Afschaffen grijs kenteken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Afschaffen grijs kenteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:34

Wie weet hier de details van? Het zingt al wel een tijd rond dat de grijze kentekens zullen worden afgeschaft en met het uitlekken van de miljoenennota is dat ook bevestigd, maar is er al iets bekend over de wijze waarop? Op welke termijn? Is het alleen voor particulieren? Komt er een overgangsregeling? Wie weet iets?? We staan nl. net op het punt om onze personenauto toch maar in te ruilen voor een 4x4 op grijs kenteken, dus dan is dit wel weer handige info om te weten....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:41

Nee, geen idee, maar ik zou voor de zekerheid even voorzichtig zijn, tenzij de rekening van de wegenbelasting je niet uitmaakt natuurlijk Geld, geld!

Tip in het algemeen: onderzoek de mogelijkheid om de wagen als camper te registeren. Welliswaar is dit duuder dan grijs kenteken, maar niet zo duur dan volle mep betalen. Met name de busjes komen hiervoor in aanmerking.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:47

Ja zou inderdaad wel handig zijn als daar iemand meer over kon vertellen.. ik heb een grijs kenteken van ongeveer 1350 kg.. en betaal nu geloof ik 15 euro in de 3 maanden.. als ik daar straks de volle mep voor moet gaan betalen dan mag ik er wel een baantje bij gaan nemen.. moet ik nu al maar oke...

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:49

Tja... voor een freelander zullen ze daar wel niet in trappen... Haha! Lastig hoor.... ook met gele wegenbelasting is de auto per maand nog goedkoper dan de auto die we nu hebben, maar er moet wel een hoop geld op tafel komen om de freelander te kunnen kopen, en dat is met een lage wegenbelasting een stuk sneller terugverdiend dan met een hoge wegenbelasting... Toch nog maar even goed over nadenken...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:50

Ik heb een vitara, 2-zitter... Is grijs kenteken, maar geel belast. Dit omdat ik geen kubieke meter kan laden... Voor mij maakt het dus al niet meer uit, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is voor mensen die wel grijs gewent zijn. Mijn moeder heeft er 2 op grijs kenteken, heeft een koeriersbedrijf, dus dat is wel weer rot dan...

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:58

Ik heb ook een bestelbus staan. Zolang er verder nog niks bekend is over het afschaffen van het grijs kenteken of niet kan ik hem aan de straatstenen niet kwijt. Hij staat al een tijdje te koop maar de mensen wachten natuurlijk tot er meer bekend is met prinsjesdag. Als het doorgaat krijg ik hem denk ik nooit meer verkocht (en ik heb al een nieuwe gekocht met geel kenteken....)

Ben benieuwd hoeveel bedijven overeind kunnen blijven als ze het grijs kenteken echt af gaan schaffen Scheve mond

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:18

vorige keer toen ze met dat grijs aan het rommelen gingen was er toch ook een overgangsregel? Ik rij een vito en ben ook benieuwd hoe ze dat gaan doen. Toendertijd reed ik een peugeot 205 op grijs en ik bleef grijs betalen mits er geen ruiten in de zijkanten achter zaten, dus ik als een gek die ruiten eruit en platen in laten zetten. Als ik m echter zou verkopen aan een particulier dan zou die wel voor geel belasting moeten gaan betalen en geen achterbank en achterzijruiten meer hebben...
Misschien dat ze nou weer zo'n tussensprong doen?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:23

ik hoop t wel, heb nu een Fiat Scudo.... speciaal om t grijze.. maar ja.. als ze t afschaffen ben ik mooi de pineut...
Maar iemand ervaring, met een beetje knappe personen auto moet je toch ook wel een 1,5 paards trailer met een D-pony mogen trekken? Met rijbewijs B? Volgens mij wel...

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:32

Tja, was er maar iemand die er nu al meer over kon zeggen...Ik zou maar even wachten met de aanschaf van een 4x4 grijs kenteken tot dat we meer weten over hoe het gaat lopen met grijs kenteken. Het verschil in wegenbelasting is zo groot dat ik het risico niet zou nemen! Bovendien zal ie niet vandaag of morgen verkocht zijn want iedereen zit met dit probleem. Afwachten dus tot volgende week dinsdag.

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:01

Ik vrees dat jullie pech gaan hebben, want er schijnt dus geen overgangsregeling te komen. Dus als je nu bijv. een dikke Nissan Patrol diesel hebt op grijs kenteken (zoals ik), dan moet je vanaf 1 januari 2005 wegenbelasting gaan betalen volgens geel tarief. Dan betaal ik dus geen 300 euro per jaar per 3000 euro per jaar. Fijn, danku ! En die auto verkopen kun je natuurlijk ook wel vergeten, die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Het zijn tot nu toe nog plannen, de 2e en 1e Kamer moeten het nog goedkeuren, maar ik hou m'n hart vast ...........

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:11

marian schreef:
Ik vrees dat jullie pech gaan hebben, want er schijnt dus geen overgangsregeling te komen. Dus als je nu bijv. een dikke Nissan Patrol diesel hebt op grijs kenteken (zoals ik), dan moet je vanaf 1 januari 2005 wegenbelasting gaan betalen volgens geel tarief. Dan betaal ik dus geen 300 euro per jaar per 3000 euro per jaar. Fijn, danku ! En die auto verkopen kun je natuurlijk ook wel vergeten, die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Het zijn tot nu toe nog plannen, de 2e en 1e Kamer moeten het nog goedkeuren, maar ik hou m'n hart vast ...........


Of je maakt er een geel kenteken van, dus weer de achterbank erin. Heb je in ieder geval nog een achterbank voor die 400 euro per kwartaal die je dan aan wegenbelasting betaald! Tja wat een sukkels he daar in Den Haag, vanaf volgende week dinsdag rijden er waarschijnlijk heel veel auto's in Nederland die geen stuiver meer waard zijn!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:17

en wanneer wordt dat voorgelegd aan de kamer?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:19

egt poedersuiker jah!!!
we hadden net een nieuwe auto gekocht voor een grijs kenteken
die overheid is egt zo dom
weet je hoeveel werkloosheid hiervan komt, de hele economie gaat hiervan juist inzakken

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:19

elibeest schreef:
ik hoop t wel, heb nu een Fiat Scudo.... speciaal om t grijze.. maar ja.. als ze t afschaffen ben ik mooi de pineut...
Maar iemand ervaring, met een beetje knappe personen auto moet je toch ook wel een 1,5 paards trailer met een D-pony mogen trekken? Met rijbewijs B? Volgens mij wel...


Moet wel kunnen als je je trailer terug laat keuren (dus het laadvermogen naar beneden laat zetten). Nadeel is dan wel weer dat je er geen groter paard meer in mag vervoeren.

Waarschijnlijk is het makkelijker + goedkoper om gewoon je E rijbewijs te halen Knipoog

Ik zit er ook al een tijd tegen aan te hikken Scheve mond

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:24

Als ik mijn Nissan Patrol laat ombouwen tot geel kenteken, dan kost me dat ook weer een boel, en dan zit je met een rare auto, die niet origineel is. Kortom, die idioten in Den Haag stelen onze zakken weer eens leeg. Daar is dus niet tegenop te werken !

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:41

Volgens mij blijft het grijs-kenteken nog even.. Prinsjesdag weet je misschien meer..

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:17

Mjah, als ze het echt gaan afschaffen ben ik gewoon de l*l. Gelukkig is mijn auto nog niet eens zo heel zwaar (950 kg.).

Achterbank erin laten zetten is niet eens een optie, tenzij iemand handig is met ouwe PTT bakken en een circelzaag Haha!

Maar het is toch niet de bedoeling dat het ook voor bedrijven afgeschaft wordt?

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:23

er gaan dus heel wat kleine bedrijfjes zoals koeriersdiensten etc op de fles als ze dat door gaan zetten! goed voor de economie! slimme zet!
Hopelijk weten we na prinsjesdag meer..... (duim duim)

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:01

Oeps ik heb ook een Nissan Patrol op grijs kenteken!
Wil hem eigenlijk niet missen,maar als het er door komt dan gaat ie er toch echt wel uit!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:07

Tja, is balen als het afgeschaft wordt! Maar misschien gaan ze het zo doen dat degene die er bedrijfsmatig mee rijden dit wel mogen blijven doen (dus ingeschreven bij KvK/btw nr). Anders is iedereen de banketstaaf...
Wellicht dat ze het misbruik van particulieren die er altijd privé mee rondscheuren willen voorkomen. Tja, dan ben je mooi in de aap gelogeerd als paardenbezitter.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:45

De bedoeling is dat het grijs kenteken er af gaat en daar tegenover staat dan een verlaging van de winstbelasting. Dat hebben ze leuk bedacht, maar degenen die daarvan profiteren zijn de grote multinationals die miljoenen winst maken en u een procent of 4 minder belasting hoeven betalen en de bakker of koerier op de hoek is weer de dupe. Want dat beetje extra winst wat'ie over houdt staat waarschijnlijk niet in verhouding tot de extra kosten van z'n bestelautotje.
Ik heb zelf een parttime trimsalon en net een paar weken een dikke mitsubishi L200. Ik weet wel dat als dit door gaat die er dus mooi weer uit kan, want dan kan ik em écht niet betalen... die paar tientjes extra winst zetten dan echt geen zoden aan de dijk.
En dan hebben we het nog niet over al die partikulieren die een grijs kenteken hebben. Degenen die er een hebben hebben hem over het algemeen niet voor niets... degenen die een 'gele' 4X4 kunnen betalen rijden die over het algemeen nu al. Al die paardenmensen zullen dus óf moeten dokken óf iets anders verzinnen...
Ik heb zo'n idee dat de prijs van kleine vrachtwagentjes binnenkort enorm zal stijgen...

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:34

tja, we hebben toch vanmiddag de knoop doorgehakt en toch een freelander met grijs kenteken gekocht....Nu zijn freelanders gelukkig niet superzwaar, dus ook op geel zou deze nog wel te betalen zijn (Al met al is hij zelfs met 'gele' wegenbelasting goedkoper dan de Opel Omega waar we nu in rijden) maar grijs is natuurlijk wel zo fijn Haha! . Voor de Patrol en Landcruiser-bezitters onder het paardenvolk is het denk ik wel een heel ander verhaal. Die zijn geel echt niet te betalen... Maar goed, eerst de Kamerbehandeling maar afwachten. En als het voor bedrijven wel grijs blijft, maar voor particulieren wordt afgeschaft, dan denk ik dat de kleine eenmanszaakjes die heeel weinig omzet hebben ineens als paddestoelen uit de grond vliegen!! Haha!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:40

Citaat:
dan denk ik dat de kleine eenmanszaakjes die heeel weinig omzet hebben ineens als paddestoelen uit de grond vliegen!!


Wie brainstormt er mee naar een goed eenmanszaakje??

*is al druk aan het denken*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:49

De VVD is er tegen. Voordat dat allemaal rond is zijn we jaren verder. Veel gemeentes, waterstaat en ministeries hebben peddelbusjes, Pick-Ups en andere grijskenteken dingen rondrijden. Dat betekend dus ook dat de ministeries meer moeten dokken. Er zal wel weer een regel zijn bij x aantal auto's moet je ... betalen. Zij moeten dan ook de volle mep betalen.
Ik zeg nog steeds, eerst zien dan geloven.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 23:16

jessy schreef:
Wie brainstormt er mee naar een goed eenmanszaakje??

*is al druk aan het denken*


Ik zat zelf te denken aan 'Horse consult, voor al uw adviezen op paardengebied!' Tja, dat er niet meteen bergen klanten komen, daar kan ik natuurlijk ook niets aan doen... Haha!