basis brok, en 3 sneeen brood...)

Hoe kan ik het beste voeren?

En iemand op stal stal vond het zielig, omdat hij dan snachts honger zou lijden! Verward
(maar als ik hem heel de nacht hooi geef... dan heb ik een energeik paardje! (waar nu ff niks mee wordt gedaan))

wat te doen?
Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:36

hooi krijgen ze op zich niet zoveel energie van hoor, is meer vulling.
Voor het "slapen gaan" krijgen ze bij ons nog een flinke pluk hooi voor de nacht
Verder vind ik 2 handjes ponybrok wel weinig voor een haflinger.
Jamaica doet op zich ook niet veel, maar krijgt 3 kilo brok (van bouman, is een echte onderhouds brok, dus superbasis, zit niet zoveel in) en dan nog een kilo havervrije muesli van havens

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:54

"Hooi is alleen maar buikvulling" is niet waar! In 1 kg hooi (droge stof) zit al snel 650 VEP. In onderhoudsbrok zit meestal 750 VEP. Dus of je nu 1 kg hooi of 1 kg brok voert qua energie maakt het niet zo veel uit!

Nu even terug op de vraag van Ethelate: Als hij er goed uitziet voer je hem echt niet te weinig. Je voert een paard "op het oog". Het ene paard heeft meer nodig dan de ander (net als mensen). Wat ik niet zo verstandig vind is dat je hem maar 1 dag in de week hard laat werken en de rest van de week staat ie alleen maar op de wei (zo maak ik het uit je verhaal op). Hij kan hierdoor echt enorme spierpijn krijgen, met alle gevolgen van dien. Is het niet mogelijk om een ander een paar keer per week op hem te laten rijden als je zelf niet kan?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 19:01

ik wandel de andere dagen altijd wel met hem hoor... op maandag vooral, meestal zo'n half uur tot 3 kwartier even wandelen.
(andere dagen 20 min tot 30 min)

Tja, longeren gaat erg moeilijk (sleep ik er achter aan, hoe ik het ok doet, ... maar het is hem verkeerd aangeleerd *NIET DOOR MIJ*)
en rijden... lukt ook niet echt (ja, kan er wel wat kinderen opzette, maar die kunnen hem niet aan)

Maar hoe doe ik dat met het voeren?

(en Stef, Tos heeft niet veel nodig)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:03

die VEP waarde enzo zeggen me niks.
Mijn paardjes krijgen echt niet superveel meer energie van een plak hooi meer of minder

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 07:56

Je kan het beste dan na de inspanning twee handjes brok geven en daarnaast wat hij normaal altijd krijgt. Na (fikse) inspanning werkt de stofwisseling van een paard/pony extra hard en kan hij het best voedingsstoffen opnemen. Ik bedoel NIET dat je extra veel moet voeren, maar twee handjes na inspanning en dan na een paar uur zijn normale rantsoen is een heel schappelijke voerbeurt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:18

dat is toch goed. voor voor wat extra energie en na om weer op te bouwen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 12:05

ok, dan is het goed! Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:22

stef schreef:
Verder vind ik 2 handjes ponybrok wel weinig voor een haflinger.
Jamaica doet op zich ook niet veel, maar krijgt 3 kilo brok (van bouman, is een echte onderhouds brok, dus superbasis, zit niet zoveel in) en dan nog een kilo havervrije muesli van havens


3kg?! Dzjjezus dat krijgt Tjo nog niet eens per week! En Tjo is een fjordje van 4 en 1.44 hoog.

Mijn motto is: als je een paard een kilo geeft gebruik hij 50% van de voedingsstoffen, geef je hem een halve kilo, dan is het niet zo dat hij 25% van de voedingsstoffen gebruikt maar 75%. Althans zo is het bij Tjo.

Tjo krijgt een kwart kilo per dag, onderhoudsbrok, 3 x droge kuil op een dag en staat een uurtje of 1.5 op de wei.
Ze barst van de energie en wordt 1x per week een uur, 4x per week een half uur tot 3 kwartier gereden en de andere dagen werken we los in de bak of wandelen een uur aan de hand.

Ze is absoluut niet te mager of te sloom, eerder het tegenovergestelde.
Misschie toch maar meer gaan voeren?
HIhii

Viv