Dameszit onnatuurlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Dameszit onnatuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:59

Ik zat net een beetje door het KNHS regelement te bladeren en zag een stuk over de regelementen omtrent het rijden in dameszit.

Daar stond dat de zogenaamde 'cane' is toegestaan, omdat die de hulp van het rechterbeen vervangt.

Ook stond er dat het scheef lopen van het paard, veroorzaakt door het meer druk geven met het linkerbeen, dan met de cane op rechts kan worden opgevangen, als een fout wordt gezien.

Maar loopt een damespaard niet altijd een beetje scheef omdat het gewicht toch voornamelijk aan de linkerkant zit?

En is een paard dat ondanks dat toch recht loopt, niet scheef als het in normale zit wordt gereden?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:47

géén idee

*gaat dit topic volgen Haha! *

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:54

daar zeg je me wat. het klinkt wel aannemelijk dat de paarden er scheef van worden. maar is het misschien niet zo dat het gewicht van de amazone gewoon recht boven het paard is en alleen de benen gewoon aan 1 kant zitten?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:55

Marloez schreef:
géén idee

*gaat dit topic volgen Haha! *


!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:57

Monster schreef:
:j !

Tong uitsteken

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:38

Als je het goed doet, zit je zo recht mogelijk op je paard. Ik heb eens een les gevolgd en toen moesten we ook meerdere keren controleren of je eigen ruggegraat recht boven die van je paard zit. Maar het is inderdaad wel heel lastig goed recht te zitten in dameszadel. Je moet er echt als een kak-madame Clown op gaan zitten, met een "attitude".

Vereniging "het dameszadel" organiseert clinics en kunnen je er alles over vertellen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:47

Da's toevallig, ik las net een stukje over linker- en rechtergalop in dameszit.
*bladert het boek weer door*

De reden van verzet kan natuurlijk ook liggen in andere omstandigheden b.v. de eenzijdige ontwikkeling van het paard. Een duidelijk voorbeeld hiervan was het damespaard, dat zich verzette tegen de linkergalop, omdat de dame het onder het dameszadel steeds rechts liet galopperen; dit was voor haar namelijk veel aangenamer, omdat ze dan tegen de zadelkruk werd aangedrukt, terwijl zij er in de linkergalop werd afgeduwd. Als gevolg daarvan waren damespaarden gewoonlijk scheef.

Blijkbaar kunnen paarden die veel met een dameszadel gereden worden toch schever zijn; niet door gewicht, maar door de voorkeur van de amazone voor de rechtergalop.
Of dit de werkelijke reden is weet ik niet, maar daar zal ik vast snel genoeg achter komen Knipoog

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:50

geen idee maar vind het er heel kunstig en charmant uitzien, zou willen dat ik het kon!