Verantwoordelijkheid vereniging... (cap)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Verantwoordelijkheid vereniging... (cap)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:43

Bij ons op de vereniging zijn ze nu bezig om misschien in te gaan voeren dat iedereen die op het clubterrein rijdt een cap op moet, omdat de vereniging verantwoordelijk is voor evt. ongelukken...

Tijdens de lessen was het al verplicht, wat ik ook logisch vind.
Maar kun je mensen buiten de lessen om verplicht stellen om een cap te dragen?
Is het dan niet hun eigen verantwoordelijkheid als ze volwassen zijn??
Of is dat echt in wet vastgesteld dat een vereniging daar verantwoordelijk voor is als er buiten de lessen om wat gebeurt met iemand die zonder cap op het clubterrein rijdt???

Hoe gaat dat op jullie verenigingen, is daar een cap buiten de lessen wel of niet verplicht?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:52

Ik zelf rij niet meer via een vereniging, maar het lijkt mij sterk dat ze je kunnen verplichten een cap te dragen op de manier die je uitlegt. Mensen met eigen paarden die buiten de lessen om geen cap dragen zijn volgens mij zelf verantwoordelijk omdat ze onder eigen toezicht staan en niet onder hun lesgeefster/ gever. Tijdens een les ben je wel onder de verenigings zijn toezicht. Buiten de lessen om ,in mijn eigen tijd zeg maar, bepaal ik en ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn veiligheid, net als dat ik bv. een buitenrit ga maken zonder of met cap.
Ik heb er iig nog niet van gehoord dat het ergens op een vereniging verplicht is. Succes ( informeer desnoods bij andere verenigingen e.d)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:03

Op de manege bij Ineke2 is ook iedereen maar dan ook echt iedereen verplicht om een cap te dragen .

Zolang het hun eigen terrein is mogen ze daar hun eigen regels laten gelden. Dus als zij zeggen: "iedereen te alle tijde een cap op". Dan zul je je daar toch aan moeten houden .

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:28

Ze kunnen het verplichten, omdat het hun terrein is. Ook zal jou verzekering proberen, wanneer er een ongeluk gebeurt, het te verhalen op de hunne. Daarom kunnen ze zich beter indekken tegen dat gene, en daarom zeggen dat een veiligheidshelm verplicht is. Draag jij hem niet, ben jij al degene waar de fout ligt.

Zoieso is het tegenwoordig bij een aantal verzekeringen zo, dat ze niet uitkeren als er geen veiligheidshelm word gedragen.
Ik heb het bij mijn verzekering uit laten zoeken. WA keert uit, de ziekte koste verzekering dus niet.

Ook is er een tijdje geleden het een en ander te doen geweest over een ongeval bij een skate les.
Een leerling is gevallen en droeg geen helm. De instructeur is PERSOONLIJK aansprakelijk gesteld. Hij had de leerling er op moeten wijzen dat ze een helm had moeten dragen. Had ze dit geweigerd, had hij haar uit de les moeten zetten.

Dit is een praktijkvoorbeeld wat veel verenigingen en verzekeringen zeer hoog op genomen hebben. En misschien ook wel terrecht.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:53

Oke, ik begrijp hieruit dat ze er inderdaad toch verstandig aan doen om een cap buiten de lessen ook te gaan verplichten.

Ik heb zelf altijd een beetje het gevoel dat het je eigen verantwoordelijkheid is...

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:04

Bij mij op de vereniging is het dus verplicht zoals Freggel al zegt...Ga je het terrein af, naar buiten dan is het je eigen verantwoordelijkheid, maar op het terrein is het cap op...voor iedereen, zelfs de eigenaar zelf doet hem op Haha!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:06

Op de manege waar ik stond was het ook verplicht om een cap te dragen op hun terrein. Het was zelfs zo, dat als je naar buiten ging en zonder cap wilde rijden, je pas op mocht stappen als je van hun erf afwas.

Ik vind het ook niet meer dan normaal om een cap te verplichten. Het is toch een risicovolle sport. En ik heb dus ook gehoord, dat sommige verzekeringen niet uitkeren, als jij wat krijgt en je had geen cap op.

Het is het minste wat je kan doen om jezelf te beschermen. Ik ga mijn hoofd niet op het spel zetten, om er mooier uit te zien. Dan investeer ik liever in een cap die mooi is (vergeleken bij de rest). En vinden mensen het stom, hebben ze pech. Kijken ze maar niet.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:14

Onze rijvereniging is een cap verplicht tot en met 18 jaar. Wanneer je 18 wordt krijg je een papier voorgeschoteld en moet je tekenen dat wanneer je geen cap draagt dat het je eigen verantwoording is wanneer je valt en een mogelijk letsel krijgt.

Bij ons is dit zo ter sprake gekomen toen er een western groep kwam. Iedereen reed zonder cap, en wouden de cap ook niet op zetten. Dmv het papier ondertekenen is iedereen er zelf veratwoordelijk voor wanneer er iets gebeurd zonder cap.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:25

Op m'n oude manege was het ook verplicht, maar je kon wel een contract tekenen (of bij minderjarig door je ouders laten tekenen) dat alle gevolgen voor eigen risico zijn, dan mag het dus wel.
Dit dan bij vrij rijden, tijdens les is cap verplicht.